یک‌دهم درصد، جایزه‌ی سوت زنی

کدخبر: 2374747

مدیر کل دفتر مدیریت اموال و دارایی های دولت وزارت اقتصاد از ایجاد امکان معرفی املاک اعلام نشده دولت توسط مردم و پرداخت جایزه ای معادل یکهزارم قیمت ملک معرفی شده به آنها، حسب دستور وزیر اقتصاد خبر داد.

"فاطمه وظیفه دادگر" در گفتگو با خبرنگاران گفت: سامانه سوت زنی وزارت اقتصاد از روز چهارشنبه هفته گذشته در سایت بازرسی وزارت اقتصاد به نشانی bazrasi.mefa.ir راه اندازی و قابلیتی را به وجود آورده برای اینکه همه آحاد مردم، اعم از کارمندان دولت و افراد عادی حقوقی و حقیقی بتوانند اطلاعات مربوط به املاک دولت را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه در این سایت، بخشی به نام شناسایی اموال وجود دارد که در آنجا می توانید گزارش خود را اعلام کنید، گفت: مردم گزارش هر موردی، از زمین، ساختمان و هر نوع مستحدثات با هر نوع کاربری و بهره برداری و حتی اراضی را می توانند در این سامانه اعلام کنند و چنانچه، مورد اعلامی، قبلاً در سایت سادا ثبت نشده باشد، بنا بر دستور وزیر اقتصاد، معادل یک هزارم ارزش ملک، به فرد معرفی کنند، جایزه پرداخت می شود.

دادگر نحوه برآورد ارزش ملک و اراضی اعلامی را، پس از بازرسی از ملک، گرفتن مظنه از کارگزاران ملکی در محل به منظور استخراج یک میانگین قیمتی و سپس تقدیم یک هزارم آن به عنوان جایزه به فرد معرفی کننده عنوان کرد.

مدیر کل دفتر مدیریت اموال و دارایی های دولت وزارت اقتصاد با بیان اینکه اعلام آدرس دقیق ملک، یکی از مهم ترین نکات در معرفی اموال توسط مردم است، تأکید کرد: اطلاعات تمام اشخاصی که در این سامانه وارد می شوند، اعم از اینکه کارمند دولت باشند یا نه، کاملاً محرمانه تلقی شده و هیچ اطلاعاتی از کسی به جایی داده نمی شود.

وی افزود: افرادی که اطلاعات ملکی را در سایت اعلام می کنند، برای هماهنگی های بعدی بهتر است که شماره تلفن همراه و نیز شماره کارت و حساب بانکی خود را ثبت کنند تا امکان واریز جایزه به آنها فراهم شود.

دادگر در پاسخ به سؤالی، با بیان اینکه برای معرفی املاک دولتی، اصلاً بحث مازاد بودن یا نبودن آنها مطرح نیست و این کاری است که بعداً توسط خود ما انجام خواهد گرفت، گفت: برای ما در اینجا، فقط بحث شناسایی اموال مطرح است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری، پرداخت جایزه را، در حال حاضر، منحصر به اموال دولت اعلام کرد و گفت گر چه خود سامانه سادا، مربوط به اموال کلیت حکومت است، ولی پرداخت جایزه، مربوط به اموال دولت می شود.

دادگر با تأکید بر اینکه مطابق بند پ ماده 10 قانون برنامه ششم توسعه، تمام دستگاه های دولتی و نهاد  های عمومی موظف به اعلام اموال خود به سامانه سادا هستند، گفت: نظامی ها بر اساس قانون بودجه سال 1400 از این قاعده مستثنی شده اند، اما ممکن است در سال آینده مشمول آن شوند.

وی با اعلام اینکه تا کنون تعداد 525 هزار ملک دولتی در سامانه سادا ثبت شده است، ارزش این اموال را معادل هفت هزار، هزار میلیارد تومان عنوان کرد با این توضیح که بنا بر تفکیک انجام شده، این رقم شامل انفال و منابع طبیعی و اموال نهاد های عمومی غیر دولتی نمی شود.

دادگر میزان شناسایی اموال جدید در سال 1400 را معادل 100 هزار ملک اعلام و دلیل آن را مقرر نمودن ضمانت اجرایی قانونی قوی و جرم انگاری عدم اعلام اموال دستگاه ها توسط مسئولان دولتی عنوان کرد.

وی میزان فروش اموال مازاد دولتی تا کنون را دو هزار و 190 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: رقمی حدود 11 هزار و 500 میلیارد تومان اموال هم به مزایده گذاشتیم که برنده ای نداشت.

دادگر عدم ثبات بازار، تعیین قیمت کارشناسی بالا و برخی ایراد های نهاد های نظارتی را از جمله دلایل این عدم استقبال ذکر کرد.

مدیر کل دفتر مدیریت اموال و دارایی های دولت وزارت اقتصاد، در بخشی دیگر از سخنان خود، عملکرد دستگاه های دولتی در اعلام املاک و دارایی های خود را نامطلوب عنوان کرد و گفت: از آنجا که ما اطلاعات دقیقی از میزان املاک دولت نداریم، بنا براین نمی توانیم ارزیابی و سنجش درستی از میزان موفقیت خود در شناسایی آنها را نیز داشته باشیم.

 

منبع: شادا
ارسال نظر: