گزارش «نسیم آنلاین»: سوء‌مدیریت بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها را دو برابر کرد!

چرا این مدیر عباس آخوندی باید برکنار شود؟

کدخبر: 2069897

نتیجه چنین پیشامدی،افزایش دو برابری بدهی ایرلاین ها به شرکت فرودگاهها ظرف مدت دوسال بوده که ازقرار معلوم، بدهی آنها به محدوده ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده وگفته می شود،ماهیانه ۱۰ میلیارد تومان هم بر این رقم افزوده می شود.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین» : دیوار بدهی‌های شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هر روز بلندتر شده،گویی که دیگر از دست سکاندار این شرکت عریض و طویل کاری بر نمی‌آید.

هم او که اسفند ماه دو سال قبل و با رویای حل چالش‌های پیش روی شرکت فرودگاه‌ها، حکم خود را از عباس آخوندی دریافت کرد. اکنون دیگر باید پذیرفت که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در چاله هوایی معضلات شدید مالی گرفتارشده و در حال بالا و پایین شدن است.

به گزارش «نسیم آنلاین»، نتیجه چنین پیشامدی، افزایش دو برابری بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها ظرف مدت دو سال بوده که از قرار معلوم، بدهی آنها به محدوده 700 میلیارد تومان رسیده و گفته می‌شود ماهیانه 10 میلیارد تومان هم بر این رقم افزوده می‌شود.

البته این همه‌ی مشکلات شرکت تحت امر "مه آبادی" نیست؛ از زیان سنگین 48 فرودگاه از مجموع 54 فرودگاه موجود گرفته تا بر زمین ماندن طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه‌های سراسر کشور.

اینها تنها برش کوچکی از فراز و فرودهایی است که اکنون بر سر شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی خودنمایی می‌کند.

رحمت الله مه آبادی، بهمن ماه سال گذشته، سال 95 را سال بحران صنعت فرودگاهی خوانده و گفته بود که اگر مجلس و دولت از این صنعت حمایت نکنند، بزودی بحران صنعت در راه است. از قرار معلوم بودجه سالجاری شرکت فرودگاه‌ها 15000 میلیارد ریال تعیین شده که برآورد می‌شود فقط هزینه جاری این شرکت بدون هزینه نگهداری فرودگاه‌ها 10 هزار میلیار ریال باشد. جالب تر اینکه 7000 میلیار ریال هم بابت سود سهام دولت، مالیات و سایر هزینه‌ها در سالجاری پرداخت خواهد شد. براین ارقام، پرداخت 3000 هزار میلیارد ریال هم بابت هزینه نگهداری سالانه فرودگاهها باید در نظر داشت.

حال با وجود این تنگدستی شرکت فرودگاهها چگونه 125 طرح مطالعاتی و توسعه‌ای 54 فرودگاه کشور به سرانجام خواهد رسید.؟

به وضوح می‌توان کسری ترازمالی این شرکت در سالجاری را پیش بینی کرده و حتی گامی فراتر، فرضیه ورشکستگی این شرکت درآمد - هزینه‌ای را مطرح ساخت.

غلامحسین باقریان، یک عضو هیات مدیره این شرکت در این بین تایید کرده که اکثر شرکت های هواپیمایی بعد از آزادسازی قیمت ها به سودآوری رسیده اند، بنابراین در صورت پرداخت نکردن بدهی آنها، اقدام قضایی صورت خواهد گرفت و افزوده با ادامه روند فعلی حتی خدمات ارایه شده به ایرلاین های بدهکار کاهش خواهد یافت.

به نظر می رسد تا اینجای کار و با خط و نشان هایی که شرکت فرودگاهها برای ایرلاینها هم کشیده، تاثیری بر این روند نداشته است.

بر این اساس، اگر بخشی از چالش های پیش روی شرکت فرودگاهها را به میراثی از قبل رسیده پیوند دهیم، اما به جرات می توان توپ بخورد توام با تساهل با ایرلاین های بدهکار را به زمین مه آبادی غلطاند.

واقعیت این است که گرانیگاه عمده دست انداز های شرکت فرودگاهها در عدم توانایی اخذ مطالبات معوق بوده چراکه با آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما درآمدهای ایرلاین ها هم دستکم 20 درصد افزایش یافته است.

جالب تر اینکه طبق اساسنامه، ارایه خدمات فرودگاهی هوانوردی، بهره برداری از تجهیزات هوانوردی و حتی نشست وبرخاست هواپیماها هم بر عهده شرکت فرودگاهها است.

این یعنی دست بالاتر شرکت فرودگاه ها برای وادارساختن ایرلاین هایی که با همه توان از پرداخت بدهی خویش شانه خالی می کنند.

درحال حاضرتنها سه میلیون ایرانی با استفاده از حمل ونقل هوایی در 250 مسیر داخلی پرواز می کنند،هر چند که شرکت های هوایی برای برقراری به 40 فرودگاه های دیگر کشور چندان هم میلی ندارند. بنابراین به وضوح می توان مصلحت اندیشی ایرلاین ها را در تمامی شئونات کاری ملاحظه کرد.

حال آنکه رحمه الله مه آبادی گفته که تعرفه خدمات فرودگاهی از مسافران در قالب بلیت دریافت می شود که برای پروازهای داخلی به ازای هر مسافر 5 و برای پروازهای بین‌المللی 35 هزار تومان است که جزو درآمدهای شرکت فرودگاهها و خدمات ناوبری است و به صورت امانت در دست ایرلاین ها است.

گمان می رود این رقم در حدود 120 میلیارد تومان بوده که شرکت های هواپیمایی ازپرداخت آن هم به شرکت فرودگاهها استنکاف می کنند. گفته می شود در شرایط حاضر 10 ایرلاین در آستانه ورشکستگی بوده که بدهی آنها به شرکت فرودگاهها هر روز بیشتر هم می شود.

با این اوصاف، آیا وقت آن نرسیده که "رحمه اله مه آبادی" پاشنه خود را برای گرفتن مطالبات معوقی که با گذر زمان کمر شرکت تحت امرخود را خواهد شکست، بالا بکشد؟

ادامه برخورد توام با مماشات با ایرلاین های بدهکار نه چندان خوش قول، جدای از زمین زدن شرکت های فرودگاه ها، توسعه تمامی طرح های در حال توسعه فرودگاهی سراسر کشور را به چالش خواهد کشید.

مگر اینکه مه آبادی در مدت زمان باقیمانده دست در دست "عابدزاده"،سکاندار سازمان هواپیمایی کشوری این شرکت‌ها را وادار به پرداخت دیون معوق خویش سازند،هرچند که گفته می شود "عابد زاده" بین مه آبادی و ایرلاین ها طرف 14 شرکت هواپیمایی را خواهد گرفت.

ارسال نظر: