گزارش «نسیم آنلاین» از انگیزه پایین سازمان هواپیمایی برای اجرایی کردن کفایت سرمایه ایرلاین‌ها

بدهی ۵۲۰۰ میلیاردی شرکت‌های هواپیمایی کار دست معاون آخوندی داد

کدخبر: 2070707

گمان می رود،علی عابدزاده، مدیر کهنسال سازمان هواپیمای کشوری با ۳۰ سال سابقه خدمت در صنعت حمل ونقل هوایی خسته تر از آن است که برای راست کردن کج رفتاری های برخی ایرلاین ها،رزم جامه بپوشد.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین» - عبور مکرر از چراغ قرمز و پشت کردن به فرمان اجرای رفتار ضابطه مند در شرایط حاضر، به یکی از خصوصیات تکراری این روزهای شرکت‌های هواپیمایی ایران مبدل شده، گویی که این شرکت‌ها با ضعیف نمایی، قصد ندارند به راحتی تن به خواسته‌های به حق سازمان های طرف قرارداد بسپارند.

این وضعیت از مدتها قبل برای صاحبان ایرلاین‌ها به یک رفتار عادی بدل شده و سازمان ناظر، یعنی هواپیمایی کشوری هم همچنان نقش یک تماشاچی را در این فرایند عهده دار شده است.

به نظر می رسد "علی عابدزاده"، سکاندار سازمان هواپیمایی کشوری برای مهار این شرکت‌های هواپیمایی که با تاخیرهای مکرر پروازی و ندادن بدهی‌های معوق، در مجموع داد مسافر، فریاد وزارت نفت و ناله شرکت فرودگاههای کشور را به هوا بلند کرده، اراده جدی ندارد.

جالب تر اینکه اکنون این شرکت‌ها کار را بدانجا رسانده‌اند که دیگر، از اجرای دستورات نهاد ناظر، یعنی سازمان هواپیمایی کشوری هم شانه خالی می‌کنند.

سازمان هواپیمایی کشوری ششم بهمن ماه سال گذشته مصوبه طرح کفایت سرمایه مالی شرکت‌های هواپیمایی فعال و تازه تاسیس را ابلاغ کرده که بر این اساس، سرمایه شرکت‌هایی که برای اخذ پروانه برقراری پروازهای برنامه‌ای داخلی مبادرت می‌کنند، باید ۱۷۵ میلیارد تومان، شرکت‌های با پروازهای بین‌المللی ۲۰۰ و شرکت‌هایی که مبادرت به اخذ پروانه پروازهای چارتری (دربستی) می‌کنند از نوع داخلی آن ۱۴۰ و نوع بین المللی آن ۱۷۵ میلیارد تومان تعیین شده است. پروانه بهره برداری کامل هم شامل برقراری پروازهای برنامه‌ای، چارتری و باری هم در مجموع ۳۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

تمامی خطوط هوایی که دارای پروانه فعالیت پروازی هستند باید ظرف مدت شش ماه یعنی تا مرداد ماه سال جاری با شرایط جدید ساختار مالی خود را منطبق می‌ساخته‌اند.

با وجود ابلاغ دیرهنگام این مصوبه، اما از زمان اجرایی شدن آن، شرکت‌های هواپیمایی برطبل ناتوانی در تحقق این امر کوفته‌اند.

با توجه به اتمام مهلت شش ماهه و عدم تحقق این مصوبه ،آیا سازمان هواپیمایی کشوری قید اجرای مصوبه مهم خود را زده است؟

انجمن شرکت‌های هواپیمایی، همواره برای توجیه اقدامات ضعیف شرکت‌های هواپیمایی، بر این نکته تکراری پای فشرده که در طول سال‌های گذشته، نرخ تکلیفی بلیت هواپیما و برخی پروازهای دستوری که این شرکت‌ها داشته‌اند در کنار شرایط سخت تحریم‌ها باعث شده تا ایرلاین‌ها برای افزایش سرمایه خود مطابق میل وزارت راه و شهرسازی مشکلات جدی داشته باشند و خواستار آن شده تا با توجه به ناتوانی برخی شرکت‌ها، وزارت راه وشهر سازی این فرصت را دوباره تمدید سازد.

تا اینجای کار سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به روشنگری پیرامون عدم تحقق طرح مهم کفایت سرمایه ایرلاین‌ها مهر سکوت بر لب زده است.

"مرتضی دهقان"، معاون هوانودری و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری هم در گفتگویی به « نسیم آنلاین» گفته که حضور ذهن ندارد که کدامیک از شرکت‌ها برای تکمیل سرمایه اقدام کرده‌اند!

صنعت حمل و نقل هوایی در شرایط حاضر رو به احتضار بوده، به نحوی که میزان بدهی 14 شرکت‌های هواپیمایی به دیگر نهادهای مختلف از جمله وزارت نفت و شرکت فرودگاه‌ها در محدوده رقم ۵۲۰۰ میلیارد تومان بوده، حال آنکه کل ارزش ناوگان شرکت‌های هواپیمایی ۳۵۰۰ میلیارد تومان است.

جالب‌تر اینکه روند بدهکار شدن ایرلاین‌ها به شرکت‌های مختلف در طی زمان، سیری صعودی داشته تا نزولی، از این رو، شرکت‌های هواپیمایی در بزنگاه‌های مختلف اینچنین نشان داده اند که چگونه برای عدم پرداخت دیون معوق خویش، به هر ریسمان سیاه و سفیدی چنگ می‌زنند.

هر چند که به نظر می رسد "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی، دست مدیران ایرلاین ها را خوانده و گفته که برای پرداخت بدهی خویش راهی جز استفاده ازاصول بازرگانی ندارند و در صورتی‌که این اصول رعایت نشود حمایتی از ایرلاین‌ها صورت نمی‌گیرد و افزوده که بازیگران فعلی، قادر به اداره صنعت هوانوردی نیستند و همه از این صنعت ناراضی هستند.

خط و نشان کشیدن وزیر راه و شهرسازی، نشان می‌دهد که شرکت‌های هواپیمایی، همواره در مسیر سرسپردن به دستورات قانونی سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد ناظر با اصطکاک جدی حرکت کرده‌اند که با توجه به میزان تسلط و رفتار توام با مماشات سکاندار سازمان هواپیمایی کشوری، این تواضع در اجرای دستورات، دچار قبض و بسط بوده است.

از زمان حضور علی عابدزاده، میزان نارضایتی از رفتارشرکت‌های هواپیمایی پیرامون رفتار توام با تاخیر در سوار و پیاده کردن مسافر، پرداخت بدهی به سازمان‌هایی چون وزارت نفت و شرکت فرودگاه‌ها هم بیشتر شده، هر چند که مصوبه طرح کفایت سرمایه مالی شرکت‌های هواپیمایی هم تا اینجای کار با شکست مواجه شده است.

گمان می‌رود، علی عابدزاده، مدیر کهنسال سازمان هواپیمای کشوری با 30 سال سابقه خدمت در صنعت حمل و نقل هوایی خسته‌تر از آن است که برای راست کردن کج رفتاری‌های برخی ایرلاین‌ها، رزم جامه بپوشد. از این رو می‌توان حدس زد که به مانند تمدید چندین باره نقدی کردن فروش سوخت به ایرلاین‌ها، ماجرای تکمیل سرمایه آنها هم همین سرنوشت نامعلوم را در پیش بگیرد.

در کنار نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی، رفتار بی‌حاشیه و ضابطه مند شرکت‌های هواپیمایی یکی از آرزوهای قلبی آخوندی بوده که به نظر می‌رسد با بودن عابدزاده، رنگ واقعیت به خود نگیرد، مگر اینکه، وزیر راه و شهرسازی، مدیر کهنسال سازمان هواپیمایی را برکنار کرده و فردی با انگیزه تر را جایگزین او سازد.

ارسال نظر: