صومعه‌لو: وام ۸۰ میلیون تومانی دولت تاثیری بر رونق بازار مسکن ندارد

کدخبر: 970713

معاون سابق امور ساختمان و مسکن وزیر راه در گفتگو با «نسیم»، افزود: صندوق زمین و مسکن به دلیل آگاهی اندک مردم پر رونق نخواهد بود/طرح مسکن دولت نهم و دهم ۱۴ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داد

گروه اقتصادی «خبرگزاری نسیم»: تردیدی نیست که بخش مسکن همواره یکی از نقاط کلیدی ارکان اقتصادی کشور به شمار آمده و درعین حال از مزیت های فراوانی در اقتصاد کلان هم برخوردار بوده است؛ اختصاص سهم قابل توجه از تولید ناخالص داخلی، جذب سرمایه گذاری ،قدرت اشتغال زایی فراوان و ایجاد ارزش افزوده، در واقع فقط، بخش کوچکی ازمزیت های این صنعت به شمار می رود.

با این حال، صنعت ساختمان در سه دهه اخیر فراز و فرودهای چشمگیری را پشت سر گذارده که همین امر،مسکن را از یک سر پناه صرف به یک کالایی سرمایه ای هم مبدل ساخته است.

افزایش چشمگیر قیمت این کالا در کنار کاهش قدرت خرید مردم برای مسکن همواره، زمان دسترسی‌ و انتظار آنها را در سالیان اخیر افزایش داده،موضوعی که به مرور به چالشی فراگیر برای افراد جامعه و ارکان دولت مبدل شده است.

شاید از همین رهگذر بوده که در ادوار گذشته دولت ها در تلاش بوده‌اند تا با اتخاذ سیاست های منطقی، معضل تقاضای انباشته مسکن را از سر راه خود بردارند.

غیر قابل انکار است که دولت های نهم و دهم، هم با همین رویکرد، طرح مسکن مهر را بنیان نهادند تا قدرت پاسخگویی به نیاز مسکنی جامعه را افزایش دهند، هرچند که با طولانی شدن زمان احداث و تحویل مسکن مهر مشکلات فراوانی هم در مقابل این طرح خودنمایی کرد.

ازجمله این مشکلات که اخیرا" گریبان شرکت عمران شهرهای جدید و متقاضیان مسکن مهر را گرفت، افزایش قیمت مسکن مهر در برخی از شهرهای جدید بود.

بر همین اساس، نسیم برای آشنایی بیشتر با دلایل افزایش قیمت مسکن مهر در شهرهای جدید و همچنین بررسی سیاست‌های مسکنی دولت یازدهم گفتگویی با "ابولفضل صومعه لو" معاون سابق ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی دولت دهم انجام داده که از نظر می گذرد:

با توجه به اذعان مدیران وزارت راه و شهرسازی درخصوص وجود مصوبه افزایش 12 میلیون تومانی قیمت مسکن مهر شهر جدید پردیس در دولت دهم، آیا این مدعا دارای واقعیت است ؟ در صورت وجود چنین وضعیتی، آیا دولت یازدهم نمی توانست جلوی این افزایش را بگیرد ؟

در سال 1391 بدنبال افزایش قیمت ارز و کاهش پایه پولی کشور و به طبع آن افزایش قیمت مصالح ساختمانی و زمین و مسکن افزایش قیمت ساخت واحدهای مسکن مهر با پیشرفت های فیزیکی متفاوت لاجرم بود، و بدین سبب ابتدا در مورخ 13/9/1391 با امضای وزیر وقت و براساس تسهیلات پرداختی از مبلغ 15 هزار تا 40 هزار تومان افزایش ابلاغ شد و سپس در مورخ 17/4/1392 افزایش دوم بملغ ده تا پانزده هزار تومان و در آخر در مورخ 23/10/1392 تا سقف میانگین 110 تا 120 هزار تومان افزایش قیمت ساخت مسکن مهر ابلاغ شد.

البته پرداختی مازاد بر قرارداد قبلی از پرداختی های جدید کسر می شود.

برای حمایت از بعضی از متقاضیان که امکان افزایش آورده خود را نداشتند در آن زمان پیشنهاد افزایش وام تا سقف سی میلیون تومان بطور میانگین مطرح شد تا برای بعضی از متقاضیان که امکان آورده بیشتر بدنبال افزایش قیمت تمام شده را نداشتند مساعدت شود.

خوشبختانه اخیراً این افزایش وام صورت گرفته است و امیدواریم متقاضیان با درک واقعیت نسبت به تأمین آورده خود اقدام تا انشاءالله این پروژه عظیم عمرانی به اتمام برسد.

با توجه به زیر سؤال بردن سیاست های مسکن دولت دهم از سوی مدیران دولت یازدهم آیا این دولت با گذشت 1.5سال از تصدی مسئولیت در زمینه رفع مسکن مسکن در کشور اقدامات خاصی داشته است ؟

زیرسؤال بردن سیاست های دولت های گذشته از جانب مدیران دولت جدید و یا هر دولتی کار درست و مناسبی نیست زیرا هر دولتی با یک برنامه کامل و مدون در بخش های مختلف اقتصادی، توسعه ای و اجتماعی سرکار می آید، دولت هفتم و هشتم در بخش مسکن با برنامه مسکن اجاره به شرط تملیک شروع بکار کرد و در زمان خودش زوج های جوان، افراد کم درآمد را با شرایط آسانی صاحب خانه کرد و دولت نهم و دهم براساس مطالعات طرح جامع که در 9 محور و 55 برنامه توسط گروه مشاوران با تجربه و ذیصلاح طرح مسکن خود را ارائه داد و در این طرح نزدیک به هفت میلیون نفر یعنی حدود 14 درصد جمعیت کشور را در جهت رفع نیاز مسکن آنها تحت پوشش قرار داد و برای میلیون‌ها نفر شغل ایجاد کرد.

به روایت بعضی از مشاوران این طرح مسکن مهر، بزرگترین پروژه عمرانی کشور در رابطه با عرضه گسترده مسکن در یکصد سال اخیر کشور بود و اکثریت پروژه های مسکن مهر در مکان های مناسب و هم با قیمت های پائین و با تامین و تکمیل زیر ساختها تکمیل و واگذار شده و مشکل خاصی نداشته و اعتماد عمومی را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران موجب شده است.

بدیهی است اجرای پروژه های به این عظمت که برای رفاه اجتماعی مردم و تامین نیازهای اساسی آنان پیش بینی و اجرایی می شود مشکلات و حواشی مربوطه را نیز داشته باشد بنظر من باید دولت با سعه صدر تمهیدات و اقدامات مقتضی را در رفع موانع و مشکلات اجرایی موجود بعمل آورد.

بهترین راه حل در شرایط کنونی برای حل معضل مسکن در کشور را در اتخاذ چه روشی می دانید ؟

درحال حاضر تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر و مسکن ویژه تهران در تنظیم بازار اجاره و بازار مسکن تأثیر مؤثری خواهد داشت و برای مسئولین بخش مسکن دولت یازدهم در کنترل بازار ابزار و کمک مناسبی خواهد بود و با توجه به اینکه مطالعه طرح جامع مسکن بزودی به اتمام خواهد رسید و براساس مطالعات طرح جامع جدید یقیناً وزارتخانه برای گروههای کم درآمد و زوج های جوان برنامه ویژه ای ارائه خواهند کرد.

با توجه به تاکید دولت یازدهم برای اتمام پروژه مسکن مهر تا پایان سال 1394 ، آیا ادعای دولت را دارای قابلیت تحقق می دانید ؟

براساس بررسی های استانی و اعلام نظر بعضی از مدیران کل استان‌ها اکثریت پروژه ها مسکن مهر بویژه در شهرهای بالای 25000 نفر جمعیت تا شهریور ماه 1394 و یا پایان سال 1394 به اتمام خواهد رسید .

تعداد نزدیک به 36000 واحد در حال حاضر فاقد متقاضی است که دست اندرکاران بهتر است در اندیشه جایگزینی این واحدها و تبدیل آن به ساختمانهای با کاربری عمومی باشند.

احتمالاً تعداد بسیار کمی از پروژه ها بعلت مشکلات مدیریتی تعاونی ها و احیاناً آورده کم متقاضیان باقی بماند من مطمئن هستم که وزارتخانه و سازمانهای تابعه دست اندرکار مسکن مهر در تلاش هستند که پروژه ها به اتمام برسد.

تلاش دولت یازدهم برای راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری مسکن بوده. آیا این صندوق ها با توجه به ساختار جامعه شدنی است، ارزیابی شما از راه اندازی صندوق زمین و ساختمان و تأثیر آن بر بازار مسکن کشور چیست ؟

تشکیل صندوق‌های زمین و مسکن فقط برای تامین منابع مالی پروژه های احداث مسکن است. سهام این صندوق ها از طریق بورس فروخته می شود و مردم اوراق سهام را خریداری می کنند.

در حال حاضر یک صندوق زمین و مسکن توسط سازمان ملی زمین و مسکن با مشارکت بخش خصوصی تشکیل شده است.

ارزیابی من این است که تشکیل این صندوق‌ها با در نظر گرفتن جمیع جوانب در ذات خود خوب هستند و آثار روانی و اطمینان بخش و علامت مثبت به جامعه و متقاضیان فاقد مسکن می دهد و اگر تعداد واحدهای مسکونی احداثی توسط صندوق اضافه شوند در بازار مسکن تأثیر خواهند گذاشت .

اما بعلت ساختار خاصی که دارد و کم بودن آگاهی مردم بنظر نمی رسد این طرح حداقل در کوتاه مدت پر رونق و نتایج مورد نظر وزارت خانه را در حد بالا بدست آورد.

یکی از سیاست های وزارت راه و شهرسازی افزایش وام مسکن به 80 میلیون تومان است درصورت موافقت دولت آیا این رقم وام بر بازار خرید مسکن تأثیر خواهد گذارد ؟

افزایش وام مسکن تا سقف 80 میلیون تومان برای کمک به احداث مسکن یقیناً مؤثر خواهد بود اما در شهر تهران و شهرهای بزرگ تأثیر قابل توجهی بر بازار مسکن نخواهد داشت.

تهیه و تنظیم: مجید میرزاحیدری

ارسال نظر: