گزارش تاخیر ایرلاین‌های سازمان هواپیمایی کشوری به وقت اضافه کشید

کدخبر: 981252

به گزارش «نسیم» گذر زمان به آرامی صفحه بهمن۹۳ را نیز از صفحات پیش روی تقویم به پشت سر رانده و با وجود شمارش ایام برای انتشار منظم گزارش تاخیرهای"دیماهی" ایرلاین ها، اما تا اکنون، این گزارش به مرحله انتشار نرسیده است

گروه اقتصادی خبرگزاری نسیم: گذر زمان به آرامی صفحه بهمن93 را نیز از صفحات پیش روی تقویم به پشت سر رانده و با وجود شمارش ایام برای انتشار منظم گزارش تاخیرهای"دیماهی" ایرلاین ها ازسوی سازمان هواپیمایی کشوری، اما تا اکنون، این گزارش به مرحله انتشار نرسیده است.

به گزارش نسیم، با وجود تکراری شدن داستان تاخیر ایرلاین ها برای افکار عمومی، اما همواره انتشارگزارش تاخیرهای ایرلاین ها به مذاق مدیران شرکت های هواپیمایی خوش نیامده، از همین رو، نشرگزارش تاخیر، سبب ساز نمایان کردن نقاط ضعف این شرکت ها به شمار می رود.

تدقیق در برنامه عملیاتی سال 93 سازمان هواپیمایی کشوری اهداف مهم این سازمان را از مقابل دیدگان عبور می دهدکه از جمله آنها می توان به "ایجاد سیستم برخط بین سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین ها" و"توسعه سیستم های اطلاعاتی و مکانیزه کردن فرایندهای سازمان" اشاره داشت.

با این حساب، با عنایت به اینکه بهمن ماه، ماه یازدهم سال 93 به شمار می رود انتظار عموم، دسترسی به دو هدف مذکور ازسوی سازمان هواپیمایی کشوری بوده که در اینصورت،جمع آوری اطلاعات و انتشارآن با هدف ارتقای ایمنی و امنیت در راستای"تدوین برنامه ملی کنترل کیفیت هوانوردی" امری اجتناب ناپذیر است.

اما براستی، با توجه به تکرار مکرر تاخیرها در عملیات پروازی و دست آخر انتشار گزارش های نه چندان منظم تاخیرهای ایرلاین ها، ترجمه دسترسی به اهداف مورد اشاره است؟!

در این راستا فرضیات مختلفی به ذهن متبادر می شود که نخستین آن عدم دسترسی به اهداف مذکور از سوی سازمان هواپیمایی کشوری است که در اینصورت ، این سازمان نیازمند مهندسی مجدد در فرایند سازمانی برای یافتن عیوب سازمان متبوع است

فرض دوم، ناهماهنگی و مخالف خوانی در پیکره سازمان هواپیمایی برای انتشار منظم گزارش تاخیرهای ایرلاینها بوده که به نظرمی رسد،درصورت صحت چنین امری،سکاندار سازمان، برای فعالیت در این سازمان با اصطکاک هایی مواجه خواهد بود.

فرض آخر،کارآ شدن مقاومت شرکت های هواپیمایی برای جلوگیری از انتشارگزارش تاخیرها بوده که احتمال آن می رود با وجود دیپلماسی فعال مدیران ایرلاین ها، این فرضیه چندان هم دور از ذهن نباشد.

صرفنظر از درستی یا نادرستی هر یک از فرضیات مطرح شده، پر واضح است ،سازمان هواپیمایی کشوری، با وجود نقش حاکمیتی خویش در پهنه حمل ونقل هوایی، نیازمند اعمال نفوذ بیشتر برای دسترسی به اهداف عالیه و درعین حال رعایت مشتری مداری است،به ویژه آنکه تاخیرهای مکرر و سقوط هواپیمای آنتونوف در دومین فصل امسال، همچنان از اذهان مردم و نمایندگان مجلس پاک نشده و عضو هیات رئیسه کمیته حمل و نقل مجلس شورای اسلامی، انگشت اتهام سقوط این هواپیما را به سمت رئیس سازمان هواپیمایی نشانه رفته است.

ارسال نظر: