توهین نماینده پارلمان مراکش به دبیرکل سازمان ملل

کدخبر: 2018199

در پی اظهارات اخیر دبیر کل سازمان ملل درباره مراکش و واکنش دولت و مردم این کشور به این اظهارات، برخی مطبوعات مراکش و محافل سیاسی این کشور بان کی مون را هدف هجمه شدید قرار دادند تا جائی که یکی از نمایندگان زن پارلمان وی را "میمون" و "الاغ" خواند!

به گزارش « نسیم آنلاین »، هزاران مراکشی روز یک‌شنبه در اعتراض به اظهارات اخیر بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل درباره این کشور دست به تظاهرات زدند. بان کی مون مراکش را یک قدرت "استعمارگر و اشغالگر" صحرای غربی که با جبهه پولیساریو در مورد آن اختلاف دارد، خوانده بود.

معترضان مراکشی با اعلام مخالفت خود با اظهارات بان کی مون و دفاع از وحدت کشورشان، وی را به عقد قراردادی به ضرر با الجزایر در مورد صحرای غربی متهم کردند.

برخی عکس‌هایی که تظاهرکنندگان در دست داشتند، در اهانت به بان کی مون بودند.

این اقدامات توهین‌آمیز تنها به مردم معترض مراکش محدود نشد و به صفوف چهره‌های سیاسی این کشور نیز انتقال پیدا کرد و یکی از نمایندگان زن پارلمان مراکش در واکنشی تند بان کی مون را "میمون" و "الاغ" خواند!

این توصیفات خارج از نزاکت درباره بان‌ کی مون رابطه تیره میان سازمان ملل و مراکش را تشدید می‌کند.

تاکنون مسئولان مراکش نماینده مذکور را به دلیل صفات زشتی که به دبیر کل سازمان ملل نسبت داده ، مورد مواخذه قرار نداده‌اند و پارلمان مراکش نیز تا این لحظه از بان کی مون عذرخواهی نکرده است.

در مقابل دفتر مطبوعاتی بان کی مون اعلام کرد که وی خطاب به صلاح الدین مزوار، وزیر خارجه مراکش در واکنش به این اتفاقات خشم و ناامیدی خود را از تظاهرات رباط اعلام کرده و گفته است: این تظاهرات حمله‌ای شخصی علیه من به دلیل سخنانم در مورد صحرای غربی بود که بر سر آن اختلاف است.

وی در ادامه این بیانیه تاکید کرد: اینگونه حملات نشان دهنده عدم احترام به سازمان ملل است.

رباط هفته گذشته در بیانیه‌ای بان کی مون را متهم کرد که در مساله مورد اختلاف صحرای غربی بی‌طرف نبوده و از لفظ "اشغالگری" برای بیان حضور مراکش در این منطقه که از سال 1975 مورد اختلاف بوده، استفاده کرده است.

سازمان ملل اعتراف کرد که بان کی مون از این لفظ استفاده کرده و در بیانیه‌ای اعلام کرد سوء تفاهمی درباره استفاده از این کلمه پیش آمده و بان کی مون از این کلمه به عنوان یک واکنش شخصی به شرایط انسانی بد پناهجویان این منطقه، استفاده کرده است.

در بیانیه سازمان ملل که روز دوشنبه منتشر شد، مطرح شده که بان کی مون از مزوار خواسته در مورد حضور برخی از نمایندگان کابینه رباط در میان تظاهرکنندگان توضیحاتی ارائه دهد.

خبرگزاری رسمی مراکش با وجود اینکه این آمار تایید نشد، اعلام کرد که سه میلیون مراکشی در تظاهرات روز یکشنبه شرکت کرده‌اند.

همزمان برخی معترضان نیز اعلام کردند که به شکل رایگان با اتوبوس به محل راهپیمایی منتقل شدند و قطارها نیز در آن روز رایگان به مردم خدمات می‌دادند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: