افزایش روزافزون سفر صهیونیست‌ها به کشورهای عربی

کدخبر: 2054200

علی‌رغم اینکه بیشتر کشورهای اسلامی با رژیم تل آویو رابطه دیپلماتیک ندارند، برخی آمارها از افزایش شمار صهیونیست‌هایی که به عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و مصر سفر کرده‌اند حکایت دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سازمان مرکزی آمار رژیم صهیونیستی (CBS) اوایل هفته جاری اعلام کرد حدود 234 هزار و 600 صهیونیست بین ماههای ژانویه و جولای به عربستان و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سفر کرده‌اند.

آمار سی بی اس از افزایش 9.3 درصدی این ارقام نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته حکایت دارد.

پرس تی وی نوشت: این آمار همچنین نشان می‌دهد حدود 99 هزار و 200 صهیونیست در همین بازه زمانی به مصر سفر کرده‌اند از یک افزایش قابل توجه 44.9 درصدی در مقایسه با این دوره هفت ماهه در سال 2015 میلادی حکایت دارد.

این آمار در حالی منتشر می شوند که یک هیات سعودی به ریاست انور عشقی، ژنرال سابق ارتش عربستان سعودی ماه گذشته میلادی به رژیم صهیونیستی سفر کرد.

عشقی که در حال حاضر رئیس مؤسسه مطالعات راهبردی عربستان سعودی است در این سفر با «دور گل»، مدیر کل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، و یوآو موردخای، هماهنگ کننده فعالیت های رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغال شده فلسطین، دیدار و گفت و گو کرد.

مایکل ملکویر وزیر سابق امور اجتماعی رژیم صهیونیستی پس از دیدار با این هیات گفته بود: عادی سازی روابط بین تلاویو و عربستان در آینده نزدیک محقق می شود و اسراییلی ها دراینده بسیار نزدیک خواهند توانست به عربستان سفر کنند. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» این سفر را بسیار «غیرعادی» دانست و نوشت سفر عشقی و همراهانش بدون اجازه و موافقت رژیم حاکم آل سعود بعید به نظر می رسد.

عشقی در ماه آوریل در مصاحبه با شبکه خبری عرب زبان الجزیره قطر، گفت ریاض در صورت موافقت رژیم صهیونیستی با طرح به اصطلاح صلح عرب و عقب نشینی از اراضی اشغال شده فلسطین، در تل آویو سفارت باز خواهد کرد.

پیشنهاد گشایش سفارت از سوی عربستان سعودی که در سال 2002 انتشار یافت، از اعلام آمادگی برای عادی سازی روابط میان 22 کشور عربی با رژیم صهیونیستی در ازای عقب نشینی تل آویو از کرانه اشغال شده باختری حکایت دارد.

وی همچنین گفت بود سعودی‌ها به «منزوی شدن رژیم صهیونیستی در منطقه» علاقه‌ای ندارند.

عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی هیچ روابط رسمی ندارند و رژیم آل سعود سفر شهروندان خود را به رژیم صهیونیستی ممنوع کرده است، هر چند گزارشهای بسیاری درباره افزایش تعامل میان دو طرف در زمان حاکمان جدید سعودی منتشر شده است.

روزنامه صهیونیستی «اروتز شوا» (Arutz Sheva) در ماه می گزارش داد عربستان سعودی و برخی از متحدان منطقه ای آن از جمله اردن و مصر از کانالهای مختلف همچون نخست وزیر انگلیس و تونی بلر، نماینده سابق کمیته چهارجانبه خاورمیانه با رژیم صهیونیستی در تماس بوده اند.

بر اساس این گزارش، آنها از تل آویو خواسته اند مذاکرات به اصطلاح صلح خاورمیانه را تحت شرایط جدید از جمله تغییر در طرح پیشنهادشده عربستان سعودی از سر گیرد.

در ماه جولای، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از بهبودی روابط با مصر و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور این کشور ، که در سال 2013 در قالب یک کودتای نظامی محمد مرسی اولین رئیس جمهور منتخب مصر را کنار زده است، استقبال می کند.

نتانیاهو همچنین از پیمان صلح میان رژیم صهیونیستی و مصردر سال 1979 میلادی که اولین پیمان صلح میان یک کشور عربی و رژیم صهیونیستی در آن زمان بود، استقبال کرد و آن را «بیانگر ثبات و امنیت» در منطقه دانست.

روابط میان قاهره و تل آویو از زمان به قدرت رسیدن السیسی در سال 2014 میلادی افزایش یافته است.

ارسال نظر: