در سن ۹۴ سالگی

مشهورترین اسقف مسیحی حامی مقاومت درگذشت +‌ تصاویر با امام و رهبری

کدخبر: 2081057

"هیلاریون کاپوچی"، اسقف در تبعید قدس، در سن ۹۴ سالگی در پایتخت ایتالیا در گذشت.

به گزارش « نسیم آنلاین » باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العالم نوشت: "هیلاریون کاپوچی"، اسقف در تبعید قدس، در ۹۴ سالگی در رم پایتخت ایتالیا در گذشت.

وی در سال 1922 در شهر حلب سوریه متولد و در سال 1965 به عنوان اسقف اعظم کلیسای کاتولیک بیت‌المقدس انتخاب شد. اما رژیم صهیونیستی وی را در سال 1974 به اتهام حمایت از مقاومت مردم فلسطین به 12 سال زندان محکوم کرد.

اسقف کاپوچی پس از تحمل 4 سال از دوران محکومیت 12 ساله خود با میانجیگری واتیکان آزاد شد اما رژیم صهیونیستی پس از آزادی وی با ادامه حضور او در سرزمینهای اشغالی موافقت نکرد و وی را در سال 1978 به پایتخت ایتالیا تبعید کرد.

وی در طول حیات مبارزاتی خود نقش مهمی در حمایت از مقاومت فلسطینی داشت و در سال 2010 نیز یکی از سرنشینان کشتی ترکیه‌ای مرمره بود که با هدف شکست حصر نوار غزه عازم این منطقه شد اما مورد حمله نظامی ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفت و 10 نفر از سرنشینان آن کشته شدند.

اسقف کاپوچی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به عنوان نخستین مهمان خارجی حضرت امام خمینی (ره) وارد ایران شد و مورد استقبال گرم امام و مقامات وقت ایران از جمله شهید بهشتی و حضرت آیت الله خامنه‌ای قرار گرفت.

جابری انصاری در این باره نوشت:

خداحافظی با پدر کاپوچی

بسم الله الرحمن الرحیم

اسقف هیلاریون کاپوچی، اسقف اعظم پیشین قدس که صهیونیست ها او را در سال هزار و نهصد و هفتاد و چهار میلادی به اتهام حمایت از مقاومت فلسطین، محاکمه و به زندان محکوم کردند و پس از سپری کردن چهار سال از حبس خود با فشار واتیکان و شخص پاپ، آزاد اما به ایتالیا تبعید شد؛ یکشنبه دوازدهم دی ماه نود و پنج در تبعید در شهر رم در نود و چهار سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد. کاپوچی نخستین میهمان خارجی امام خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود و تا پایان عمر بر آرمان آزادی فلسطین از اشغال صهیونیستی ایستادگی کرد و بعنوان نماد آزادیخواهی و مقاومت و همزیستی مسیحیان مشرق زمین با مسلمانان باقی ماند. او به واقع مصداق کریمه قرآنی بود که می فرماید «آنها را پر محبّت ‏ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهی یافت. کسانی که می ‏گویند ما مسیحی هستیم. این بدان سبب است که برخی از آنها دانشمند و پارسا هستند و آنها تکبّر نمی ‏ورزند.»

با بزرگداشت یاد و خاطره ماندگار کاپوچی، از خداوند متعال برای او آمرزش و برای ملت فلسطین آزادی و رهایی از اشغال طلب می کنم.

حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه

ارسال نظر: