نشنال اینترست بررسی کرد؛

محدود کردن کره شمالی؛ مهمترین هدف سفر ترامپ به آسیا

کدخبر: 2133948

ترامپ در صورت طی کردن مراحل زیر می تواند سفری موفقیت آمیز به آسیا داشته باشد؛ گوش دادن به اظهارات مقامات ژاپن، مذاکره با مقامات کره جنوبی و دیکته کردن سیاست و خط مشی به مقامات چینی.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: پایگاه تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «گوردون چنگ» نویسنده کتاب «سقوط آتی چین» در مورد سفر «دونالد ترامپ» به آسیا منتشر نموده است. نویسنده سرشناس چینی در این مقاله هدف واقعی سفر ترامپ به آسیا را محدود کردن کره شمالی می داند. ترجمه مقاله پیش روی شماست.

کارشناسان ژئوپلیتیک مایل هستند مسائل را بیش از حد پیچیده کنند. اما باید گفت که اولین سفر «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور به آسیا بر خلاف تصور کارشناسان ژئوپلیتیک، امری پیچیده نبوده و ترامپ می تواند با طی کردن سه مرحله در طی این سفر (گوش دادن به اظهارات مقامات ژاپن، مذاکره با مقامات کره جنوبی و دیکته کردن سیاست و خط مشی به مقامات چینی) به مهمترین هدف خود یعنی محدود کردن کره شمالی دست یابد.

اولین مقصد سفر ترامپ به آسیا ژاپن است، کشوری که بیش از حد به تعهد امریکا جهت تامین امنیت خود وابسته است. نخست وزیران ژاپن همواره از روسای جمهور امریکا خواسته اند ثابت قدم بوده و سیاست های مشخص و متعهدانه در قبال ژاپن اتخاذ کنند؛ سیاست هایی که تهدید پیونگ یانگ علیه توکیو را خنثی کنند.

این در حالی است که رهبران متکبر و خودخواه ایالات متحده امریکا همواره پیشنهادات نخست وزیران ژاپن را بی اهمیت دانسته و توجه چندانی به خواسته های آنها نکرده اند و این واقعیت یکی از دلایلی است که مردم امریکا امروزه در معرض تهدید کره شمالی قرار گرفته اند. اکنون زمان آن است که ترامپ به این مساله بسیار مهم توجه کند.

باید گفت که «دونالد ترامپ» اخیرا ارتباط خوبی با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن برقرار نموده است. وی در این سفر علاوه بر «شینزو آبه» با «آکیهیتو» امپراتور ژاپن نیز ملاقات کرد. رهبران ژاپن بارها به همتایان امریکایی خود گفته اند نباید به پیونگ یانگ فرصت در اختیار داشتن سلاح های هسته ای و مخرب را داد. بنابراین ترامپ در ژاپن باید به اظهارات مقامات ژاپنی گوش فرا دهد.

مقصد بعدی سفر «دونالد ترامپ» کره جنوبی است. در کره جنوبی ترامپ باید با «مون جائه این» که در ماه مه به قدرت رسید، مذاکره کند. مون که از فرزندان پناهجویان کره شمالی است خواهان برقراری روابط اقتصادی، تجاری و حتی نظامی و سیاسی با کره شمالی است. باید گفت که کره شمالی تاکنون پیشنهادات «مون جائه این» جهت برقراری ارتباط بین دو کره را رد نموده اما با توجه به شرایط بین المللی، کره شمالی به زودی تغییر موضع داده و با کره جنوبی ارتباط برقرار خواهد کرد.

ترامپ تاکنون توانسته از برقراری روابط گرم سئول - پیونگ یانگ جلوگیری نماید. اما چهل و پنجمین رئیس جمهور امریکا نمی تواند به راحتی اعلام پیروزی کند زیرا مون از هر فرصتی جهت برقراری ارتباط با «کیم جونگ اون» استفاده خواهد کرد.

«دونالد ترامپ» باید رئیس جمهور کره جنوبی را متقاعد کند که حمایت کردن از سیاست امریکا به نفع سئول بوده حتی اگر مجبور به رد پیشنهادات «کیم جونگ اون» شود.

یکی از بزرگترین موضوعاتی که اخیرا باعث ایجاد ناهنجاری در روابط کره جنوبی با چین شده بود، مساله استقرار «تاد» در کره جنوبی بود. هفته گذشته وزارت امور خارجه چین از توافق میان پکن و سئول در خصوص افزایش همکاریها جهت مقابله با اقدامات تحریک آمیز کره شمالی و عادی سازی روابط دو جانبه خبر داد. در این سفر رئیس جمهور امریکا باید با همتای کره جنوبی خود در مورد آشتی اخیر سئول با پکن نیز صحبت کند.

سرانجام ترامپ باید به ترس کره جنوبی مبنی بر اینکه امریکا ممکن است از کره جنوبی در مقابل کره شمالی حمایت نکند توجه نموده و به آن پاسخ دهد. بنابراین ترامپ در سئول باید با «مون جائه این» مذاکره نموده و به سخنان مقامات سئول گوش فرا دهد.

سومین مقصد ترامپ در طی سفر به آسیا چین است. کار ترامپ در چین سخت است زیرا پکن با پیونگ یانگ دارای روابط اقتصادی بسیار قوی بوده به طوریکه در سال گذشته ۹۲.۵ تجارت کره شمالی با چین بوده و حدود ۹۰ درصد نفت خام کره شمالی را چین تامین کرده است. چین منبع غذایی یک سوم جمعیت کره شمالی بوده و ۱۰۰ درصد سوخت هواپیماهای پیونگ یانگ را تامین می کند. علاوه بر این چین اصلی ترین حامی کره شمالی در صحنه بین الملل از جمله در سازمان ملل متحد است.

پکن ممکن است قدرت تغییر ذهنیت «کیم جونگ اون» در مورد سلاح های هسته ای را نداشته باشد، اما چین می تواند (اگر بخواهد) مقامات حکومتی کره شمالی را متقاعد کند که حمایت از «کیم جونگ اون» وسیاست های هسته ای وی به نفع کره شمالی و آنها نیست. ناظران چینی بر این باور هستند که مخالفت «کیم جونگ اون» با خواسته های چین ثابت می کند چین نفوذ چندانی بر کره شمالی ندارد اما رویدادهای اخیر خلاف این امر را نشان می دهد. پس از محکوم کردن آخرین آزمایش موشکی کره شمالی در ماه سپتامبر توسط شورای امنیت و هشدار جدی چین به پیونگ یانگ، کره شمالی تاکنون آزمایش موشکی انجام نداده است. این در حالی است که پیونگ یانگ از ابتدای سال جاری تا ماه سپتامبر ۱۵ موشک را مورد آزمایش قرار داده بود.

پیام تبریک بسیار صمیمانه «کیم جونگ اون» به «شی جین پینگ» به مناسبت انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس حزب کمونیست نیز دلیل دیگری است که چینی ها می توانند مقامات کره شمالی را وادار کنند آنچه را می خواهند انجام دهند و مقامات کره نیز از جایگاه خود مطلع هستند.

روسای جمهور امریکا تاکنون موفق نشده اند چین را مجبور کنند پیونگ یانگ را تحت فشار قرار دهند. به نظر می رسد ترامپ بتواند با اعمال سیاست های اقتصادی و تجاری پکن را تحت فشار قرار دهد. ترامپ باید «شی جین پینگ» را متقاعد کند، گره روابط امریکا با کره شمالی را باز نموده و این اقدام را هم اکنون انجام دهد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: