جریان صدر: ابطال نتایج انتخابات در حوزه اختیارات پارلمان نیست

کدخبر: 2213744

سخنگوی جریان صدر عراق در واکنش به زمزمه‌های موجود بر احتمال ابطال نتایج انتخابات برگزار شده در کشور از سوی پارلمان، تاکید کرد که این امر در حوزه اختیارات پارلمان نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جریان صدر عراق به رهبری «مقتدی صدر» به اخبار منتشر شده درباره قصد پارلمان این کشور مبنی بر اتخاذ تصمیمی قاطع درباره انتخابات برگزار شده در ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) و احتمال تصویب قانونی برای ابطال نتایج یا بازشماری دستی آراء حداقل برای پنج درصد آراء ریخته شده به صندوق‌ها یا ابطال نتایج انتخابات برگزار شده در خارج از کشور واکنش نشان داد.

«جعفر الموسوی» سخنگوی جریان صدر عراق تاکید کرد: ابطال یا تعدیل نتایج انتخابات برگزار شده در کشور، در حوزه اختیارات پارلمان نیست.

وی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «السومریه» منتشر شد، اعلام کرد: ابطال یا تعدیل نتایج انتخابات برگزار شده در کشور در حوزه اختیارات پارلمان حتی در صورت تصویب قانونی در این‌باره، نیست. قانون کمیساریای عالی انتخابات، شیوه‌های شکایت و اعتراض و مکانیزمی که باید در این راستا پیگیری شود را روشن کرده است و یک هیأت قضائی از دادگاه تجدیدنظر عراق بایست به این اعتراض‌ها رسیدگی کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اگر اهمالی از سوی کمیساریا صورت گرفته باشد، پارلمان می‌تواند دلیل آن را در چارچوب قانون اساسی جویا شود تا این نهاد نیز ادله خود را برای متقاعد کردن نمایندگان ارائه نماید.همچنین دادگاه عالی فدرال مجاز نیست که صحت یا عدم صحت نتایج انتخابات را بررسی کند. نقش دادگاه فدرال طبق ماده ۹۳ قانون اساسی تنها محدود به تایید نتایج انتخابات است و در صورتی که از این امر امتناع ورزد، به منزله نقض قانون اساسی است.

«مدحت محمود» رئیس دادگاه عالی فدرال عراق، دو روز پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق و پیش از اعلام نتایج نهایی اظهار داشت که فهرستهای پیروز در انتخابات پارلمانی کشور که روز شنبه (۱۲ می) برگزار شد، پس از بررسی در دادگاه، برای راهیابی به پارلمان تایید خواهند شد.

وی طی بیانیه‌ای تاکید کرد: اقدامات مربوط به اجرای قانون بسیار خوب بود..تجربه‌ای که کسب شد، دموکراتیک بود و نمونه‌ای برای کسی است که می‌خواهد صدای مردم را به تریبون پارلمان برساند. پروسه انتخابات در کل به نفع عراق و ملت آن است. بر اساس قانون اساسی، فهرست‌های پیروز در انتخابات پس از بررسی، مورد تایید و صلاحیت دادگاه عالی فدرال قرار خواهند گرفت.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: