یادداشت میهمان؛

مصادیق نقض حقوق بشر توسط آمریکا علیه ایران

کدخبر: 2234344

واشنگتن نهایت سعی خود را کرده است تا از هر طریق ممکن، حتی زیر پا گذاردن اصول اولیه حقوق بشر، انقلاب اسلامی ایران را به شکست بکشاند و یا به تغییر رفتار وا دارد.

گروه بین الملل خبرگزاری فارس - علی عباسی اصل *: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به خطر افتادن منافع نامشروع آمریکا در ایران و کل منطقه، این کشور نهایت سعی خود را نمود تا از هر طریق ممکن، حتی زیر پا گذاردن اصول اولیه حقوق بشر، این انقلاب را به شکست بکشاند و یا به تغییر رفتار وا دارد. در سطور زیر، نمونه ای از این گونه اقدامـات امریکا را بررسی و مرور می کنیم.

تلاش آمریکا برای راه اندازی جنگ و کشتار قومی- مذهبی و در نهایت تجزیه ایران

در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از سناریوهای اصلی آمریکا برای براندازی جمهوری اسلامی پروژه تجزیه ایران بوده است. سفارت امریکا بر روی موضوع قومیت ها بویژه موضوع کردستان تمرکز داشت. غائله های حزب دموکرات کردستان، گروه پیکار، خلق عرب، ترکمن صحرا، برادران قشقایی و... نمونه ای از این اقدامات هستند. در یکی از اسناد بدست آمده از سفارتخانه امریکا در تهران که در تاریخ 15/5/58 و با طبقه بندی سری منتشر شده آمده است: اگر کردها، آذربایجانی ها و اقوام دیگر با یکدیگر همکاری و از یکدیگر حمایت کنند به عقیده ما امکان موفقیت دارند.

پس از مدتی، دو نفر از رؤسای سابق ایل قشقایی به نامه های خسرو و ناصر قشقایی پس از 25 سال از امریکا به ایران آمده و بلافاصله به فارس عزیمت و مدعی ریاست ایل قشقایی شدند. برادران قشقایی با حمایت بنی صدر، تلاش زیادی کردند تا یک آشوب تجزیه طلبانه را در منطقه حساس کوچ ایل قشقایی (یعنی از جنوب اصفهان تا خلیج فارس) پدید آورند. خسرو قشقایی در ایران با نام مستعار "اس. دی. راتر" با یکی از مأمورین سازمان سیا به نام "اهرن" تماس داشت . یکی از سناتورهای آمریکایی به نام سناتور "جکسون" در طی مصاحبه ای در اکتبر1979 (مهر 1358) اظهار می­دارد که: «انقلاب ایران محکوم به شکست است و آن کشور در آستانه تجزیه به قطعات کوچک است.»

فرار سران جنایت کار رژیم شاه به آمریکا

با پیروزی انقلاب اسلامی عده زیادی از سران رژیم پهلوی به آمریکا گریختند. آمریکایی ها نیز با پناه دادن به آنها تحت عنوان حمایت های انسان دوستانه از استرداد آنها به ایران برای محاکمه خود داری کردند. دولت کارتر به شاه اجازه ورود، اقامت موقت و درمان در آمریکا را اعطا کرد و از تحویل او به ایران خودداری نمود.

امریکا در مقابل اقدامات تروریستی نیز عمدتا موضع سکوت را برگزیده بود و این در حالی بود که این کشور در مقابل اعدام عناصری از حکومت شاه و ساواک برآشفت و به موضع گیری پرداخت. به عنوان مثال مجلس سنای امریکا در 27 اردیبهشت 1358 با صدور بیانیه ای اعدام عناصر دستگاه شاه را به شدت محکوم کرد و اخطار شدیداللحنی به جمهوری اسلامی ایران داد.

کودتای نقاب ( نوژه )

بعد از گذشت حدود دو ماه از ناکامی عملیات آزاد سازی گروگانها، قرار شد با هماهنگی ستاد فرماندهی پاریس در ایران کودتایی صورت بگیرد. ستاد فرماندهی پاریس متشکل از سران سابق رژیم شاه بودند که از ایران گریخته بودند. در صدر این ستاد، شاپور بختیار قرار داشت. درکودتای نوژه قرار بود که چند هواپیما از فرودگاه همدان پرواز کرده و بیت امام خمینی(ره)، مراکز اصلی سپاه، فرودگاه های نظامی و در صورت نیاز راهپیمایی های مردم را بمباران کنند. در اعترافات یکی از این افراد می خوانیم: "پس از سفر بنی عامری [یکی از سران کودتا] به پاریس، طرح حمله عـراق به ایران در تقـدم دوم قـرار گرفت و انجام کودتای نظـامی به عنوان اولـویت اول، در صدر برنامـه های آمریکا، قرار داده شد. "

حمله صدام

آن طور که گری سیک معاون برژینسکی در زمینه مسایل ایران اظهار می دارد، برژینسکی معتقد بود که " ایران باید از همه طرف تنبیه شود". برژینسکی علناً اظهار داشت که چنانچه عراق علیه ایران اقدامی کند، وی اعتنایی نخواهد کرد. شش هفته بعد، نیروهای عراقی حمله را آغاز کردند."دونالد رامسفلد در آن زمان به عنوان معاون وزیر دفاع به بغداد سفر کرد و صدام را از حمایت همه جانبه آمریکا مطمئن ساخت.

در پی عملیات های موفق پیاپی ایران، مخصوصاً عملیات بیت المقدس که باعث آزادی خرمشهر شد، رئیس جمهور آمریکا، عراق را از لیست کشور های حامی تروریست خارج ساخت و راه صادرات مستقیم آمریکا به این کشور را باز نمود. در سالهای آخر جنگ نیز، بدنبال جنگ نفتکش ها، آمریکا ورود مستقیم به جنگ پیدا کرد و سکوی نفتی و ناوهای جنگی ارتش را هدف قرار داد. ناو وینسنس آمریکا هم هواپیمای مسافربری ایران را ساقط کرد.

اقدامات جانبدارانه امریکا به نفع عراق در طول جنگ

با شروع حمله عراق به ایران، آمریکا در ظاهر موضع بی طرفی خود را اعلام کرد؛ اما در عمل رابطه خود را با عراق که از سال 1967 به خاطر جنگ با اسرائیل قطع شده بود، برقرار و گسترش داد. در ژانویه 1985 (30 دی ماه1362) جورج شولتز، وزیر خارجه وقت آمریکا، اعلام کرد؛ "ایران حامی تروریسم بین المللی است. لهذا از این پس دولت آمریکا به هم پیمانان خود فشار خواهد آورد که ارسال اسلحه به ایران را متوقف کنند".

کشتی باری ایران -اجر نیز در تاریخ 31 شهریور 1366 هدف حمله دو فروند هلیکوپتر آمریکایی قرار گرفت و منهدم شد (شهیدی، 1387)

انهدام هواپیمای ایرباس

در 12 تیرماه 1367 یک فروند هواپیمای مسافربری ایران با 290 سرنشین مورد اصابت دو موشک پرتاب شده از ناو آمریکایی" وینسنس" قرار گرفته و تمامی مسافران آن کشته شدند. کاپیتان این ناو هنگام بازگشت به امریکا از ریگان مدال افتخار دریافت کرد. در واقع آمریکا سعی کرد تا با انجام جنایت علیه حقوق بشر و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم ایران، این کشور را تحت فشار قرار دهد.

تحریم ها

اولین تحریم یک جانبه علیه جمهوری اسلامی در تاریخ 4/11/ 1979(13 آبان 1358) و در پی تسخیر سفارت آمریکا صورت گرفت و پس از آن انواع تحریم ها علیه جمهوری اسلامی اضافه گشته است.

با پیروزی بیل کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با طرح ادعاهایی نظیر تلاش جهت دستیابی به سلاح های کشتار جمعی، حمایت از تروریسم بین المللی، نقض حقوق بشر و مخالفت با روند صلح خاورمیانه، در راستای مهار و و منزوی کردن ایران تحریم های جدیدی وضع شد.

همزمان با تصویب و اجرای سیاست مهار دو جانبه، قانون دیگری تحت عنوان قانون «داماتو» یا تحریم ایران و لیبی نیز در 5 اوت سال 1996 به تصویب کنگره ایالات متحده آمریکا رسید. دولت و کنگره امریکا معتقد بودند که دولت ایران تحت این تحریم ها، دچار مشکلات شدید اقتصادی خواهد شد و براساس آن، زمینه تغییر در رفتار ایران فراهم خواهد شد.

در ادامه اقدامات خصمانه آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، مجلس سنای آمریکا در ماه سپتامبر 2006 (1385)، اعتبار قانون تحریم کمپانی خارجی که در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری و یا به این کشور تسلیحات می فروشند را به مدت پنج سال دیگر تمدید کرد. در مقدمه این قانون که «حمایت از آزادی در ایران» نامیده می شود، تأکید شده که هدف از آن «حمایت از روی آوردن به دموکراسی در ایران است». این قانون همچنین به رئیس جمهور آمریکا اجازه می دهد که برای فعالیت در زمینه «حمایت و پیشبرد دموکراسی در ایران» از جمله تأمین مالی رادیو و شبکه های تلویزیونی که در ایران پخش می شوند، هزینه کند.

در دوره باراک اوباما نیز، بخش زیادی از فشار ها به ایران را " تحریم های اقتصادی فلج کننده" تشکیل داده بود از این طریق آمریکا سعی نموده است از طریق اعمال محدودیت بر خرید نفت ایران، تحریم کشتیرانی و بیمه و بنادر و تحریم بانکی و فلزات گرانبها، اقتصاد ایران را فلج کند. تحریم دارویی برای تحت فشار قرار دادن مردم تحریم دارویی نیز اعمال گشت که خلاف تمامی موازین حقوق بشری بود. همچنین به موجب تحریم های شورای امنیت، تحریم های تسلیحاتی نیز برپا شد.

ترور دانشمندان هسته ای

آمریکایی ها پس از ناتوانی در متوقف کردن برنامه اتمی ایران، به ترور دانشمندان هسته ای ایران متوسل شدند. اولین بار این ناراحتی از زبان "جان ساورز"رئیس سازمان جاسوسی انگلستان MI6 ابراز شد. وی در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: «برنامه هسته ای ایران تنها با اقدامات اطلاعاتی وامنیتی متوقف می شود.» تنها چند روز پس از این سخنان دو دانشمند هسته ای کشورمان به شهادت رسیدند.

اختصاص بودجه برای براندازی جمهوری اسلامی ایران

در چهاردهم فوریه سال 2006 (25 بهمن 1384) کاندولیزا رایس - وزیر امور خارجه وقت امریکا - به کمیته روابط خارجی کنگره این کشور رفت و درخواست 75 میلیون دلار برای بهبود وضعیت آزادی و حقوق بشر در داخل ایران را ارائه داد. در تازه ترین نوع از این اقدامات کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا (HASK) در لایحه بودجه سال 2010 پنتاگون برای نفوذ در ایران، مقابله با فیلترینگ سایت های ضد ایرانی، آموزش الکترونیکی ایرانیان مخالف نظام برای براندازی نرم و شبکه سازی اینترنتی برای معترضان بعد از انتخابات ریاست جمهوری، راه اندازی سایت ها جهت اطلاع رسانی، بودجه 55 میلیون دلاری تصویب کرد. این لایحه که " قانون قربانیان سانسور در ایران" نام دارد، از بند 1261 تا 1266 بودجه دفاعی پنتاگون را شامل می شود.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 22 خرداد 1388، ژنرال میرزا اسلم بیگ رئیس سابق ارتش پاکستان، اعلام کرد که " اسناد بی چون و چرایی وجود دارد که بر دخالت آمریکا در قضایای انتخابات ایران دلالت دارند. این اسناد ثابت می کند که سازمان سیا 400 میلیون دلار در داخل ایران به منظور بروز یک انقلاب مخملی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1388، هزینه کرده است. مدتی بعد، شورای امنیت ملی آمریکا طی بیانیه ای رسماً از تظاهرکنندگان روز عاشورا حمایت کرد. چند روز پس از آن نیز ژنرال مایک مولن رئیس ستاد ارتش آمریکا، در واشنگتن اعلام کرد که ناآرامی ها در تهران ادامه خواهد داشت.

یقیناً موارد مطرح شده، تنها گوشه ای از اقدامات خصمانه آمریکا علیه انقلاب اسلامی ایران را نشان می دهد اما با مطالعه همین موارد نیز، هر خواننده منصفی به ضرورت هوشیاری در مقابل توطئه های مختلف امریکا برای به شکست کشاندن حرکت رو بجلوی مردم ایران پی می برد.

* رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: