بهای جهانی نفت از ۶۹ دلار عبور کرد

کدخبر: 2321972

بهای جهانی نفت امروز سه‌شنبه در معاملات اروپا به بالاترین سطح طی چهار ماه و نیم گذشته رسید.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، بهای نفت در بازار معاملات اروپا امروز سه شنبه به بالاترین سطح در چهار ماه و نیم گذشته رسید و این درحالی است که به گفته آژانس های مالی، اوپک تلاش هایش را برای محدود کردن تولید در ماه مارس بیشتر کرده است.

بر این اساس، صبح سه شنبه به وقت گرینویچ بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال به ۶۹ دلار و ۵۰ سنت و بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمیدیت) به ۶۲ دلار و ۹ سنت رسید که بالاترین میزان از اواسط ماه نوامبر تاکنون است.

طبق آمار های خبرگزاری بلومبرگ که روز دوشنبه انتشار یافت، سازمان کشور های صادرکننده نفت (اوپک) در ماه مارس روزانه ۳۰ میلیون و ۳۸۵ هزار بشکه نفت خام تولید کرد که ۲۹۵ هزار بشکه کمتر از ماه قبل است. تولید اوپک از ژانویه سال ۲۰۱۵ تا ماه مارس به این حد کاهش نیافته بود.

تاماس وارگا تحلیلگر شرکت پی.وی.ام PVM در این باره گفت: «برای فهمیدن معنی این ارقام باید یادآور شویم که ۱۴ عضو اوپک به صورت داوطلبانه پذیرفتند تولید این سازمان را در ماه دسامبر به ۳۱ میلیون و ۵۹۱ بشکه کاهش دهند».

اما کاهش تولید اوپک به مراتب کمتر از سقف تعیین شده است که علت مهم آن کاهش شدید تولید ونزوئلا است که صنایع نفتی آن هم با مشکل تحریم های آمریکا هم قطعی گسترده برق رو به رو است.

افزون بر این، به گفته تحلیلگران شرکت JBC Energy، بازار های بین المللی تحت تاثیر بازگشت تحریم های نفتی ایران قرار گرفته اند. برخی واردکنندگان نفت خام ایران معافیت هایی را از آمریکا دریافت کرده اند که به آن ها امکان می دهد به خرید نفت از ایران ادامه دهند، اما کاخ سفید قرار است با پایان یافتن فرجه شش ماهه آنها به زودی درباره تمدید یا عدم تمدید این معافیت ها تصمیم گیری کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: