عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

دولت مقصر اصلی مشکلات کنونی اقتصاد است

کدخبر: 2268955

دولت یکی از بانیان اصلی بروز مشکلات کنونی اقتصاد است زیرا در هیچ زمانی به هشدارهای نظریه پردازان اقتصادی توجه نکرد و بسته‌های پیشنهادی آنان را مورد استفاده قرار نداد.

به گزارش نسیم آنلاین بهروز شاهمرادی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفتگو با « نود اقتصادی » گفت: دولت یکی از بانیان اصلی بروز مشکلات کنونی اقتصاد است زیرا در هیچ زمانی به هشدارهای نظریه پردازان اقتصادی توجه نکرد و بسته‌های پیشنهادی آنان را مورد استفاده قرار نداد.

وی با بیان این مطلب که تا پایان امسال اوضاع اقتصادی کشور بهتر خواهد شد، گفت: پیش بینی من این است که روند نزولی قیمت دلار به زودی آغاز خواهد شد و در پایان نیز در محدوده نرخ 9 تا 10 هزار تومان تثبیت می‌شود.

شاهمرادی در رابطه تبعات وزیرنداشتن برخی وزارتخانه‌های اقتصادی مانند وزارت اقتصاد و کار نیز به «نود اقتصادی» گفت: همه وزرا در مشکلات ایجاد شده دخیل بوده‌اند اما در شرایط کنونی خود را عقب می کشند و نمی‌خواهند جوابگوی تنش‌های ایجاد شده در بازار باشند.

وی در رابطه با افزایش حقوق‌ها و یا اعطای بسته‌های حمایتی در جبران کاهش قدرت خرید مردم نیز بیان داشت: این اقدامات تنها روش‌های تسکین کوتاه مدت است اما پس از مدتی فشارهای تورمی زیادی را به دنبال خواهد داشت زیرا درآمد بیشتر شده و به بازار منتقل می‌شود اما در بازار، کالای تولید شده کم است، بنابراین بازار جوابگو نیست.

شاهمرادی در پایان و با اشاره به ناموفق بودن بازار ثانویه نیز اظهار داشت: هیچ مطالعه‌ای بر روی بازار ثانویه انجام نشد و این بازار تنها بستری را برای رانت فراهم کرد، الان هم شاهدیم که ارز سه نرخی شده بنابراین نیاز است تا در آینده با مطالعه بیشتر به سمت تک نرخی شدن پیش برویم تا رانت‌هایی که در این مدت به کرات با آن مواجه شده‌ایم از بین برود.

ارسال نظر: