ژاپن نگران غنی‌سازی هسته‌ای ایران و ارسال پهپاد به روسیه برای جنگ اوکراین است

کدخبر: 2377685
خبرنگار:

وزیر خارجه ژاپن نگرانی خود را نسبت به مسئله غنی سازی ایران و صادرات پهپاد به روسیه به طرف ایرانی اعلام کرده است.

وزارت خارجه ژاپن اعلام کرد که یوشیماسا هایاشی وزیر خارجه ژاپن در دیدار با همتای ایرانی خود امیرعبداللهیان که در سفر ایشان به توکیو صورت گرفت، نگرانی خود را نسبت به مسئله غنی سازی ایران و صادرات پهپاد به روسیه به طرف ایرانی منتقل کرده است. هایاشی همچنین با ابراز نگرانی جدی از گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران، بر همکاری کامل و بی‌قید و شرط تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد. هایاشی از طرف ایرانی درخواست کرده تا در مورد این دو مسئله سازنده عمل کند اما جزئیات بیشتری منتشر نشده است. در بیانیه این وزارتخانه آمده است که هایاشی بر حمایت ژاپن از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) که در اصل توافق هسته‌ای 2015 بین ایران و قدرت‌های جهانی بود تاکید می‌کند.

ژاپن به‌عنوان متحد ایالات متحده آمریکا و عضو گروه هفت کشور پیشرفته G7  به تحریم‌ها علیه مسکو پیوسته است و در عین حال حمایت بشردوستانه و تجهیزات دفاعی را به اوکراین ارائه می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها صادرات پهپاد و تسلیحات به روسیه را تکذیب کرده و صادرات پهپادهای به کار گرفته شده در جنگ اوکراین را مربوط به قبل از شروع جنگ اوکراین می‌داند و ادعاهای طرف غربی را تکذیب می‌کند.

ارسال نظر: