جبرائیلی: هدف آمریکا از مذاکرات اعلام تسلیم ایران به همه دنیا است

کدخبر: 1000214

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه پیوست رسانه‌ای دستگاه دیپلماسی ایران معیوب است گفت: یکی از اقدامات اشتباه ما پذیرش کدخدایی آمریکا بود که برخی رسانه‌ها به قبول این کدخدایی آمریکا دامن زدند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، سید یاسر جبرائیلی معاون پژوهشی خبرگزاری فارس در نشست تخصصی نقد و بررسی دیپلماسی رسانه‌ای ایران در مذاکرات با 1+5 با تأکید بر اینکه اگر مذاکرات در چارچوب گفتمان اسلامی سیاسی تحلیل کنیم نیاز به اقناع افکار عمومی در مورد چیستی مذاکرات به صورت چند برابر احساس می‌شود گفت: آنچه مسلم است آمریکا از مذاکرات به دنبال این است که به همه دنیا بگویند ایران در برابر قدرت آمریکا تسلیم شد و فشار تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره آورد این یکی از بعدهای گفتمانی از منظر آمریکا در مذاکرات است.

وی در ادامه افزود: اما رویکرد جمهوری اسلامی ایران از ارسال پیام ایران به جهان مبنی بر عدم تولید سلاح هسته‌ای به جهان است که خوشبختانه در این خصوص عدم تعهد قانع شد، ما از نظر راهبردی و تاکتیکی نیازمند افکار عمومی هستیم.

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه پیوست رسانه‌ای و محتوای رسانه‌ای دستگاه دیپلماسی ما معیوب بوده است گفت: ما از چند منظر در تولیدات خود چندین گام اشتباه برداشته‌ایم و در چارچوب خواسته‌ای آمریکا محتوا تولید کرده‌ایم؛ یکی از اقدامات اشتباه ما پذیرش کدخدایی آمریکا بود که متأسفانه برخی رسانه‌های ما به قبول کدخدایی آمریکا در جهان دامن زدند و این یکی از راهبردهای تسلیم شدن ایران را برای آمریکا مسجل کرد.

وی اقرار رئیس جمهور به خزانه خالی را در آستانه ورود به انتخابات دومین اقدام اشتباه دانست و گفت: این حرف رئیس جمهور به نوعی نشان داد که تحریم‌ها به ما فشار زیادی وارد کرده است و ادعای خزانه خالی بر این امر صحه گذاشت که به نوعی آمریکا از این حرف برداشت کرد ایران در اثر فشار تحریم‌ها پای میز مذاکره آمده است.

جبرائیلی همچنین صحبت‌های رئیس دستگاه دیپلماسی را در خصوص توان نظامی ایران از دیگر اقدامات اشتباه دستگاه دیپلماسی ما دانست و گفت: اظهار ضعف نظامی در برابر آمریکا که رئیس دستگاه دیپلماسی با این تعبیر که اگر آمریکا می تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد باعث شد که غرب ایران را در برابر هرگونه حمله‌ای ناتوان بداند.

وی در ادامه تصریح کرد: ایجاد کمپینی به نام هنرمندان با شعار هر توافقی بهتر از عدم توافق است تمایل ایران به توافق را برجسته‌تر نشان داد که بعداً مشخص شد دست دستگاه دیپلماسی پشت سر این کمپین است.

جبرائیلی از دیگر اقدامات اشتباه را در جریان قرار ندادن رسانه‌های خودی از روند مذاکرات دانست و گفت: متأسفانه تیم مذاکره کننده ما روند مذاکرات را محرمانه خواندند و اطلاعات آن را در اختیار رسانه‌های خودی قرار ندادند اما در مقابل، آمریکا بعد از هر مذاکره رسانه‌های خود را در جریان روند مذاکرات قرار می‌داد. همچنین بعد از تفاهم لوزان آمریکا فکت شیتی را منتشر کرد که متأسفانه این مبنای نقد و ارزیابی تفاهم لوزان از سوی رسانه‌ها قرار گرفت. چرا که دستگاه دیپلماسی ما برای انتشار فکت شیت دچار سردرگمی شد و هر بار با عنوانی متفاوت از ارائه آن سر باز زدند و رسانه‌های ما ناچار شدند موارد عنوان شده غرب را ترجمه کنند.

جبرائیلی آخرین قدم اشتباه از سوی دستگاه دیپلماسی را به کار بردن عنوان برداشته شدن همه تحریم‌ها بعد از توافق ژنو دانست و گفت: بعد از این توافق به عنوان مثال عنوان کردند که تحریم‌های هواپیمایی کاملاً برداشته شده است که بعد از آن مدیر عامل ایران ایر عنوان کرد هیچ اتفاقی در خصوص صنعت هواپیمایی رخ نداده است.

وی همچنین اظهار داشت: متأسفانه با این رویکردها به دنبال بهره‌برداری توافق از افکار عمومی داخلی بودند و هدف اقناع افکار عمومی نبود.

سید یاسر جبرائیلی معاون پژوهشی خبرگزاری فارس افزود : در بسیاری از اخبار و برخی از رسانه‌ها بر اینکه مذاکره با آمریکا سیاست رهبری بوده است تأکید شده، وظایف رهبری طبق فرموده خودشان مشخص است ایشان فقط خط قرمزها را مشخص می‌کنند اینکه از طریق رسانه‌ها القاء کنیم که رهبری سیاست تغییر رویکرد در مورد رابطه با آمریکا دارند اشتباه است.وظیفه همه ما چه رسانه‌های موافق و چه رسانه‌های مخالف روند مذاکرات باید حمایت از مذاکرات باشد موضع رسانه‌ای که من در آن مشغول به کار هستم نیز موضع هشدار می‌باشد.

جبرائیلی تاکید کرد: اگر انتظار باشد که رسانه‌ها نقش روابط عمومی دولت را ایفاء کنند این تصور غلط است چرا که می‌بینیم آمریکا از طریق رسانه‌های خود بازی کنگره و دولت را به ما القاء کرد و ما هم در این دام گرفتار شدیم.برخی معتقدند که در دولت جدید فضا برای رسانه‌های منتقد باز شده است اما در جواب باید گفت: فضا برای منتقدین باز نشده چرا که می‌گویند منتقدین به جهنم می‌روند.گره زدن مشکلات اقتصادی کشور به تحریم‌ها رویکردی غلط است.

ارسال نظر: