روحانی: امنیت عراق را امنیت ایران می‌دانیم

کدخبر: 1000376

رئیس‌جمهور در نشست مشترک با رئیس‌جمهور عراق گفت: برای هرگونه مساعدت و کمکی که دولت عراق برای مقابله با تروریسم و امنیت کشور بخواهد، آمادگی داریم کما اینکه در ماه گذشته ما این همکاری را عملاً به اثبات رساندیم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور عراق گفت: برای ما ثبات و امنیت عراق بسیار حائز اهمیت است و امنیت عراق را امنیت ایران می دانیم. ما در زمینه ثبات و امنیت عراق هرگونه مساعدت و کمکی که دولت عراقف بخواهد برای مقابله با تروریسم وامنیت عراق آمادگی مساعدت داریم کما اینکه در ماه گذشته ما این همکاری را عملاً به اثبات رساندیم‬.

روحانی افزود: همچنین عراق یک کشور واحد و متحدی است. آنهایی که در آن طرف دنیا نشسته و برای آینده عراق خواب اشفته می بینند به فته می بیند به انها می گوییم‬‫ که ملت عراق یک ملت واحد هست و برای ثباتش و برای انسجام خود به عنوان یک ملت بزرگ برنامه ریزی دارد و اجازه نخواهد داد کشورهای دیگر برای اختلاف یا تجزیه عراق سخنی بگویند یا تصمیم اتخاذ کنند.

رئیس‌جمهور همچنین اظهار داشت: روابط اقتصادی دو کشور روابط خوبی است و ما امروز برای همکاری‌های بیشتر در زمینه اتصال راه آهن اتصال بزرگراه ها تردد مسافرین و کالا و همچنین در زمینه همکاری های بیشتر انرژی نفت و گاز و صنعت و کشاورزی با هم گفتگو کردیم. در زمینه مسائل منطقه ای و همفکری و همکاری از جمله مسئله امنیت سوریه و مسائل مهمی که امروز در منطقه در حال رخ دادن هست و شرایط بسیار وخیمی که امروز در یمن ما شاهدیم و کمکی که باید برای مردم یمن انجام بگیرد و آتش بس به معنای واقع کلمه باید اتفاق بیفد و مردم یمن امروز نیازمند به دارو تیم های پزشکی و مواد غذایی هستن و مسئله یمن امروز یک مسئله سیاسی و منطقه ای نیست یک مسئله انسانی برای همه کشورهای منطقه و همه جهانیان است و ندای مظلومیت مردم یمن امروز باید به گوش همه انسان دوستان در تمام چهان برسد.

روحانی گفت: در زمینه خطر تروریسم در کل منطقه در عراق و دیگر کشورها صحبت کردیم و اتفاق نظر داشتیم که باید با تروریست مقابله کرد و اینکه تروریست از عراق اخراج شوند در کشور سوریه و دیگری مستقر شوند بازهم خطر برای عراق و منطقه است‬‫. همه کشورها برای مبارزه بر علیه تروریسم باید دست به دست هم بدهند.

وی تصریح کرد: مسئله زیست محیطی و مشکلات ریزگردی که امروز مشکلی هست هم برای دو کشور و هم کل منطقه و راه حلش هم باید کمک و اتحاد و همکاری بین کل کشورهای منطقه باشدبا هم گفتگو کردیم و اقداماتی که دو کشور و سایر کشورها برای این معضل زیست محیطی باید انجام بدهند.

ارسال نظر: