زنگنه: برای بهینه‌سازی مصرف ناچاراً نیاز داریم تا قیمت‌ها را متعادل کنیم

کدخبر: 1005335

وزیر نفت در جمع خبرنگاران: سهمیه‌های قبلی سوخت تا پایان شهریور پابرجاست/ در یک سال و نیم گذشته افزایش صادرات نفت داشته‌ایم/ در توافق ژنو حرفی از فروش نفت به میان نیامده که بعد از آن فروش تسهیل شود

به گزارش خبرنگار «نسیم»، بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگاری درمورد اینکه آیا سرمایه‌گذاری جدیدی از سوی سرمایه‌گذاران در پروژه‌های پارس جنوبی در دستور کار هست یا خیر، گفت: پروژه‌های پارس جنوبی تقریباً شکل گرفته و در حال حاضر باید پروژه‌های باقیمانده آن را به اتمام رساند بنابراین در وضعیتی نیست که دوباره برایش به دنبال سرمایه‌گذار بگردیم البته منابع برای این امر موجود است ولی نیازی به سرمایه‌گذاری جدید نداریم.

وی با بیان اینکه اگر تحریم‌ها برداشته شود راهی جز این نداریم که مسیر فعلی را ادامه دهیم اظهار داشت: البته از نظر تجهیزات و خدمات و مدیریت پشتیبانی همکاری‌هایی وجود دارد.

وزیر نفت در واکنش به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا افزایش قیمت بنزین به خاطر اجرای فاز سوم هدفمندی بوده و یا برگرفته از کسری شش هزار میلیاردی بودجه صورت گرفته است بیا بیان اینکه هیچکدام از این موارد در این قضیه مطرح نیست توضیح داد: دولت طبق قانون موظف بوده تا پایان سال پنجم که امسال سال پایانی آن است قیمت‌ها را به حدود 90 درصد فوب خلیج فارس برساند؛ با توجه به اینکه در هیچ موردی این کار انجام نشده بود همچنین جدا از کسب درآمد برای هدفمندی باید بگویم که اساساً برای بهینه‌سازی مصرف نیاز داریم تا قیمت‌هایمان را متعادل کنیم تا خیلی از مسائلی که موجود است را بتوانیم برطرف سازیم.

زنگنه با اشاره به اینکه امسال قرار شد تا جایی که می‌شود تک نرخی اعمال شود گفت: اوایل سال گذشته سه نرخ برای بنزین‌ها داشتیم اعم 400، 700 و 1000 تومانی که اواسط سال نیز 400 تومانی را به 700 تومانی تبدیل کردیم امسال هم تک نرخی شده که با این تک نرخی سهمیه‌بندی‌ها هم برداشته می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: نزدیک 30 درصد بنزین کشور با توجه به اینکه سال گذشته متوسط نرخ ما 800 تومان بوده، 1000 تومانی فروخته می‌شد که این امر خود باعث ایجاد فضا برای فساد یک سری از شیاطین شده بود.

وزیر نفت با اعلام اینکه تا میانه سال گذشته 5 میلیون کارت راکد خودرو خودرو را با حمایت ستاد سوخت باطل کردیم اظهار داشت: در واقع در سیستم گذشته کسانی که سهمیه روزانه حمل و نقل داشتند می‌توانستند در خانه بنشینند و سهمیه خود را بفروشند اما در شرایط کنونی باید بیایند و کار کنند.

وی با اشاره به عدم افزایش نرخ "سی ان جی" بیان داشت: مصرف "سی ان جی" این روزها بالا رفته است بنابراین عکس اینکه می‌گویند رویه فعلی مصرف بنزین را بالا می‌برد ما معتقدیم که سهمیه‌بندی حرص مصرف ایجاد می‌کند.

زنگنه در واکنش به حاشیه‌های ایجاد شده در مورد حذف سهمیه‌های موجود کارت‌ها نیز تصریح کرد: سهمیه موجود تا پایان شهریورماه معتبر است و در این مورد باید بگویم برخی از حرف‌های بی‌اساس مبنی بر اینکه یک ماه دیگر این سهمیه برداشته می‌شود درست نیست و تأکید می‌کنم که دولت به حرفش در مورد معتبر بودن سهمیه‌ها تا پایان شهریورماه پایبند است.

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه دولت طبق قانون عمل کرده و در واقع ما خیلی از اجرای قانون هم عقب هستیم اظهار داشت فقط در مورد بنزین کمی به قیمت فوب نزدیک شده‌‌ایم ولی به هر حال "سی ان جی" را هم باید در نظر گرفت که هنوز افزایش قیمتی در موردش صورت نگرفته و حتی اوایل سال کمی قیمت آن را پایین آوردیم.

وی به تلاش برای افزایش صادرات نفت اشاره کرد و در این زمینه گفت: طی یک و نیم سال گذشته صادرات نفت ما افزایش یافته اما اگر بخواهید در این مورد توضیح بیشتری بدهم باید بگویم که شفافیت لازم نیست چرا که این شفافیت ارائه اطلاعات به کسانی است که می‌خواهند دایره تحریم‌ها را برای ما تنگ‌تر کنند.

وزیر نفت در پایان و در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا طرف غربی به تعهدات مذاکرات ژنو در راستای تسهیل فروش نفت ایران عمل کرده است یا خیر اذعان داشت: چیزی در مذاکرات ژنو برای تسهیل فروش نفت ایران نداشتیم که حالا بگوییم آنها به آن عمل کرده‌اند یا عمل نکرده‌اند.

ارسال نظر: