قشقاوی: زمینه‌های لازم برای انتقال ایرانیان زندانی در کردستان عراق فراهم آید

کدخبر: 1006812

معاون وزیر امورخارجه در دیدار با وزیر امورداخله اقلیم کردستان خواستار اقدام مشترک دستگاه‌های ذیربط ایران و اقلیم در جهت مقابله مؤثر با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان شد

به گزارش «نسیم»، حسن قشقاوی معاون کنسولی و امور مجلس وزیر امور خارجه که به کردستان عراق سفر کرده است روز گذشته با "کریم سنجاری" وزیر امور داخله اقلیم یاد شده دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که با حضور مدیران و مسئولان دو طرف از حوزه های مختلف سیاسی، کنسولی، امنیتی و انتظامی صورت گرفت، ابعاد مختلف و موضوعات مرتبط با همکاری‌های کنسولی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

قشقاوی در این دیدار ضمن تبیین ابعاد مختلف همکاریهای دوجانبه جمهوری اسلامی ایران با جمهوری عراق و دولت محلی اقلیم کردستان عراق ، لزوم تلاش مشترک برای ارتقاء همکاریهای فی مابین را مورد تأکید قرار داد .

معاون کنسولی وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به حجم گسترده تبادل انسانی میان جمهوری اسلامی ایران با حوزه اقلیم کردستان عراق اعم از تجار و فعالان اقتصادی ، زائران و گردشگران و یا سفرهای ساکنان حوزه اقلیم کردستان بـه ایران بـا انگیزه های درمانی تلاش مشترک به منظور ایجاد تسهیلات مناسب کنسولی و نیز تردد و حمل و نقل را زمینه ساز گسترش این بخش مناسبات فیمابین قلمداد کرد.

قشقاوی با اشاره به امضاء قبلی موافقتنامه انتقال محکومان میان دو کشور ایران و عراق از وزیر داخله اقلیم کردستان عراق درخواست نمود، در آستانه ماه مبارک رمضان ، زمینه های لازم برای انتقال آنان به ایران فراهم آید.

قشقاوی اقدام مشترک در جهت مقابله مؤثر با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان را از دیگر موارد حائز اهمیت در همکاری فی مابین دانست و خواستار استمرار و تقویت همکاریهای دستگاه های ذیربط ایران و اقلیم در جهت مقابله مشترک با این جرائم گردید.

کریم سنجاری وزیـر داخله اقلیم کردستان عراق نیز در این دیـدار ضمن تـأکید بر اهمیت مناسبات با جمهوری اسلامی ایران سفر معاون محترم کنسولی وزیر امور خارجه کشورمان را در تقویت روابط و نیز حل و فصل مشکلات و موانع موجود در مسیر همکاریهای اقتصادی ، تجاری و روابط مردمی را حائز اهمیت توصیف کرد .

وی با اشاره به تحولات امنیتی عراق ، پس از حمله داعش ، از کمکهای مؤثر جمهوری اسلامی ایران به عراق واقلیم در مبارزه علیه این گروه تروریستی تقدیر و تشکر کرد .

ایشان ضمن تأکید بر عزم جدی دولت اقلیم کردستان عراق بر ایجاد شرایط مناسب برای حضور شرکتها ، تجار و نیز اتباع ایرانی در اقلیم از پیشنهاد طرف ایرانی مبنی بر استمرار مشورتها و برگزاری نشستهای تخصصی مدیران ذیربط برای رفع موانع اهداف همکاری استقبال کرد.

در ادامه سفر معاون کنسولی و امور ایرانیان وزیر امور خارجه به اقلیم کردستان ، وی همچنین در نشستی با حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و تجاری کشورمان در حوزه آن اقلیم شرکت کرد.

قشقاوی پس از استماع گزار ش یکایک مدیران و نمایندگان شرکتهای ایرانی حاضر در این نشست درخصوص فعالیتهایشان و نیز برخی موانع و مشکلات موجود در مسیر این فعالیتها ، تلاشهای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و تجاری کشورمان در عراق و منطقه اقلیم را ارزشمند ، با اهمیت و در راستای منافع و مصالح روابط راهبردی ایران و عراق توصیف نمود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان ، عراق را کشوری دوست ، همسایه و شریک راهبردی جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و افزود : با توجه به اهمیت روابط اقتصادی فی مابین و روند رو به رشد این همکاریها ، مسائل مطرح شده در این نشست را به مقام های عالی رتبه اقلیم کردستان عراق و نیز به مقام ها و مسئولین ذیربط کشورمان منعکس خواهد کرد .

ارسال نظر: