قشقاوی: ایران و کردهای عراق دارای پیشینه‌ در مبارزات مشترک علیه رژیم صدام هستند

کدخبر: 1007111

معاون وزیر امور خارجه در دیدار با رئیس مجلس اقلیم کردستان عراق گفت: این دوستی قدیمی و ریشه دار نویدبخش آینده‌ای روشن برای همکاری‌های فیمابین در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی است

به گزارش «نسیم»، حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه با یوسف محمد رئیس مجلس اقلیم کردستان عراق دیدار و در این دیدار ابعاد مختلف همکاری های فیمابین مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

قشقاوی در این دیدار با اشاره به گفتگوهای خوب انجام شده با مقام های مختلف اقلیم کردستان عراق، اظهار داشت: خوشبختانه همه مسئولان دولت اقلیم کردستان عراق نسبت به جمهوری اسلامی ایران علاقه وافر و حسن نیت دارند و این امر زمینه ساز توسعه بیش از پیش همکاری ها و در چنین فضای مثبتی، اطمینان داریم که همه اهداف این امر محقق خواهد شد.

قشقاوی دوستی ایران و کردهای عراق را دارای پیشینه های تاریخی و فرهنگی و نیز مبارزات مشترک علیه رژیم صدام دانست و افزود: این دوستی قدیمی و ریشه دار نویدبخش آینده ای روشن برای همکاری های فیمابین در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

معاون وزارت امور خارجه کشورمان ضمن اشاره به موضوعات مشترک همکاری های فیمابین، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و تروریسم را از زمینه های مهم برای همکاری دو جانبه نام برد.

وی همچنین خواستار تقویت زیرساخت های موجود در مرزهای رسمی دو کشور به منظور ارتقاء همکاری های اقتصادی و نیز تبادل سفرهای شهروندان ایرانی و عراقی شد، و درخواست نمود موضوع رسمی شدن مرز سیران بند -بانه از سوی طرف عراقی با نظر مثت مورد توجه و ا قدام قرار گیرد.

دکتر یوسف محمد رئیس مجلس اقلیم کردستان عراق نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با هیأت ایرانی، به سابقه دیرینه دوستی میان جمهوری اسلامی ایران و کردهای عراق اشاره کرد و از حمایت های تاریخی دولت جمهوری اسلامی ایران از کردهای در مقاطع مختلف تاریخی به ویژه حمایت جدی و حیاتی ایران از اقلیم در مقابله با داعش تشکر نمود.

وی از روند رو به رشد همکاری های اقتصادی ابراز خرسندی کرد و آمادگی طرف اقلیم برای توسعه مبادی مرزی مشترک را اعلام نمود.

رئیس مجلس اقلیم کردستان عراق، با اشاره به تهدیدات مشترک در سطح منطقه به ویژه تهدیدات ناشی از داعش و گروه های تروریستی، بر ضرورت استمرار همکاری های امنیتی فیمابین در راستای تقویت امنیت ایران و عراق کل منطقه تأکید نمود.

قشقاوی در دیدار با رییس قوه قضاییه اقلیم کردستان:مسئله زندانیان ایرانی در اقلیم کردستان را از موضوعات جدی مورد توجه جمهوری اسلامی ایران

علاوه بر این حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه صبح روز گذشته با قاضی احمد زبیر رئیس قوه قضائیه اقلیم کردستان عراق دیدار و در خصوص همکاری‌های دو جانبه و نیز مسائل قضائی و کنسولی ایرانیان مقیم و فعالان اقتصادی و تجاری کشورمان در منطقه یاد شده گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

قشقاوی با اشاره به اهمیت همکاری‌های ایران و عراق و نیز اقلیم کردستان و حجم بسیار بالای رفت و آمدهای اتباع دو کشور، بروز برخی مسائل قضایی برای اتباع ایران و عراق در خاک دو کشور را طبیعی خواند و در عین حال بر لزوم مشورتهای مستمر فیمابین به منظور کاستن از مشکلات، و حل و فصل هر چه سریعتر مسائل و مشکلات حقوقی، قضائی و کنسولی شهروندان و همچنین سرعت بخشیدن به روند‌های قضائی برای تعیین تکلیف افراد بازداشتی و زندانیان تاکید نمود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان وجود 4 موافقتنامه حقوقی، قضایی میان ایران و عراق را مبنایی محکم و قابل اتکاء برای همکاری‌های قضایی و حقوقی میان دو کشور ارزیابی کرد و خواستار رسیدگی هر چه سریعتر به مسائل حقوقی و قضایی شهروندان ایرانی، منطبق با اسناد یاد شده گردید.

قشقاوی همچنین مسئله زندانیان ایرانی در اقلیم کردستان را از موضوعات جدی مورد توجه جمهوری اسلامی ایران توصیف نمود و اظهار امیدواری کرد که در چارچوب مذاکرات و تفاهم انجام شده، روند انتقال آنها به کشورمان به زودی صورت پذیرد.

رئیس قوه قضائیه اقلیم کردستان عراق، ضمن اظهار خرسندی از فرصت فراهم شده در این سفر برای تبادل نظر در خصوص موضوعات مورد علاقه، بر آمادگی شورای قضایی اقلیم کردستان به منظور گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های قضایی، حقوقی‌ و کنسولی تاکید کرد.

قاضی احمد زبیر ضمن تشکر از حمایت‌های تاریخی جمهوری اسلامی ایران از مردم کرد و عراق و تاکید بر اهمیت فراهم سازی شرایط حقوقی مناسب با نظرها و فعالیت اقتصادی تجاری اتباع دو کشور ایران و عراق، آمادگی خود را برای حداکثر همکاری‌ها در این راستا اعلام کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که در سفر آینده خود به جمهوری اسلامی ایران بتواند از نزدیک با مقام‌های قضایی کشورمان تبادل نظر نماید.

قاضی احمد در پاسخ به درخواست طرف ایرانی در خصوص اطلاع رسانی به موقع به سرکنسولگری ایران در خصوص افراد بازداشتی و سرعت بخشیدن به روندهای قضایی این افراد و همچنین انتقال آنان تاکید کرد این موضوع را با نظر مثبت و با جدیت دنبال خواهد کرد.

در خواست قشقاوی برای انتقال زندانیان ایرانی موجود در زندان‌های اقلیم کردستان عراق به ایران منطبق با موافقت‌نامه انتقال محکومان میان ایران و عراق

به گزارش خبرگزاری خانه ملت حسن قشقاوی معاون کنسولی وزیر امور خارجه کشورمان با نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در اربیل دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار علاوه بر بحث و گفت‌وگو درخصوص مسائل سیاسی و امنیتی منطقه، ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار گرفت.

قشقاوی در این دیدار ضمن اشاره به محتوای گفت‌وگوهای انجام شده با مقام‌های مختلف اقلیم کردستان در طول این سفر، ضرورت ارتقای همکاری‌ها در مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان‌یافته و نیز قاچاق مواد مخدر را مورد تاکید قرار داد و از حمایت‌های نخست‌وزیر اقلیم کردستان از روند رو به رشد همکاری‌ها تشکر و قدردانی نمود.

قشقاوی با اشاره به اهمیت ایجاد زمینه‌های مناسب‌تر برای همکاری‌های اقتصادی، خواستار توجه بیشتر دولت اقلیم کردستان عراق نسبت به رفع برخی موانع در مسیر فعالیت شرکت‌های اقتصادی و بازرگانی ایرانی فعال در منطقه اقلیم شد.

وی همچنین با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان درخواست کرد انتقال زندانیان ایرانی موجود در زندان‌های اقلیم کردستان عراق به ایران منطبق با موافقت‌نامه انتقال محکومان میان ایران و عراق و سند اجرایی تنظیم‌شده با اقلیم کردستان عملیاتی شود.

نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار با اشاره به همکاری‌های کردهای عراق با جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت سال‌های مبارزه با رژیم بعث و نیز سال‌های سخت گذشته، ایران را دوست و شریکی قابل اعتماد و راهبردی ملت عراق و کردهای این کشور دانست و آمادگی اقلیم را برای تقویت همکاری‌ها در تمام زمینه‌ها مورد علاقه اعلام کرد.

وی افزود: کردهای عراق، حمایت فوری جمهوری اسلامی ایران از اقلیم در مقابله با داعش را فراموش نخواهد کرد.

نیچروان بارزانی امنیت جمهوری اسلامی ایران را امنیت عراق و اقلیم کردستان دانست و خواستار تقویت همکاری‌های امنیتی میان طرفین گردید.

نخست‌وزیر اقلیم همچنین نسبت به حمایت بیشتر از شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ایران که در اقلیم مشغول فعالیت هستند، قول مساعد داد و در زمینه انتقال زندانیان نیز دستور داد منطبق با توافق انجام شده، زندانیان ایرانی در آستانه ماه مبارک رمضان به جمهوری اسلامی ایران منتقل گردند.

در این دیدار مسعودیان سرکنسول جدید جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه نیز به بارزانی معرفی شد.

ارسال نظر: