مصباحی‌مقدم: همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی ضروری است

کدخبر: 1008176

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: طرح اصلاح نظام بانکی در دست بررسی کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش‌هاست/ وزارت اقتصاد و بانک مرکزی همکاری کنند تا این کار هر چه زودتر به پایان برسد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، غلامرضا مصباحی مقدم در نشست علنی مجلس درنطق میان دستور خود ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید چمران و تشکر از حضورپرشور مردم تهران در مراسم تشییع 270 شهید دوران دفاع مقدس و از میان آنها 170 غواص شهید گفت: هدف اساسی از روزه تمرین تقواست،تمرین تقوا و تسلط بر خود.

وی افزود: فردی که یک ماه در برابر ضروری ترین نیاز خود که خوردن و آشامیدن است مقاومت می کند تجربه می اندوزد که خویشتنداری کند. در این ماه می توانیم عادات نامطلوب و سحرخیزی را تجربه کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه به مشکلات اقتصادی کشور که ملت ما از آن رنج می برد و راه درمان آنها پرداخت و گفت: تورم، رکود، بیکاری، کاهش سرمایه گذاری، مشکلات ساختاری و اداری، فساد اداری و فساد مالی و مشکلات نظام بانکی مهمترین مسایل و مشکلات کشور است.

مصباحی مقدم درباره راه حل درمان تورم و رکود گفت: کنترل رشد حجم نقدینگی که در اختیار دولت و بانک مرکزی است و باید جلوی موسسات پولی و اعتباری غیرمجاز قویا گرفته شود.همچنین باید هزینه های تولید، هزینه انشعاب آب برق گاز مخابرات و سرمایه گذاری و سایر هزینه ها که می تواند با تاحیر دریافت شود کاهش یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس کاهش هزینه های مصرفی عمومی و هزینه های غیر ضروری خانوار که می تواند تبدیل به سرمایه گذاری شود و سرمایه گذاری را در جامعه بالا ببرد از دیگر راهکارهای درمان تورم و رکود دانست.

وی همچنین اصلاح ساختارهای تولید مانندیکسان سازی اراضی کشاورزی، تشکیل تعاونی ها به منظور اقتصادی کردن واحدهای تولیدی را یکی دیگر از راهکارهای درمان تورم دانست و گفت:‌ افزایش سرمایه گذار و تولید یک عامل خروج از تورم رشد شتابنده تولید است، باید سرمایه گذاری در طرح هایی که بیشترین بازده اقتصادی و ارزش افزوده را دارد در اولویت قرار گیرد.همچنین باید نقدینگی به تولید سوق داده شود به ویژه برای استفاده از ظرفیت های خالی صنایع متوسط و کوچک.

مصباحی مقدم براستفاده از یارانه ها به عنوان یکی دیگر از راه حل های تورم و رکود تاکید کرد و گفت:‌ اکنون توزیع آنها به استثنای یارانه نیازمندان واقعی، برای خانوارها فایده چندانی ندارد و رقم آن چند ده هزار میلیارد تومان است و نقدترین منبع مالی است که ماهانه برای کمک به تولید تامین می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه درمورد راه حل معضل بیکاری گفت: آنچه در بخش قبل در مورد درمان تورم و رکود گفتیم کمک بزرگی به ایجاد اشتغال می کند،همچنین اصلاح قانون کار و میدان دادن به بنگاههای اقتصادی برای جذب بیکاران وتشویق بنگاههای اقتصادی به جذب بیکاران با دو اهرم تسهیلات مالی و تقسیط مالیات متناسب با ایجاد اشتغال از دیگر راهکارها در این زمینه است، هر چه اشتغال بیشتر داشته باشند مالیات کمتر بدهندو تسهیلات بیشتر دریافت کنند.

وی آموزش کارآفرینی به جوانان تحصیلکرده و تشکیل تعاونی های تولید کالاها و خدمات و تامین منابع مالی برای سرمایه گذاری آنها و پوشش ریسک فعالیت های آنها با استفاده از صندوق ضمانت خسارات را از دیگر راهکارهای حل معضل بیکاری دانست.

مصباحی مقدم درمورد راه درمان مشکلات ساختاری اداری تصریح کرد: متاسفانه دولت از مشکلات ساختاری رنج می برد، ارزانی نیروی انسانی در بخش دولتی به مانند مانع بزرگ بر سر راه سهولت کسب و کار عمل می کند، در دولت قبل تعداد نیروی انسانی بخش دولتی برخلاف قانون 490 هزار نفر افزایش یافت این نیروهای اضافی بیکار نمی نشینند برای خودشان کار درست می کنند در نتیجه گردش کار در ادارات زمان بر میشود، اگر در این میان فساد رخنه کند تولید کننده و بنگاه اقتصادی بیچاره می شوداگر فساد رخ ندهد فرصت ها از دست می رود و هزینه تولید افزایش می یابد، بنابراین دولت باید هر چه سریعتر دست به اصلاح ساختار اداری بزند و فعالیت ادارات را الکترونیکی کند و ارتباط چهره به چهره کارکنان دولت را با مردم از میان بردارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مشکلات نظام بانکی نیز گفت: این نوع مشکلات مورداتفاق نظر ملت و نمایندگان آنهاست، افزایش غیر قانونی موسسات بانکی و مالی اعتباری غیر مجاز،بدهی های معوق بانکی بیشتر از یکصد هزار میلیارد تومان است،تسویه بدهی بنگاههای بدهکار به صورت صوری و شناسایی سودهای صوری برای بانک و تشویق هیئت مدیره با سودهای حسابداری،عدم کفایت سرمایه بانک ها و نداشتن توانایی پرداخت تسهیلات به متقاضیان،انحراف منابع از بخش تولید به واسطه گری و دلالی که سود بیشتر داشته ولی هیچ نفعی به تولید و رشد اقتصادی وهیچ خدمتی به ملت نمی کند.

مصباحی مقدم برقرار شدن سود پول و انحراف از چارچوب شرع مقدس در تامین مالی مشتریان را از دیگر مشکلات نظام بانکی عنوان کرد و گفت: اینگونه مشکلات و مشابه آنها ضرورت اصلاح نظام بانکی را فریاد می زند که خوشبختانه اکنون طرح آن در دست بررسی کمیسیون اقتصادی ومرکز پژوهش های مجلس است، شایسته است وزارت اقتصادی و بانک مرکزی همکاری کنند تا این کار هر چه زودتر به پایان برسد.

ارسال نظر: