غریب‌آبادی: گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا فاقد وجاهت بین‌المللی است

کدخبر: 1008365

نماینده سابق ایران در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی افزود: اقدامات آمریکا نمی‌تواند بعنوان معیارهای بین‌المللی قرار گیرد/ در هیچیک از سازمان‌های بین‌المللی نیز نامی از ایران بعنوان حامی تروریسم برده نشده است

به گزارش «نسیم»، کاظم غریب‌آبادی در گفتگو با برنامه "رویداد" رادیو گفتگو انتشار مجدد گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا و قرار دادن کشورمان در لیست کشورهای حامی تروریسم را اقدامی سیاسی و نه حقوقی توصیف و از فقدان یک سازمان بین المللی در رابطه با مبارزه با تروریسم انتقاد کرد.

وی گفت: اگر یک کشور خود را فراتر از تعهدات و سازمان های بین المللی قرار دهد و با معیارهای خود گزارش های سالانه ای را تهیه کند، این اقدامی با مبنای سیاسی است.

غریب آبادی ادامه داد: اراده جدی توسط امریکا برای این موضوع وجود ندارد و اگر کشورها در حوزه مبارزه با تروریسم صادق باشند، از حمایت بین المللی برخوردار خواهند شد.

نماینده سابق ایران در سازمان منع سلاح های شیمیایی این گزارش را ملی توصیف کرد و افزود: این قبیل گزارش ها حتی در سازمان های بین المللی مورد استناد قرار نمی گیرد؛ چراکه یک گزارش در سطح ملی تلقی می شود.

غریب آبادی ادامه داد: چون آمریکا دست به اقدامات زورمدارانه و تحریم های یک جانبه می زند، کشورهایی که در لیست تروریسم قرار گرفته اند، متحمل تحریم هایی خواهند شد.

به گفته وی نام کشورهای سودان، کوبا، سوریه و ایران بعنوان حامیان تروریسم در این گزارش آمده است.

غریب آبادی با بیان این مطلب تصریح کرد: کیست که نداند این کشورها بدنبال خودکفایی و مقابله با سیاست های استعماری امریکا قرار داشتند؛ بنابراین قرار دادن این چهار کشور در لیست تروریسم اقدامی سیاسی است.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر کشور ریشه های القاعده و داعش را ساخته و پرداخته امریکا دانست و افزود: امریکا داعیه دار مبارزه با این گروه های تروریستی است؛ ولی امروز 4 هزار نفر از کشورهای اروپای غربی در راستای اهداف افراط گرایانه داعش اقدام می کنند.

غریب آبادی یادآور شد: امریکا بیشتر بدنبال بهره برداری سیاسی است تا اینکه بخواهد در مبارزه با تروریسم اقدام کند. اقداماتی که به ظاهر در عراق انجام می دهد نیز برای قدرت گرفتن داعش است؛ نه نابودی این گروه تروریستی...

وی محورهای مورد اشاره این گزارش در مورد اتهام زنی به ایران را ناظر بر حمایت از گروه های تروریستی در غزه، حزب اله لبنان و کمک به شبه نظامیان شیعی در عراق عنوان کرد و افزود: در غزه اسرائیل زنان و کودکان بی گناه را می کشد و امریکا در قبال این ها چه کرده است؛ این در حالی است که ایران را در لیست حامیان تروریسم قرار می دهد.

غریب آبادی خاطرنشان کرد: همچنین در بحث سوریه، امریکا گروه های تروریستی را ایجاد کرد؛ ولی در اقدامات خود موفق نشد و هم اینک خود اذعان می دارد بهترین گزینه برای سوریه دولتِ بشاراسد است.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر کشورمان در خصوص اقدامات مقابله ای با انتشار چنین گزارش هایی اعلام کرد: باید مشخص کنیم تروریسم در منطقه از کجا نشأت گرفته و چه کسانی به آن کمک می کنند و همین روشنگری ها باعث برجسته شدن تروریسم پروری امریکاست.

غریب آبادی با بیان اینکه تعریف استاندارد و بین المللی از تروریسم وجود ندارد، تصریح کرد: اقدامات امریکا نمی تواند بعنوان معیارهای بین المللی قرار گیرد؛ در هیچیک از سازمان های بین المللی نیز نامی از ایران بعنوان حامی تروریسم برده نشده است.

ارسال نظر: