قشقاوی: وجدان بشری جوابی برای مظلومیت قربانیان بمباران شیمیایی سردشت ندارد

کدخبر: 1009895

معاون وزیر خارجه در آیین گرامیداشت سالروز بمباران شیمیایی سردشت: متاسفانه تاکنون یک دلار نیز در راستای کمک به مردم سردشت و جبران خسارت‌های وارد شده از سوی مجامع بین المللی پرداخت نشده

حسن قشقاوی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت سالروز بمباران شیمیایی شهرستان مرزی سردشت افزود: 400 شرکت خارجی در تهیه مواد مورد نیاز بمب های شیمیایی رژیم بعث عراق همکاری داشتند، ولی متاسفانه هیچ گونه اقدامی در جهت احقاق حقوق مردم این شهرستان در مجامع بین المللی انجام نگرفت.

وی اضافه کرد: وزارت امور خارجه بیش از 12 هزار صفحه مدرک و سند در محکومیت شرکت های اروپایی در اختیار دادگاه بین المللی لاهه قرار داد، ولی این دادگاه تاکنون تنها به محکوم کردن یک نفر هلندی اکتفا کرده است.

قشقاوی گفت: متاسفانه تاکنون یک دلار نیز در راستای کمک به مردم بی دفاع سردشت و جبران خسارت های وارد شده از سوی مجامع بین المللی پرداخت نشده است.

وی یادآوری کرد: وزارت امور خارجه برای شناسایی ابعاد این بمباران شیمیایی و شناسایی عاملان آن آماده هر گونه همکاری با دادگاه بین المللی لاهه و مجامع بین المللی است.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه گفت: این وزارتخانه همچنین آمادگی دارد تا برای رسمی شدن مرز کیله سردشت اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش ایرنا ، در هفتم تیرماه 1366 رژیم بعثی عراق با استفاده از بمب های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه 119 نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفته و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات منفی بسیاری به وجود آورد و این شهر اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته ای هیروشیما نامیده شد.

شهرستان مرزی سردشت با 111 هزار نفر جمعیت در 250 کیلومتری جنوب ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی و هم مرز با کشور عراق واقع شده است.ک3

ارسال نظر: