نوبخت: مذاکرات طولانی شده چون ما مقاومت می‌کنیم

کدخبر: 1010918

سخنگوی دولت پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران افزود: رشد ۳ درصدی سال گذشته خیلی در سفره‌های مردم نمود نخواهد داشت/ اجناس همچنان در حال گران شدن است

به گزارش خبرنگاری «نسیم» محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در سخنرانی‌های پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران به گزارش عملکرد اقتصاد مقاومتی در سال گذشته پرداخت و گفت: بعد از دو جنگ ده ساله اول و دوم دنیا و به اصطلاح متمدن بیش از 185 میلیون نفر از بین رفته و مفقود الاثر شدند و در نیمه دوم قرن بیستم با این پیشینه جهان به این نتیجه رسید که برای تقسیم غنایم جنگی رویکرد جدیدی را ارائه دهد.

نوبخت ادامه داد: در این راستا کشورهای پیروز در قالب پیمان‌های تجاری همکاری کردند و این غنایم سهم‌بندی شد و پیمان تعرفه تجارت و سازمان تجارت جهانی محصول این پیمان‌ها است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: به دنبال این پیمان اقتصاد محور قرار گرفت و بر این مبنا میان کشورها همکاری‌هایی به وجود آمد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی که از زیر یوغ تهدید و تحمیل خارج شد، این ابرقدرت‌ها تحریم‌ها را بر ما اعمال کردند و از سال 1979 تا 2012 سی و شش بار ایران به شکل‌های مختلف تحریم شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد با قطعنامه‌های 1737، 1747 و 1703 تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه ایران اعمال کردند و در چنین شرایطی بود که یک نبرد تمام عیار اقتصادی بین ایران و قدرت‌های اقتصادی به وجود آمد و ایران در این راستا وعده رشد، توسعه و تعالی فرهنگ در برابر صف‌آرایی قدرت‌ها را داد.

وی اضافه کرد:‌ آن‌ها با تحریم خواستار فلج‌ ساختن اقتصاد ما هستند و در این راستا چه انتظاری از رهبر فرزانه انقلاب داریم جز آن که دولت و ملت را راهبری کند تا از این گردنه صعب‌العبور خارج کند.

نوبخت ضمن قدردانی از مقام معظم رهبری در راستای ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: ایشان به درستی دولت را برای خروج از تحریم و تنگناها راهنمایی کردند و بر این امر تأکید داشتند که باید از ظرفیت‌های داخلی کشور به درستی استفاده کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به مؤلفه‌های اصلی که مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی معرفی کرده بودند، تصریح کرد: ایشان همواره بر این امر که اقتصاد سنتی دانش بنیان شود، بهره‌وری بالا رفته و هدفمندی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید و عدالت اجتماعی حرکت کند، تأکید داشتند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اضافه کرد: همچنین در این مؤلفه‌ها در معطوف شدن به تولید و واردات کالاهای استراتژیک، توجه به امنیت غذایی، اصلاح نظام مالی، گسترش ترانزیت، تولید ملی، استفاده از ظرفیت مناطق آزاد کشور، توسعه پیوندهای منطقه‌ای، اصلاح نظام درآمدی و مطرح شدن گفتمان اقتصاد مقاومتی در دانشگاه‌ها تأکید شد.

وی تصریح کرد: در تاریخ 29 بهمن سال 92 این سیاست‌ها از سوی معظم له به سران قوا ابلاغ شد و رئیس جمهور در اول اسفند ماه این سیاست‌ها را به معاون اولش ابلاغ کرد و از بدنه کارشناسی دولت خواست تا این برنامه‌ها تنظیم کند.

نوبخت تأکید کرد: پیرو این ابلاغ دستگاه‌های ذیربط برنامه‌های خود را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه دادند و این برنامه‌ها در شورای اقتصاد پس از بررسی، اصلاح شد.

سخنگوی دولت با بیان این که یک سال از زمان ابلاغ این سیاست‌ها به دستگاه‌های ذیربط می‌گذرد،‌ گفت: حتی اگر تحریم‌ها نیز برطرف شود باید اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.

ارسال نظر: