جبرائیلی: ارسال متن غیررسمی برای رسانه‌ها و اعلام انتشار "فکت‌شیت" اصلا پذیرفتنی نیست

کدخبر: 1013115

کارشناس بین‌الملل در گفتگو با «نسیم»، در واکنش به انتشار فکت شیت ایرانی در برخی از رسانه‌ها گفت: در لوزان تجربه شد که چرک نویس‌های خوش نقش و نگار، واقعیات تلخی را از قلم می‌اندازند

یاسر جبرائیلى کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با «نسیم»، در واکنش انتشار متنی با عنوان فکت شیت ایرانی در برخی از رسانه‌ها اظهار داشت: اولین نکته این است که این روش غلط اطلاع رسانی درباره توافق احتمالی که وزارت خارجه متنی را برای رسانه ها ایمیل کند و اصرار کند که این متن غیر رسمی است، سپس چرک نویس نامیده شود و بعدها بگویند فکت شیت منتشر کردیم اصلا پذیرفتنی نیست.

جبرائیلى افزود: در ماجرای لوزان تجربه شد که چرک نویس های خوش نقش و نگار، واقعیات تلخی را از قلم می‌اندازند که با تدقین می توان به این موارد پی‌برد.

وی دومین نکته در خصوص متن منتشر شده را ادبیات چندپهلو و مبهم و پرتناقض آن دانست و افزود: در جایی آمده است "همه تحریم ها علیه ایران لغو می شود". سوال این است که آیا واقعا همه تحریم ها لغو می شود؟ آیا قرار نیست تحریم های آمریکا تعلیق شود؟ آیا قرار نیست ساختار تحریم ها و برخی تحریم های شورای امنیت حفظ شود؟ پاسخ برخی از این سوالات قبلا توسط اطراف مذاکره داده شده و پاسخ برخی در دل همین متن نیز دیده می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: درباره بحث لغو یا تعلیق، تصریح شده که آمریکایی ها قرار است اجرای تحریم ها را توسط رئیس جمهور متوقف کنند و این به معنای تعلیق و حفظ ساختار تحریم‌های آمریکا است.

وی افزود: درباره حفظ تحریم های شورای امینت، در همین متن اشاره شده که "برخی محدودیت‌های موقت برای زمانی محدود اعمال می شود". در نتیجه باید تصریح کرد که نه آنطور که در متن ادعا شده "همه تحریم‌ها" و نه آنطور که ادعا شده "لغو" می شود، البته امیدواریم که این اتفاق بیفتد اما شواهد درون و برون متنی این را تائید نمی‌کند.

جبرائیلى خاطر نشان کرد: اینکه در متن آمده "ایران یک کشور تحت تحریم شناخته نخواهد شد" نکته درست و مثبتی است چرا که از نظر سیاسی و روانی، توافق این پیام را خواهد داشت.

وی افزود: درباره این جمله که "یک سری محدودیت های موقت پیش بینی شده‌اند" چون مدت زمان محدودیت مشخص نشده نمی‌توان درباره رعایت یا عدم رعایت خطوط قرمز در این باره اظهار نظر کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل نکته بعدی را درباره این جمله دانست که "کلیه تحریم‌های اقتصادی، بانکی و مالی مطابق تأکیدات مقام معظم رهبری در روز اجرای برجام، بطور قطعی لغو خواهند شد" و اظهار داشت: این متن مشخص نکرده است که روز اجرای برجام یعنی چه؟ اگر قبل از روز اجرای برجام که قرار است تحریم‌ها لغو شود، ایران اقدام به اعمال محدودیت در برنامه خود کند و به عبارتی تعهدات فنی خود را انجام دهد تا آژانس تائید کند و روز اجرا فرا برسد، این "روز اجرا" که در متن آمده، روز اجرا توسط غرب است وگرنه پیش از آن، ایران اقدام به اجرا می کند و به نوعی باید گفت عبارات، خواسته است روی خطوط قرمز را بپوشاند و عبور از آنها روشن نباشد.

وی افزود: در ادامه متن ادعا شده "ایران از این پس تحت تحریم‌های تسلیحاتی نخواهد بود" اما بلافاصله همین ادعا تکذیب شده و از ادامه متن به سهولت می‌توان دریافت که غربی‌ها می‌خواهند ضمن حفظ ساختار تحریم، برخی مفاد تحریم‌های تسلیحاتی را نیز حفظ کنند، چرا که در متن آمده است "این تحریم ها لغو و بر اساس ضمیمه آن صرفا برخی محدودیت های موقت برای زمانی محدود اعمال می شود؛ بنابراین در اینجا نیز بر خلاف توافق ژنو که بنا بود تمامی تحریم های هسته ای به طور جامع برچیده شود، هم ساختار و هم برخی مفاد مهم تحریم ظاهرا به قوت خود باقی است و به قول دوستان طرف غربی دل از تحریم نمی کند.

جبرائیلى با اشاره به این ادعا که "این برجام در واقع مجموعه ای از چندین توافق است که همگی آنها در چارچوب خطوط قرمز تعریف شده ایران و مقام معظم رهبری بوده" گفت: همانگونه که عرض کردم که نمی‌توان به این عبارات زیبا اکتفا کرد و باید دید در متن توافق چه چیزی گنجانده شده است.

وی اظهار داشت: ادعا شده "قطعنامه شورای امنیت پرونده هسته ای ایران را از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد کرد." از ادامه همین متن می توان در این ادعا نیز تشکیک کرد چون اولا قطعنامه صادر شده فصل هفتمی است و ثانیا در متن تصریح شده که "در پایان مدت توافق" قطعنامه ملغی می شود، یعنی در پایان دوره زمانی توافق است که ایران از ذیل فصل هفت خارج می شود و نمی توان ادعا کرد با توافق ایران از فصل هفت خارج می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان آورده است: این متن در مورد بسیاری از مسائل دیگر سکوت کرده است.

ارسال نظر: