ولایتی: ایران مثل قبل بلکه بیشتر از متحدین منطقه‌ای خود حمایت می‌کند

کدخبر: 1017874

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در نشست خبری: برخی ممکن است بگویند ایران مشغول مسئله هسته‌ای است و به مسائل منطقه کمتر توجه می‌کند در صورتی که ما مانند گذشته به دوستان خود کمک می‌کنیم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، علی اکبر ولایتی در نشست خبری با وزیر امور خارجه صربستان در جمع خبرنگاران گفت: این دیدار موثر و سازنده بود، کشور یوگسلاوی سابق و صربستان فعلی روابط نزدیکی با جنبش عدم تعهد دارد و با اینکه عضو ثابت نیست اما فعالیت خوبی را با این جنبش دارد، در مورد سوریه، عراق و یمن صحبت کردیم و در مورد راوبط منطقه ای و بین الملل نیز بخث و گفتگو شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلت نظام افزود: سفر ایشان به ایران در احیای دو کشور در بخش های دو جانبه و بین المللی موثر خواهد بود و رابطه تهران و بلگراد یک رابطه طولانی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و صنعتی طولانی است و موجب می شود که زمینه برای همکاری و توسعه اقتصادی فراهم شود.

وی افزود: در گفتگوهای انجام شده موضوعاتی مهم منطقه مانند تجاوز به سوریه و عراق توسط افراطی ها و گروه هایی مانند داعش با حمایت آمریکا و صهیونیست ها مورد بحث قرار گرفت، دیدگاه ایران و صربستان در مقابله با این نوع دخالت ها در منطقه بسیار نزدیک به هم است.

ولایتی گفت: علیرغم اینکه صربستان در اروپا است و قصد عضویت در اتحادیه اروپا را دارد؛ اما این خواسته صربستان برای فعالیت بیشتر در جنبش عدم تعهد مغایر با عضویت این کشور در اروپا نیست، وزیر این کشور نیز تأکید کرده است نمی خواهد عضویت ناتو را داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلت نظام اظهار داشت: حضور هیأت های مختلف در ایران حکایت از اهمیت ایران در منطقه دارد و در آینده شاهد تردد بیشتر هیأت های خارجی برای توسعه رابطه شان با ایران هستیم.

وی در خصوص ارزیابی متن برجام و تصویب آن گفت: معاهده وین یک جمع بندی بود که بین دو طرف صورت گرفت، باید در این مورد روند قانونی پیش بینی شده از طرف نهادهای قانونی و تصمیم گیر طی و بررسی شود تا تبدیل به یک موافقت نامه شود البته اگر مورد تأیید بررسی کنندگان کشور قرار گیرد.

ولایتی در مورد تحولات منطقه ای تصریح کرد: آنچه در منطقه می گذرد حاکی از آن است که کشورهای متجاوز مانند سعودی ها به دنبال افزایش دخالت های خود در منطقه هستند، جمهوری اسلامی مثل قبل بلکه بیشتر از متحدین منطقه ای خود از جمله دولت عراق، سوریه، مقاومت اسلامی در لبنان و از مبارزات مردم یمن حمایت می کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلت نظام افزود: برخی ممکن است اینگونه تعبیر کنند که ایران مشغول مسئله هسته ای است و به مسائل منطقه کمتر توجه می کند در صورتی که ما مانند گذشته در منطقه فعال هستیم و به دوستان خود کمک می کنیم تا در مقابل تجاوز بیگانگان مقابله کنند.

وی تأکید کرد: آنانکه از ماورای آب ها آمدند و عضو این منطقه نیستند و در امور منطقه دخالت می کنند و در اجلاس های منطقه شرکت می کنند بدون حضور نمایندگان کشورهای منطقه در این اجلاس ها، مانند اجلاس ژنو ١ و ٢ بی حاصل خواهد بود.

ولایتی افزود: مردم سوریه حاضر نیستند که افرادی خارج از مرزهای این کشور برای آنها تصمیم بگیرند؛ آمریکایی ها از تروریست ها که کاری جز کشتار مردم یمن ندارند حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند،

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلت نظام با اشاره به اخطار آمریکا مبنی بر مقابله با دولت سوریه گفت: آمریکا مدعی شده است اگر سوریه بخواهد با شورشی ها و تروریست های حاضر در این کشور بجنگد با هواپیماهای خود با دولت رسمی سوریه مقابله می کند، این رفتار از سوی جمهوری اسلامی قابل قبول نیست؛ آنها باید بدانند سرنوشت این مناطق به دست مردمان همان منطقه خواهد بود نه اینکه برخی بیایند و تصمیم گیری کنند مانند اجلاس شب گذشته قطر.

ارسال نظر: