عراقچی: صلاح نیست بر خلاف طرف مقابل، مجلس برجام را برای دولت لازم‌الاجرا و تبدیل به قانون کند

کدخبر: 1019094

معاون وزارت خارجه در گفتگوی ویژه خبری افزود: برجام نیاز به مصوبه مجلس ندارد؛ زیرا با اقدامات طرف مقابل تناظر ندارد/ هیچ کدام از کشورهای ۱+۵ برجام را در پارلمان‌های خود به تصویب نمی‌رسانند

به گزارش «نسیم»، عباس عراقچی در گفتگوی تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: بررسی بند بند برجام در مجلس شورای اسلامی اگرچه خوب است اما نمایندگان باید نسبت به کلیات آن نظر دهند.

وی افزود: نتیجه گیری درباره برجام باید صفر یا یک باشد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه با مطرح کردن این سؤال که آیا اساساً برجام به تصویب مجلس نیاز دارد یا خیر؟ افزود: اگرچه طبق اصل 77 قانون اساسی همه موافقتنامه ها و معاهدات بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد اما برجام برنامه اقدام مشترک است که دو طرف به صورت داوطلبانه اجرا می کنند.

عراقچی گفت: از نظر حقوقی برخی ها معتقدند برجام نیاز به تصویب مجلس دارد و برخی ها برخلاف آن نظر می دهند.

وی افزود: در قانون اساسی هم اشاره شده که اگر موضوعی در حیطه اختیارات شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد آن موضوع از حیطه اختیارات مجلس خارج می شود و در 12 سال گذشته موضوع هسته ای کشورمان در اختیار شورای عالی امنیت ملی بوده است.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه گفت: به اعتقاد ما برجام نیاز به مصوبه مجلس ندارد.

عراقچی با اشاره به اینکه بررسی این موضوع از دیدگاه سیاسی با دیدگاه حقوقی متفاوت است افزود: از نظر سیاسی، وزارت امورخارجه معتقد است که برای حفظ منافع ملی کشور صلاح نیست که برجام در مجلس به تصویب برسد چرا که هیچ کدام از کشورهای 1+5 آن را در پارلمان های کشورهایشان به تصویب نمی رسانند.

وی با اشاره به بررسی برجام در کنگره آمریکا گفت: مباحثی که در کنگره آمریکا مطرح می شود برای رد کردن برجام است و نه تصویب آن.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه این سؤال را مطرح کرد که آیا صلاح است در حالی که طرف مقابل چنین کاری نمی کند مجلس برجام را برای دولت لازم الاجرا و آن را تبدیل به قانون نماید؟

عراقچی تصریح کرد: از نظر وزارت امورخارجه این اقدام به مصلحت نیست زیرا با اقدامات طرف مقابل تناظر ندارد.

وی با بیان اینکه اگر مقرر شود که برجام در مجلس و شورای عالی امنیت ملی حتماً‌ به تصویب برسد، باید توافق در کلیات برجام باشد زیرا نمی شود جایی از آن را تغییر داد.

ارسال نظر: