"فرصت نقد و بررسی مناسب برجام در رسانه ملی محقق نشده است"

کدخبر: 1022622

۷۰ نفر از مسئولین علمی خواهر بسیج دانشجویی در نامه‌ای به رئیس رسانه ملی نوشتند: از شما خواستار فراهم کردن فضای مباحثه کارشناسان واقع گرا و نقد تخصصی و به دور از هیجانات جهت روشن شدن واقعیات توافق هستیم

به گزارش «نسیم»، ۷۰ نفر از مسئولین علمی خواهر بسیج دانشجویی سراسر کشور که در دوره آموزشی- تشکیلاتی خط امام (ره) علمی در تهران حضور داشتند، طی نامه‌ای به دکتر سرافراز رئیس رسانه ملی به بیان دغدغه‌های خود پیرامون توافق جامع (برجام) و نقش رسانه ملی در آگاه کردن مردم از خطرات این توافق؛ پرداختند.

متن نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی ((ولنبلونکم حتی نعلم المجاهدین منکم والصابرین و نبلو اخبارکم))31 محمد صلوات الله علیه و آله جناب آقای سرافراز،رئیس محترم صداو سیما

با سلام همان طور که مستحضرید، با وجود گذشت یک ماه از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 و انتشار متن «برجام»که تاثیر قابل ملاحظه در سرنوشت کشور دارد و نیز علی رغم وجود نگرانی های فراوان کارشناسان پیرامون توافق ،هنوز فرصت بررسی و تحلیل کارشناسانه در خور اهمیت موضوع در فضای رسانه ملی محقق نشده و چه بسا منجر به رد یا قبول توافق بدون مطالعه و بررسی لازم گردد.

با بررسی متن توافق مشاهده می گردد که داده ها و ستانده ها در این توافق هم وزن نبوده؛ طوری که ایران خود را از برخی حقوق حقه خود همچون داشتن حق بازفراوری محروم کرده و نظارت های بی سابقه ای را پذیرفته که به معنی مستثنی شدن ایران در طول تاریخ همکاری کشورها با آژانس می باشد.ولی در مقابل تحریمهای مالی و بانکی و اقتصادی اروپا تنها تعلیق ـونه لغوـو آمریکا نیز تنها اجرای آن را موقتا متوقف می کند و به وعده وعید دادن های روز اجرایی در اصلا در توافق مشخص نشده چه تاریخی است بسنده می کند. متاسفانه دسترسی به درآمدهای نفتی نیز در برجام محقق نشده است.

سرمایه گذاری شرکت های خارجی نیازمند وجود ثبات تجاری -سیاسی در کشور است؛اما به علت عدم لغو تحریم‌ها و نیز تهدیدات آمریکا و اروپا مبنی بر امکان بازگشت فوری تحریمها این ثبات فراهم نمیگردد. این نوع برداشتن تحریمها نبض کنترل تعاملات اقتصادی را در دستان اروپا و آمریکا باقی خواهد گذاشت.

حتی با فرض ایجاد تعاملات جهانی ، شرکت های داخلی نوپای تولیدکننده محصولات بومی کم کم منزوی و سرمایه ها به خارج از کشور سرازیر و واردات افزایش می یابد.این امر باعث زمین خوردن تولید ملی و در نتیجه اشتغال زدایی میگردد.همچنین چماق بازگشت تحریمها اهرمی است برای محدود کردن نظام اسلامی در سایر جنبه ها به خصوص در سیاست های منطقه ای.

لغو همزمان و یکجای همه تحریمها از خطوط قرمز است ،اما توافق وین تعلیق تحریمها را منوط به راستی آزمایی آژانس دانسته .اکنون دیگر سابقه بدعهدی طرف مقابل کاملا آشکار گشته ،مثلا آقای ظریف در نامه ای که به همین کشورها نوشتند بدعهدی آن ها را در توافق ژنو تذکر دادند.به نظر می رسد آمریکایی ها به این بهانه ها برداشتن تحریم ها را عقب می اندازند.

لذا از شما خواستار فراهم نمودن فضای مباحثه کارشناسان واقع گرا و نقد تخصصی و به دور از هیجانات جهت روشن شدن واقعیات این بیانیه و نه شعارهای صرف غیر کارشناسانه برای عموم مردم عزیز و شریف هستیم.

۷۰ نفر از مسئولین علمی خواهر بسیج دانشجویی سراسر کشور

ارسال نظر: