جلسه شورای علمی کرسی علوم اجتماعی برگزار شد

کدخبر: 1025873

جلسه شورای علمی کرسی علوم اجتماعی ۲۲ اردیبهشت ماه با بررسی سه طرحنامه در محل دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

به گزارش «نسیم»، در جلسه شورای علمی کرسی علوم اجتماعی ابتدا طرحنامه ای با عنوان " تحلیل فرکانسی نرخ بهره ی حیاتی در مدل رشد اقتصادی سولو-سوان:مورد مطالعه:ایران و آمریکا "توسط اعضای محترم شورای علمی کرسی علوم اجتماعی بررسی شد. ارائه دهنده معتقد است: مدل بیان شده در این طرحنامه برای معادله رشد جمعیت، از نوع فرکانسی می باشد که مفهوم فرکانس از ریاضیات مهندسی وارد این موضوع شده است. برای این که بتوانیم سری فوریه معادله رشد جمعیت را به دست آوریم باید معادله مورد نظر دارای یک سری فرکانس باشد ، اما چون مشتق آن یعنی نرخ رشد جمعیت دارای فرکانس می باشد، پس معادله اصلی رشد جمعیت دارای فرکانس می باشد در نتیجه می توان سری فوریه متناسب با آن را نوشت. فرکانس اصلی مشاهده شده در معادله جمعیت، در معادله تولید، با یک تقریب جزیی، قابل مشاهده می باشد. البته این فرکانس مخصوص جمعیت می باشد و هیچ متغیر اقتصادی دیگری را مشاهده نمی کنیم که این فرکانس پایه را داشته باشد (البته این فرکانس، امکان دارد با یک تاخیر حاصل شود).

ساده ترین دلیل را که بر این ادعا می توان بیان داشت، که از ابتدایی ترین مدل های رشد اقتصادی(سولو-سوان) تا جدید ترین آنها، نرخ رشد اقتصادی را تابعی از نرخ رشد جمعیت می دانند، در نتیجه فرکانس های موجود در معادله جمعیت، در معادله تولید و رشد اقتصادی وجود دارند. البته همان طور که ذکر شد این فرکانس ها با یک تاخیر امکان دارد واقع شود. همچنین از طریق داده های واقعی نیز قابل تبیین است. در صورتی که بخواهیم نرخ رشد جمعیت ایران را تا آنجا افزایش دهیم که در میان مدت، سطح جمعیت ایران، به 300میلیون افزایش یابد (تقریبا با آمریکا برابر شود) امکان پذیر و عقلی و منطقی می باشد، چرا که خود این افزایش جمعیت، یک فرکانس پایه و اصلی را در معادله تولید و رشد اقتصادی ایجاد می کند. در نتیجه این سطح جمعیت در میان مدت قابل حصول است.

در بخش دیگری از جلسه، طرحنامه ای با عنوان «دانش سیاسی بومی؛ با تاکید برروش ارزش و مسئله» مورد بررسی و تحلیل قرارگرفت. صاحب طرحنامه با نگاهی به فراز و نشیب های دانش سیاسی در ایران، سعی نموده است راهکاری در هموار نمودن مسیر تحقق علم سیاست بومی و کاربردی در چارچوب ارزش های بومی و دینی با ماهیت اسلامی-ایرانی ارائه دهد.

در بخش پایانی جلسه نیز طرحنامه جرح نظریه حقوق بین الملل توسط اساتید عضو کرسی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. در این طرحنامه آمده است: بحث درباره ماهیت جامعه بین‌الملل و میزان تأثیر پذیری تعاملات حاکم بر آن از منطق سیاست و یا قواعد حقوقی، یکی از اساسی ترین محورهای تقابل اندیشه دانشمندان حقوق بین‌الملل با دانشمندان روابط بین‌الملل است. مفهوم اعتبار و اعتبارسازی یکی از مفاهیم نوینی‌به شمار می‌آید که از آن برای اثبات کارایی و کارآمدی حقوق بین‌الملل در دنیای معاصر استفاده می‌شود.در نقد صورت گرفته، ابتدا بر این نکته تأکید می شود که مرجّحات اعتباری دولت ها در حوزه های مرتبط با منافع حیاتی ملی و منافع استراتژیک، بسیار ناچیز می باشد. بر این اساس ناقد معتقد است که دغدغه اعتبارسازی حقوقی نمی‌تواند در شرایطی که بحث منافع حیاتی دولت ها در میان است کارگر افتاده و دولت ها را به تبعیت از تعهداتشان وابدارد. پیشبرد اهداف ملی در حوزه معاهدات امنیتی بین‌المللی به ویژه از آن جهت واجد پیچیدگی های خاص می‌گردد که دستیابی به موفقیت در این حوزه ارتباط مستقیمی‌با افزایش توانمندی دولت ها برای ارتقای ضریب امنیت ملی شان پیدا می‌کند.

در نقد صورت گرفته، برای به تصویر کشیدن نقش منافع و مزایای اعتبارسازی در معاهدات امنیتی بین المللی به تحلیل یکی از مهم ترین پیمان های امنیتی دنیا پرداخته شده است. ان پی تی پیمانی است که دولت های عضو را به دو دسته تقسیم می‌کند: دولت های دارای سلاح اتمی‌که همان 5 دولت عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد باشند و دولت های فاقد سلاح اتمی. ان پی تی، نشان می‌دهد که چگونه می توان نگاه واقع بینانه ای به تأثیر افزایش سطح تعهدات حقوقی دولت ها (در حوزه های امنیتی) بر میزان اعتبار حاصله شان به دست آورد. در همین راستا و به منظور به آزمون گذاشتن مدعای نظری نقد، به بررسی زوایای اعتبارسازی حقوقی ایران در پیمان مذکور پرداخته شده است. این طرحنامه برای بررسی و ارزیابی بیشتر برای برخی ارزیابان ارسال خواهد شد و در صورتی که حاوی نوآوری علمی تشخیص داده شود، در جلسات عمومی، مورد نقد و داوری قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، با پذیرش طرحنامه های ارسال شده از سوی اسااتید محترم دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و حوزه های علمیه، با برگزاری جلسات نقد و داوری علمی در دانشگاه ها، آنها را مورد بررسی قرار می دهد و در صورت دفاع موفق توسط ارائه دهنده، برای انجام حمایت های علمی، ترویجی و حقوقی به نهادها و سازمان های مختلف معرفی می کند.

بررسی راهکارهای شناسایی، رصد و حمایت از نظریه ها، نوآوری ها و نقدهای علمی

هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، در روز یکشنبه در جلسه کرسی علوم اجتماعی به بررسی راهکارهای «شناسایی، رصد و حمایت از نظریه ها، نظرات و نقدهای علمی بدیع بومی و اصحاب نظر معاصر» پرداخت.

قرار است از بین حوزه های مختلف علوم انسانی، نظریه ها، نوآوری ها و نقدهای علمی بدیع بومی و معاصر در دو رشته علوم سیاسی و علوم اجتماعی در آغاز شناسایی شده و زمینه مناسب جهت طرح، داوری و انتشار آنها فراهم شود. این نظریات عمدتاً نظریه ها و نظریات و نقدهایی هستند که ارائه دهندگان آنها به هر دلیلی از جمله بی اطلاعی از حوزه فعالیت هیات حمایت ازکرسی ها، بی میلی نسبت به ارائه طرحنامه، در قید حیات نبودن صاحب نظر و ...، از آنها طرحنامه ای به دبیرخانه هیات واصل نمی شود، حال آنکه به سبب جایگاه ویژه این نظریات در محافل حوزوی و دانشگاهی، باید با ایجاد مقدمات لازم، زمینه مناسب جهت ورود به فرایند کرسی ها و حمایت از آنها فراهم شود.

این طرح دارای اهداف اصلی به شرح زیر است:

1. استقراء و تهیه گزارش و تحلیل از نظریه ها، نظرات و نقدهای علمی بدیع بومی معاصر. 2. زمینه سازی برای ورود نوآوریهای علمی شناسایی شده به فرایند کرسی ها. 3. ایجاد امکان برنامه ریزی برای تکریم و حمایت از صاحب نظران نوآور. 4. اطلاع رسانی راجع به نظریه ها، نظرات و نقدهای علمی و فراهم آوردن زمینه ی کاربست آنها حسب مورد دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، پذیرای نظرها و پیشنهادهای علمی و اجرایی دانشگاهیان گرامی، طلاب و فضلای محترم حوزه و کلیه اصحاب علم در این زمینه خواهد بود.

ارسال نظر: