کمالوندی: پیش‌بینی می‌کنیم ساخت اولین بیمارستان هسته‌ای کشور ظرف ۴ سال تمام شود

کدخبر: 1034063

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: در این بیمارستان دستگاه‌های پیشرفته‌ای مانند سایبر نایت دارد که برای پرتودهی تومورهاست استفاده می‌شود/ این بیمارستان نام زیبای ولایت را خواهد داشت

به گزارش خبرنگار «نسیم»، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با شبکه خبر در خصوص امضای قرارداد اولین بیمارستان هسته ای کشور با بیان اینکه خصوصیت این بیمارستان در مقایسه با بیمارستان‌های دیگر این است که بخش هسته‌ای پیشرفته و فعالی را خواهد داشت گفت: ان‌شاء‌الله پیش بینی براساس این تفاهم‌نامه که امروز بین وزیر بهداشت، آقای قالیباف و دکتر صالحی امضاء شد ساخت این بیمارستان که اولین بیمارستان در نوع خود در منطقه است ظرف 4 سال به سرانجام برسد.

کمالوندی با تاکید براینکه این بیمارستان، بیمارستانی مدرن و پیشرفته‌ای است گفت: این بیمارستان برای کارهای تشخیصی و درمانی دستگاه‌های پیشرفته‌ای مثل سایبرنات دارد که برای پرتودهی تومورها است.

وی افزود: شتابدهنده‌های خطی، پروتون‌تراپی، کربن تراپی از مواردی است که در حقیقت اگر همه اینها با هم جمع شوند در منطقه ما اولین باری است که همچین اتفاقی خواهد افتاد که امیدواریم ان‌شاء‌الله با هماهنگی که بین سه سازمان شهرداری، وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی ایران است بتوانیم ظرف 4 سال آینده این بیمارستان را داشته باشیم که اسم آن را هم اسم زیبای ولایت انتخاب کردند و در بوستان ولایت هم قرار است ساخته شود که ان‌شاء الله یکی از بیمارستان‌هایی است که مایه افتخار کشور خواهد بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه استفاه از تکنولوژی هسته‌ای در تشخیص و درمان بیماری‌ها جای خوبی را باز کرده گفت: در حوزه بهداشت نزدیک شدن بخش‌های مختلف به خصوص وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی ایران به هم کمک می‌کند تا بیشتر از گذشته فعال شویم.

وی افزود: در حال حاضر حدود یک میلیون نفر دارند از رادیو داروها استفاده می‌کنند و روش‌های مختلفی برای درمان و تشخیص است که ضرورت دارد به نحوی متخصصین دو بخش با هم زبان مشترکی را پیدا کنند؛ اگر چه ما تخصص خوبی در زمینه‌های مختلف هسته‌ای و تشخیصی داریم اما ضرورت دارد که این دو بخش کنار همدیگر کار کنند و ان‌شاء الله بتوانند توأمان به ترویج استفاده از این تکنولوژی در حوزه بهداشت برای خدمت به مردم عزیز کشورمان کمک کنند.

کمالوندی در خصوص ویژگی اصلی اینگونه بیمارستان‌ها گفت: با توجه به اینکه بخش مهمی از این رادیو ایزوتوپ‌ها که استفاده می‌شود با طول عمر کم هست، بیمار را در حوزه‌ای که این رادیو ایزوتوپ‌ تولید می‌شود می‌آورند که طبیعتاً برای آن باید امکانات اقتصادی، تخصصی و وجود متخصصین را با هم دید تا بتوانیم یک چنین بیمارستانی را در جاهای دیگر داشته باشیم.

وی افزود: همینطور که عرض کردم اولین بار در منطقه است که یک همچنین بیمارستانی تأسیس می‌شود که بخش مهمی در یک بیمارستان فوق تخصصی با کاربرد هسته‌ای ایجاد شود و انشاء الله این می‌تواند مقدمه‌ای باشد که در صورت نیاز در بخش‌های مختلف در کشورمان و در دیگر مناطق جغرافیایی ان‌شاء‌الله در آینده‌ای دورتر مد نظر قرار گیرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه الآن بخش عمده‌ای از رادیوداروها را خودمان تولید می‌کنیم که البته هزینه زیادی را هم برای ورود مواد عمدتاً اولیه ای که برای تولید آنها لازم است پرداخت نمی‌کنیم اما از بعضی امکانات محروم هستیم.

وی با بیان اینکه ما از بعضی از امکانات ما محروم هستیم گفت: روش‌های فوتون‌تراپی که روش‌های استفاده از شتابدهنده‌های خطی و غیره است در کشورهای پیشرفته معمول هست اما ما در حقیقت می‌توانیم بگوییم هنوز در این حوزه آنطور که باید و شاید کار صورت نگرفته است.

کمالوندی در پایان خاطر نشان کرد: مهمتر از مسئله اقتصادی‌ این بیمارستان کمکی است که در این زمینه در حوزه ارتقاء بهداشت، سلامت و تندرستی در کشورمان خواهد کردم.

ارسال نظر: