گزارش روز:: باز هم "پیرمرد پرحاشیه" دولت

کدخبر: 1034265

اکبر ترکان هر از چندگاهی به صورت کاملا "اتفاقی" تیتر رسانه‌ها می شود؛ یک روز به خاطر شغل ششم و هفتم‌اش، یک روز "آبگوشت بز باش" و یک روز هم تیر و تشرش به ۴ وزیر مغضوب...

گروه سیاسی «نسیم»: اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی است. وی به عنوان قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات سال 92 هم فعال بوده است. نام او همچنین در کنار نام افرادی چون محمدباقر نوبخت، در میان اعضای هیئت موسس حزب اعتدال و توسعه دیده می شود، کسانی که ورژن دوم ایده های هاشمی رفسنجانی را با برند "اعتدال" ارائه دادند.

اکبر ترکان نمونه واقعی کسی است که می توان او را همراه و همزاد رئیس جمهور از ابتدای انقلاب تاکنون دانست، کسانی که در جایگاهی نسبتا یکسان نسبت به هاشمی رفسنجانی مطرح بوده و هستند.

** یکی از پیرمردهای پر حاشیه دولت

اکبر ترکان 63 ساله یکی از افرادیست که در دو سال گذشته به صورت مداوم و پیوسته در سطح رسانه ها مطرح نبوده است، ولی هر از چندگاهی به صورت کاملا "اتفاقی" تیتر یک برخی از رسانه ها می شود. یک روز خبر شغل ششم و هفتمش تیتر می شود، یک روز "آبگوشت بز باش و قرمه سبزی" همراه نام او می شوند، روزی دیگر "پول کثیف" و یک روز هم مثل امروز تشر او به 4 وزیر کابینه؛ تشری که دیروز و امروز به تیتر بسیاری از رسانه ها تبدیل شده است.

اما ماجرا از آنجا شروع شد که وزاری 4 وزارت خانه مهم دولت شامل وزیر اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و تامین اجتماعی و وزیر دفاع در نامه ای به رئیس جمهور ضمن گلایه از شرایط بحرانی اقتصاد کشور گفتند که اگر نسبت به رفع رکود اقتصادی اقدام عاجلی صورت نگیرد هر آن ممکن است کشور با بحران بزرگ اقتصادی مواجه شود.

این نامه 180 درجه مخالف نظر حسن روحانی و اعلام خبر خروج از رکود از سوی وی در شهریور 93 و در سفر به خراسان رضوی بود، لذا از همان اول هم مشخص بود که به مزاق رئیس جمهور و دولت خوش نخواهد آمد و لذا با واکنش های مختلفی همراه بود. اول تکذب شد، بعد تایید شد، بعدا توسط سخنگوی دولت تلاش شد به حاشیه برود و نهایتا رئیس جمهور آن را یک امر عادی دانست.

اما روز گذشته ترکان در گفتگو با اقتصاد نیوز، با اشاره به نامه اخیر ۴ وزیر کار، صنعت، دفاع و اقتصاد به رئیس‌جمهور مدعی شد این وزرا هم‌ اکنون از نوشتن و امضای چنین نامه‌ای پشیمان شده‌اند، چرا که درخواست نابجایی از رئیس‌جمهور داشتند.

وی گفت: این 4 وزیر به دنبال رانت‌ خوراک ارزان برای پتروشیمی بودند و هر کدامشان به یک دلیلی این نامه را امضا کردند. مشاور رئیس‌جمهور افزود: اما در این میان سوال پیش می آید که انگیزه آقای دهقان، وزیر دفاع و آقای ربیعی، وزیر کار چه بود؟ 90 درصد پتروشیمی‌ها برای این دو وزارتخانه و تحت مدیریت این دو وزیر است. پس دوست دارند خوراک ارزان بگیرند. مگر چه کسی از پول مفت بدش می‌آید؟ همه خوش‌شان می آید. بنابراین آن‌ها با این انگیزه ها نامه را امضا کردند.

همین عبارات البته کافی بود تا ترکان را دوباره به تیتر اول رسانه ها بازگرداند، هرچند که وی در گفتگو با روزنامه شرق سعی کرد حواشی و اثرات اظهارات روز گذشته خود را اندکی کاهش دهد.

ترکان به "شرق" گفت: من هیچ‌گاه نگفته بودم چهار وزیری که نامه به روحانی را امضا کرده بودند، مفت ‎ خوار یا رانت ‎ خوار بوده ‎ اند. متأسفانه برخی از رسانه ‎ ها به ‎ صورت مغرضانه ‎ ای نقل‌قولی را از من منتشر کردند که هیچ ‎ گاه درست نبود و من از این تعابیر استفاده نکردم.

** تیغه ای که دسته خود را برید

ادبیات تازه ای که با حضور دولت یازدهم وارد فضای سیاسی کشور شد هرچند که در ابتدا مورد تعجب برخی مردم و اصحاب رسانه بود اما بعد از گذشت مدتی حسب دیگر وقایع پر تکرار اجتماعی برای مردم عادی شدو هرچند کدورت خاطر را برای برخی به همراه داشت اما واکنش ها به عباراتی چون "بی شناسنامه" و "بی سواد" و "بروید به جهنم" نسبت به منتقدان فروکش کرد و مردم به شنیدن این سخنان به صورت مکرر و در بلند مدت عادت کردند.

اما شاید حفظ و به کار بردن این نوع ادبیات از سوی نزدیکان دولت مانند اکبر ترکان اینبار در قبال منتقدان درونی دولت یعنی چهار وزیری که به رئیس جمهور نامه زدند آنقدر تازگی داشت که رسانه ها مجددا به آن بپردازند و حتی تکذیب های ترکان نیز تاثیر کافی بر کاهش اثرات این سخنان علیه بخشی از دولت را نداشته باشد.

رسانه ها اینبار هم به سخنان اکبر ترکان پرداختند چون در اذهان مردم تداعی این امر وجود دارد که اینبار چاقو دسته خود را بریده است. چاقوی تندی که البته میتواند خدشه ای جدی به شعار اولیه رئیس دولت یازدهم یعنی "احیای اخلاق" وارد کند و شاید همان 0.7 درصد برتری در پایگاه اجتماعی دولت را نیز بزداید.

ارسال نظر: