جوابیه وزارت ارتباطات به گزارش "پروژه نفوذ" و پاسخ کیهان

کدخبر: 1037812

کیهان نوشت: یک جستجوی اینترنتی همراه با مطالعه رزومه ذکا می‌توانست به ممنوع‌الورود شدن وی به ایران و جلوگیری از انتشار آلودگی بینجامد/ آیا وزارت ارتباطات پیش از دستگیری "نزار ذکا" از اطلاعات نهادهای امنیتی مطلع نشده بود؟

به گزارش «نسیم»، کیهان نوشت:

به دنبال انتشار گزارشی با عنوان «پروژه نفوذ در مدیریت سایبری؛ رد پای سرشاخه» در کیهان 17 آبان 94، روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جوابیه‌ای به روزنامه‌ ارسال کرده است که متن کامل آن همراه با پاسخ کیهان از نظرتان می‌گذرد.

جناب آقای شریعتمداری مدیر مسئول محترم روزنامه کیهان با سلام

احتراماً پیرو مطلب منتشره در آن روزنامه مورخ 17/8/94 در صفحه 1 و 10 تحت عنوان «پروژه نفوذ در مدیریت سایبری رد پای سرشاخه» به پیوست جوابیه این وزارت ارسال می‌شود خواهشمند است دستور فرمائید جوابیه مذکور جهت تنویر افکار عمومی منتشر نمایند تا موجبات اطلاع‌رسانی به خوانندگان محترم آن نشریه فراهم گردد.

1- مدیران این وزارت و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه تا زمان انتشار گزارش آن جریده محترم هیچ‌گونه دعوت‌نامه رسمی یا غیررسمی جهت آقای نزار ذکا برای حضور یا شرکت در هیچ همایشی ارسال نکرده‌اند و لذا ارتباط فرد نامبرده با مجموعه این وزارت تکذیب می‌گردد.

2- یکی از وظایف و دغدغه‌های فکری کارشناسان و مدیران مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خدمتگزاری صادقانه به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی تحت منویات مقام معظم رهبری(حفظه الله) می‌باشد و به همین منظور تقویت توان علمی و صیانت از منافع و مواضع نظام اسلامی ایران در کلیه مراجع بین‌المللی به ویژه در امر شکستن انحصار آمریکا و حاکمیت همه کشورها بر اینترنت یکی از مأموریت‌های اصلی این وزارتخانه می‌باشد. بر این منوال در کلیه مجامع جهانی مرتبط که نمایندگان دولت‌ها حضور دارند نمایندگان ما نیز با هماهنگی نهادهای ذی‌ربط حضور داشته و مصالح ملی را دنبال کرده‌اند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تعدادی از نهادهای جهانی عضویت داشته و وظیفه این وزارتخانه دفاع از حقوق کشور در مجامع مذکور می‌باشد که در این میان می‌توان به اتحادیه جهانی مخابرات (ITU ) نشست‌های سران درباره جامعه اطلاعاتی wsis، موسسه جهانی اینترنتی راهبری نام آدرس‌ها اینترنتیICANN و شعبات منطقه‌ای آن، اجلاس جهانی حاکمیت اینترنت به نام IGF که از حدود 8 تا 10 سال قبل فعال شده و در دولت قبل دو بار در کشورهای مختلف تشکیل و نمایندگان وزارت ارتباطات وقت نیز در آن شرکت داشته‌اند، اشاره کرد.

لازم به ذکر است هیچ یک از مدیران فعلی وزارت ارتباطات در اجلاس مورد اشاره آن روزنامه محترم حضور نداشته‌اند.

3- مطالبی که در ارتباط با شبکه ملی اطلاعات در گزارش منتشر شده است به علت فقدان اطلاعات صحیح غیرمنصفانه و عاری از حقیقت می‌باشد در پروژه شبکه ملی اطلاعات این وزارتخانه همت ویژه و همه‌جانبه خود را مصروف جبران عقب‌ماندگی‌های قبلی نموده و از تمام ظرفیت‌های فنی و مشورتی نخبگان ایرانی داخل و خارج کشور که در دسترس هستند و شرکت‌های داخلی استفاده نموده، بدون اینکه از شرکت مشاور خارجی در این فعالیت استفاده نماید و به زودی به طور کامل گزارش نهایی در جلسه شورای عالی فضای مجازی مطرح خواهد شد. اگرچه استفاده از توان علمی شرکت‌های مشاور بین‌المللی محل اشکال نمی‌باشد.

4- احتمال حضور برخی عناصر معاند و همسو با دشمنان کشور ما در اجلاس‌های جهانی مسبوق به سابقه بوده و نمایندگان دولت جمهوری اسلامی با آگاهی و آموزش‌های لازم در این اجلاس‌ها پیگیر منافع ملی مربوط بوده و هستند. اجلاس MENOG نیز بخشی از سازوکار هماهنگی بین اپراتورهای شبکه و اینترنت در خاورمیانه است که در سال جاری علی‌رغم مخالفت و کارشکنی برخی دولت‌های عربی منطقه خلیج‌فارس، توافق شده است که در ایران با مسئولیت یکی از نهادهای فعال در امور اینترنت کشور که ارتباط تشکیلاتی با این وزارتخانه ندارد، برگزار گردد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز صرفا حامی و همکار این امر خواهد بود و در این خصوص هیچ تعاملی با موسسه یا تشکیلاتی که ذکر شده است تاکنون وجود نداشته و هیچ ارتباطی برقرار نیست.

5- فعالیت‌های با ارزش حمایت از انواع کارآفرینی‌ها و نوآوری‌ها در قلمرو فناوری اطلاعات یک امر حیاتی برای رشد و توسعه کشور و اشتغال جوانان به ویژه تحصیل‌کردگان دانشگاهی می‌باشد و باید با همکاری همه رسانه‌های جمعی همانند آن نشریه پرسابقه در سطح ملی گسترش یابد و هرگونه خلل در این روند، کشور و جوانان مستعد ما را از فرصت‌های رشد و اشتغال محروم می‌کند، اینکه احتمال داشته باشد دشمنان ما از این پنجره نیاز ملی خواسته باشند دست‌درازی به عرصه منافع ملی بنمایند مورد غضب همه بوده و ما نیز به همراه همه نیروهای توانمند حافظ امنیت ملی برای جلوگیری و رفع آن فعال بوده و خواهیم بود و نمونه این امر عدم حضور یا مشارکت این وزارت و مدیران مربوط در بسیاری از مجامع ناشناخته تشکیل شده در بیرون کشور بوده است که بعضاً در گزارش منتشر شده شما ذکر شده است.

6- فعالیت‌های معاندانه مراکزی همانند اصل 19 در ایران تحت نظر بخش امنیت کشور بوده و نحوه مقابله با اقدامات این معاندین نیز توسط نهادهای یادشده مدیریت می‌گردد این وزارت و مدیران مربوطه براساس اصول سیاست‌های نظام، هیچ ارتباطی با مراکز یادشده نداشته و ندارند.

در پایان لازم می‌داند از تلاش نیروهای وفادار و سربازان گمنام امام زمان(عج) و نهادهای امنیتی کشور برای جلوگیری از نفوذ دشمنان به کشور و صدمه به منافع ایران اسلامی عزیز قدردانی نموده و حمایت و همکاری همه‌جانبه برای تقویت کار ایشان را اعلام نماییم و مجدداً هرگونه ارتباط و تعامل این وزارت با آقای نزار ذکا تکذیب می‌گردد و انتظار دارد آن رسانه در انتشار مطالب غیرصحیح و ادغام فعالیت‌های خادمان ملت با موارد مشکوک و ضد نظام احتراز داشته و موجب هتک حرمت و تشویش اذهان عمومی فراهم نشود. بدیهی است حق پیگیری از طریق مراجع ذیصلاح برای این وزارت محفوظ است.

کیهان:

جوابیه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از آنجا که نشانه حساسیت مسئولان محترم این وزارتخانه است، درخور تقدیر است ولی متأسفانه پاسخگوی مستنداتی که در گزارش کیهان آمده بود، نیست از این روی، پاسخ به مواردی از جوابیه وزارت محترم ارتباطات را ضروری تلقی می‌کنیم؛

الف- ادعای صادر نشدن دعوت‌نامه رسمی یا غیررسمی برای حضور نزار ذکا در همایش هفته ارتباطات و فناوری اطلاعات پارسی‌زبانان که با مشارکت رسمی «اجمع» و سازمان نظام صنفی یارانه‌ای کشورمان با حضور آقای محمود واعظی و سخنرانی وی ذیل لوگوی مشترک وزارت ارتباطات برگزار شد، نمی‌تواند قابل قبول باشد زیرا، سخن از همایشی است که در آن نزار ذکا و ن.ج مشترکا به حضار «خوش‌آمد» گفتند و 5 برنامه کلیدی دولت در حوزه توسعه ICT رسما به سمع و نظر رسانه‌ها رسید و مقامات عالی‌رتبه وزارت ارتباطات ذیل لوگوی مشترک اجمع آمریکا و وزارتخانه متبوع خود عکس‌های یادگاری و تاریخی متعدد منتشر ساخته‌اند، که گواهی بر هماهنگی دو مجموعه است. (عکس‌های مورد اشاره در همین صفحه آمده است)

علاوه بر اینکه مدیریت و برنامه‌ریزی تحولات حوزه فناوری اطلاعات در کشور با وزارت مذکور است و ادعای بی‌اطلاعی از وقایعی که با حضور مقامات عالی‌رتبه در داخل ایران رقم خورده، توجیه مناسبی برای رد موضوعات مطرح شده نیست.

ب- شکستن انحصار آمریکا و تلاش برای حاکمیت همه کشورها بر اینترنت قطعا هدف مهمی است. اما کجای این هدفگذاری با شرکت فعالانه در همایش‌هایی همچون WSIS , IGF و MENOG که الزاما اختصاص به اجرای برنامه عملیاتی «اشغال سایبری ایران» و وابسته‌سازی هر چه بیشتر کشورها به قوانین ابلاغی دولت‌های مدعی حاکمیت بر اینترنت دارد، همخوان و منطبق است؟!

فضای مجازی عرصه ارائه خدمات است. اما در حالی که بستر فضای مجازی جمهوری اسلامی به جولانگاه خدمات خارجی تبدیل شده و جامعه مدنی ایران براساس اهداف همایش‌های ضد حاکمیتی مذکور، به عرصه شبکه‌سازی ساختاری نزار ذکا مدیر ارشد مجری «دیپلماسی دیجیتال» وزارت خارجه آمریکا تبدیل شده، انحصار آمریکا با کدام برنامه‌ریزی شکسته خواهد شد؟!

وزیر ارتباطات در هر دو همایش سال گذشته و امسال سران جامعه اطلاعاتی به همراه «ن.ج» معاون مورد اتهام وی حضور داشته است و مشخص نیست تکذیب بدیهیات چه سودی برای مرجع مذکور دارد؟! علاوه بر آن «ن.ج» مدیر هماهنگی ملی ایران در برنامه اجلاس جهانی سران جامعه اطلاعاتی یا WSIS است و از ابتدا نیز اجرای برنامه‌های ضد حاکمیتی این سازمان در حوزه مدیریتی وی، اجرایی شد و اکنون قطعا زمان بازنگری در حوزه اجرای اسناد امضا شده در WSIS تونس و ژنو فرا رسیده است.

پیگیری شخصی و غیرملی در حوزه سایبری منجر به متضرر شدن نظام جمهوری اسلامی به واسطه امضای معاهدات تعهدآور تنها با امضای یک مقام مسئول در این حوزه خواهد شد. سوال این است که «ن.ج» با هماهنگی کدام نهاد عالی تصمیم‌ساز در حوزه سایبر، ذیل اسناد تعهدآور در کنفرانس‌های بین‌المللی همچون سند «10+ WSIS» را امضا کرده و قول افزایش پهنای باند، توسعه اینترنت روستایی و تلاش برای «برابری جنسیتی» و حرکت در مسیر اجرای قانون «آزادی اینترنت» با شبکه‌سازی اجتماعی به نام «مشارکت جامعه مدنی» در بازه زمانی مشخص را ارائه داده است؟ آیا افزایش پهنای باند بنا بر دستورات و قوانین ابلاغی به شورای عالی فضای مجازی، منوط به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نشده بود؟ آیا تعهدات مذکور در راستای تثبیت حق حاکمیت ایران بر اینترنت است؟

ج- در بند 5 فرمان ده ماده‌ای ابلاغی رهبر انقلاب به شورای عالی فضای مجازی در تاریخ 14 شهریور 94، تصریح بر «تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی» مشاهده می‌شود. این در حالی است که پیش از این «ن.ج» 6 مرداد 94 مدعی شده بود «هم اکنون شبکه ملی اطلاعات داریم»! علاوه بر اینکه در پاسخ وزارت ارتباطات دقیقا مشخص نیست وقتی هنوز برنامه‌ای از سوی وزارتخانه در این خصوص به شورای عالی ارائه نشده و مصوبه‌ای اخذ نشده، گزارش کدام طرح و برنامه بناست اجرا شود؟! همین بی‌توجهی به الزامات قانونی منجر به این شده که طی تدوین «برنامه‌ای نامعلوم» اخباری مبنی بر برون‌سپاری طرح «شبکه ملی اطلاعات» به مدیر آمریکایی یکی از مشهورترین شرکت‌های ارتباطی ایالات متحده منتشر شود و 10 آبان 94، وزیر ارتباطات از «راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات با همکاری 12 مشاور خارجی» خبر دهد! براساس قانون «نظارت مستمر و مؤثر بر مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری شبکه ملی اطلاعات» وظیفه شورای عالی است. کدام نهاد عالی تصمیم‌ساز حکم نموده، استفاده از مشاور خارجی در این پروژه مهم ملی بلا اشکال است؟

د- همایش MENOG بنا بر اسناد منتشر شده در سایت فارسی و انگلیسی این کنفرانس بناست به میزبانی «سازمان فناوری اطلاعات» در آذر ماه برگزار شود، آیا این سازمان به عنوان یک نهاد که ریاست آن را «ن.ج» با حکم وزیر عهده‌دار شده، فاقد ارتباط سازمانی با وزارت ارتباطات است؟!

آیا نتیجه استعلام از حراست وزارت ارتباطات درخصوص حضور نزار ذکا در ایران، برگزاری همایش مناگ در ایران، همکاری ذکا با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با واسطه گری «ن.ج» و وضع قانون حضور نماینده وزارت ارتباطات یا سازمان فناوری اطلاعات در جلسات PERISAN IGF و برگزاری مشترک هفته فناوری اطلاعات با مشارکت «اجمع» مثبت بوده است؟

یک جستجوی اینترنتی کوتاه همراه با مطالعه رزومه رسمی ذکا می‌توانست به ممنوع‌الورود شدن وی به ایران و جلوگیری از انتشار آلودگی در کشور بینجامد. آیا وزارت ارتباطات پیش از دستگیری نزار ذکا از اطلاعات نهادهای امنیتی کشورمان مطلع نشده بود که اکنون و بعد از رخدادهای مورد اشاره از آمادگی برای همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی خبر می‌دهد؟

ارسال نظر: