چمران: دانشجویان راه شهدای ۱۶ آذر که استکبارستیزی و عدم سازش بود را ادامه دهند

کدخبر: 1043059

رئیس شورای شهر تهران در دانشگاه تهران گفت: وقتی مرگ بر آمریکا می‌گوییم یعنی مرگ بر استکبار/ اگر افرادی از بر زبان آوردن شعار "مرگ بر آمریکا" خودداری می‌کنند بعضا به خاطر مسائل دیپلماسی است

به گزارش «نسیم»، فارس نوشت:

به مناسبت 16 آذر و گرامیداشت روز دانشجو مراسم "سه قطره خون" امروز به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

چمران در این مراسم با بیان اینکه 16 آذر بر مبنای یک حرکت ضد استبدادی، ضد استعماری و آزادیخواهی بود، افزود: در طول سالیان درازی که ما خودمان هم دانشجوی دانشگاه تهران بودیم، هرساله برنامه‌هایی که در 16 آذر گرفته می‌شد این مسائل مهم را به گونه‌ای یادآور می‌شدیم.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: امیدواریم روحیه استکبارستیزی و روحیه ضد ظلم در بین ملت ما و به ویژه دانشجویان که قشر فرهیخته جامعه ما هستند همیشه به‌گونه‌ای وجود داشته باشد و در ایام 16 آذر که یادآور این مسائل است، این مسائل به خوبی بازگو شود.

وی اظهار داشت: توجه داشته باشیم که آمریکایی‌ها بعد از اینکه این سه قربانی دانشجو را در 16 آذر 32 گرفتند، زمینه نفوذشان به ایران بیشتر فراهم شد و حتی بعد از آن بود که قرار داد نفتی نیز بسته شد. رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: آخرین شبی که شهید چمران می‌خواست به آمریکا برود به همراه دکتر بهادرنی‌نژاد،به امام‌زاده عبدالله شهر ری رفتند جایی که این سه دانشجو در آنجا دفن شده‌اند.

چمران تاکید کرد: مزار این سه دانشجوی شهید تا پایان حکومت پهلوی مخفی بود و اینکه شهید چمران با توجه به علاقه‌ای که به این سه شهید عزیز داشتند، برای وداع به آنجا رفتند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: ان‌شاءالله دانشجویان بتوانند راه این شهدای دانشجوی عزیز را که استکبارستیزی، ضد استبداد، ضد ظلم و عدم سازش بود را ادامه دهند و زنده نگه دارند.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه نظر شما در مورد شعار مرگ بر آمریکا چیست و چرا بعضی از مسئولین کشور از بر زبان آوردن چنین شعاری خود داری می‌کنند، تصریح کرد: فکر نکنم در کشور شخصیتی انقلابی باشد و این شعار را به عنوان یک شعار اساسی و اصولی نپذیرفته باشد و هم چنین مقام معظم رهبری فرمودند که این شعار مبنای فکری و فلسفی دارد. ما با مردم آمریکا کاری نداریم و وقتی مرگ بر آمریکا می‌گوئیم یعنی مرگ بر استکبار، استبداد، سلطه و حتی مرگ بر یزید، یعنی از آنجا شروع می‌کنیم.

چمران گفت: ما با مردم آمریکا کاری نداریم و وقتی مرگ بر آمریکا می‌گوئیم یعنی مرگ بر استکبار، استبداد، سلطه و حتی مرگ بر یزید، یعنی از آنجا شروع می‌کنیم. چرا که امروزه نمودی از حکومت یزیدی را مقابل اسلام حسینی می‌بینیم.

رئیس شورای شهر تهران افزود: اگر افرادی از بر زبان آوردن شعار « مرگ بر آمریکا» خودداری می‌کنند بعضا به خاطر مسائل دیپلماسی است و گرنه هم حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبری از ته دل این فریاد را در سینه و بر زبان دارند.

وی در رابطه با این سوال که نظر شما در مورد رفتار دکتر مصدق چیست؟ گفت: دکتر محمد مصدق یک شخصیت ملی بود و یک شخصیت مبارز که سال‌ها برای ملی کردن صنعت نفت تلاش کرد و موفق هم شد.

چمران در تکمیل سخنانش ادامه داد: البته بلافاصله باید بگویم که مصدق در کنار آیت‌الله کاشانی موفق شد. یعنی اگر مصدق تنها بود به هیچ وجه نمی‌توانست موفق شود. و یک روحانی بزرگ مثل آیت‌الله کاشانی در کنارش بود. که ایشان هم مبارزات زیادی داشتند و با حمایت ملت فعالیت‌های خوبی هم انجام داد. البته اشاره کنم که روزهای ملی شدن صنعت نفت هم مثل همین انقلاب اسلامی، البته نه به اندازه آن، برای مردم بسیار شیرین بود.

رئیس شورای شهر تهران در مورد اینکه آیا دلیل انحراف مصدق درخواست کمک او از آمریکا بود؟ تاکید کرد: مصدق یک شخصیت ملی و ملی گرا بود و نتوانست در کنار آیت‌الله کاشانی بماند. و این بزرگترین ضربه‌ای بود که ما در 28 مرداد خوردیم و این بزرگترین درس عبرتی است که ما باید از این واقعه بگیریم. وقتی با هم اختلاف داشته باشیم و راه‌های مختلفی را پیش بگیریم، به چنین جاهایی می‌انجامد.

وی افزود: مصدق درخواستی از آمریکا کرد و آمریکا به جای کمک با همان دلارهای معروف کودتا کرد و مصدق را از حکومت به زیر کشید و زندان و محاکمه و تبعید و الی آخر. و نهضت مقاومت ملی ما هم از هم پاشید.

چمران تصریح کرد: آمریکا آن روزها چهره‌ای را که امروز دارد، نداشت و به‌گونه دیگری کار می‌کرد. به همین دلیل شاید مصدق از آمریکا درخواست کمک کرد. اصل انحراف مصدق به سبب همین اختلافات درونی با آیت الله کاشانی بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این برنامه واقعه 16 آذر 1332 را برای دانشجویان بازخوانی کرد که این روایت با حضور و همراهی دانشجویان در محل واقعه 16 آذر 1332 همراه بود.

وی در ادامه این مراسم گفت: آخرین شعارهایی که سه شهید بزرگوار دانشجوی 16 آذر 32 می‌دادند بر بود ضد آمریکا، ضد حکومت استبداد و استکبار بود.

ارسال نظر: