جهانگیری: جهش خوبی در روابط اقتصادی ایران و الجزایر ایجاد می‌شود

کدخبر: 1046071

معاون اول رئیس جمهور:‌ رئیس جمهور الجزایر تأکید داشت شرکت‌های ایرانی برای فعالیت به این کشور بیایند/ دولت و رئیس‌جمهور به بند بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باور دارند/ نتیجه گزارش آمانو اثبات صداقت ایران است

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری صداوسیما نوشت:

اسحاق جهانگیری در مسیر بازگشت از الجزیره در هواپیما، رابطه دو کشور را بسیار قوی دانست و افزود: الجزایر کشوری انقلابی است که ملتش برای انقلابشان زحمات فراوان کشیدند.

وی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، ملت ایران از انقلاب این کشور الهام گرفتند و از آن در مبارزه خود بسیار استفاده کردند.

جهانگیری افزود:پیشتر در ایران شمار شهدای الجزایر در انقلاب این کشور یک میلیون نفر اعلام می شد اما دردیدار با مسئولان این کشور ، همه شان تأکید داشتند که بیش از یک و نیم میلیون شهید در مبارزاتشان داده اند ؛ مشخص است که هزینه بسیار سنگینی برای استقلال و آزادی پرداخته اند.

وی روابط ایران و الجزایر را در عرصه سیاسی بسیار خوب دانست و گفت: تقریباً در همه حوادث مهمی که برای ایران پیش آمده ، الجزایر جزو کشورها یا یگانه کشوری بوده که در حل و فصل یا کمک به رفع حوادث نقش داشته است.

جهانگیری افزود: وزیرخارجه این کشور در دوره جنگ تحمیلی که برای کمک به حل و فصل مسائل آن دوران به ایران رفت و آمد می کرد، بعثی ها هواپیمایش را در مرز ایران با موشک هدف قرار دادند و او به شهادت رسید.

وی با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و الجزایر به ویژه در عرصه سیاسی، گفت: رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در دیدار نخست وزیر الجزایر بر توسعه روابط دو جانبه و برگزاری هرچه سریعتر نشست کمیسیون عالی همکاری های دو کشور تاکید کردند.

معاون اول رئیس جمهور روابط اقتصادی دو کشور را با وجود ظرفیت های بسیار بالا ، بسیار ناچیز و در حد صفر دانست و افزود:‌ با توجه به موقعیت الجزایر در شمال افریقا این کشور می تواند پایگاه مهمی برای شرکت های ایرانی باشد.

وی اضافه کرد: این شرکت ها می توانند علاوه بر فعالیت در الجزایر در دیگر کشورهای قاره افریقا و اروپا نیز فعالیت کنند زیرا الجزایر فاصله نزدیکی با اروپا دارد.

جهانگیری گفت: اکنون این اراده شکل گرفته است که باید روابط اقتصادی دو کشور جدی تر توسعه یابد و اسنادی که در دومین کمیسیون عالی همکاری های دو جانبه امضا شد در همین چارچوب است.

وی افزود: اما از خود اسناد مهمتر این است که نخستین بار شمار قابل توجهی از فعالان بخش های خصوصی ایران را به الجزایر بردیم و امروز فعالان این بخش ها درهمایش بسیار خوبی با یکدیگر گفتگو کردند.

معاون اول رئیس جمهور دیدارش با رئیس جمهور الجزایر را بسیار مهم دانست و افزود : با آنکه بیماری وی بسیار جدی بود، وارد مباحث دوجانبه شد و تأکید می کرد که شرکت های ایرانی باید برای فعالیت به این کشور بیایند.

جهانگیری افزود: رئیس جمهور الجزایر در این دیدار از تصمیم دولت این کشور به منظور ساخت مسکن برای طبقات مستضعف خبر داد و مشارکت شرکت های ایرانی در ساخت واحدهای مسکونی را خواستار شد.

وی گفت: آقای بوتفلیقه همچنین پیشنهاد کرد فعالان بخش خصوصی ایران با حضور در الجزایر در صنایع و معادن این کشور شرکت دایر کنند و در بخش های زیربنایی دیگر اعم از راه آهن، راه و آب و فاضلاب فعالیت داشته باشند.

جهانگیری افزود: در این سفر قراردادی میان شرکت ایرانی درباره طرح های فاضلاب الجزایر امضا شد؛ از مدتی پیش شرکتی ایرانی قرار بود در این طرح ها فعالیت کند اما قراردادش ابلاغ نمی شد که در پی مذاکراتم با نخست وزیر این کشور، قرارداد ابلاغ و مقرر شد این شرکت برای ایجاد تأسیسات تصفیه خانه فاضلاب در یکی از شهرهای الجزایر فعالیت کند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین گفت: با هماهنگی میان بانک های مرکزی ایران و الجزایر، آقای سیف و همتای الجزایری اش در این سفر تفاهم نامه ای را امضا کردند تا روابط میان بانک های دو کشور به سرعت فعال شود.

جهانگیری با بیان اینکه در پی تفاهم با رئیس بانک مرکزی الجزایر، مقرر شد ضمانت نامه های لازم برای شرکت های ایرانی بسرعت صادر شود افزود: در ماه های آینده جهش خوبی در روابط اقتصادی ایران و الجزایر ایجاد خواهد شد.

جهانگیری درپاسخ به پرسشی درباره مباحث مطرح در نشست های خصوصی اش با مقامات الجزایر گفت: البته انعکاس مطالب این جلسات جایز نیست اما یکی از مسائل جدی که دو کشور با آن مواجهند کاهش قیمت نفت است که باید برای جلوگیری از آن رایزنی های جدی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: باید رایزنی ها برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت جدی باشد تا بتوانیم این موضوع را پیش ببریم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: موضوعات دیگر درچارچوب مسائل دو جانبه نیز وجود دارد که لازم است در جلسات خصوصی مذاکره و تصمیم گیری شود که برخی از این مسائل را در نشست با مقامات الجزایری مطرح و تصمیم گیری کردیم که امیدواریم آثارش به نفع ملت مسلمان دو کشور باشد.

برنامه ششم توسعه طبق اقتصاد مقاومتی مرور می شود

معاون اول رئیس جمهور تاکیدکرد: برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور را حتما طبق سیاست های اقتصاد مقاومتی یک‌بار دیگر مرور می کنیم و پس از آن به دولت خواهیم برد.

اسحاق جهانگیری در مسیر بازگشت از الجزایر در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات جدی دولت برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی نیازی بسیار حیاتی است.

وی افزود: تقریبا همه بندها و جملات سیاست های اقتصاد مقاومتی که از جانب رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد برای آینده اقتصاد کشورمان راهبردی است و دولت و رئیس جمهور به بند بند آن باور دارند و آنرا راهگشا می دانند.

جهانگیری گفت: از ابتدا که این سیاست ها در بهمن 92 ابلاغ شد بلافاصله رئیس جمهور به بنده برای عملیاتی کردن آن مأموریت داد؛ در این مدت زحمات زیادی کشیدیم و مهمترین شاخصه حاکم بر اقتصاد کشور ، ثبات است.

وی درباره کاهش بهای نفت افزود: بهای این محصول یک‌باره از 100 دلار به 35 دلار رسیده است؛ در چنین شرایطی که اقتصاد کشورهای مهم نفتی و صنعتی دنیا مانند روسیه و برخی کشورهای منطقه به شدت دچار تلاطم شد، اقتصاد ایران با وجود ادامه تحریم ها ، ثباتش را طی کرد.

جهانگیری اضافه کرد : با آن که قیمت نفت بزرگترین منبع درآمد ایران است آثار کاهش شدید بهای نفت بر اقتصاد ما احساس نشد؛ مهمترین علت این ثبات، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بود.

وی در عین حال تأکید کرد: راه جدیدی در پیش داریم و باید پنج رویکرد اقتصاد مقاومتی را در دستگاه‌ها عملیاتی کنیم که این البته فقط منحصر به قوه مجریه نیست همچنان که رهبر معظم انقلاب در جلسه اخیر با حضور اعضای دولت بر درون زایی، برون گرایی، عدالت و دانش بنیانی و مردمی کردن اقتصاد در دستگاه های کشور ‌تأکید کردند.

جهانگیری افزود: بر این اساس حتماً‌ پیگیری خواهیم کرد که این رویکردها در همه دستگاه‌ها عملیاتی شود و سیاست های اصلی را اقتصاد مقاومتی را به شدت پیگیری خواهیم کرد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: بنده ستاد تشکیل دادم و رئیس جمهور تاکید داشت که همین ستاد به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تبدیل شود که به صورت طبیعی رئیس جمهور فرمانده اقتصاد است و بنده هم رئیس این ستاد هستم .

وی با تاکید بر پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در دستگاه ها افزود: شخصا به تک تک دستگاه ها خواهم رفت و با مدیران و معاونان وزرا جلسه خواهم گذاشت و مصوباتی را که قبلا تصویب و به دستگاه ها ابلاغ شد پیگیری خواهم کرد.

جهانگیری همه ارکان کشور را در اجرای این سیاست ها جدی دانست و گفت : مقام معظم رهبری هم به ما قاطعانه فرمودند که " اگر پای اقتصاد مقاومتی بایستید در این مسیر به طور کامل از دولت حمایت می کنم".

معاون اول رئیس جمهور درپاسخ به پرسش دیگری درباره مختومه شدن پرونده پی ام دی و تأثیر آن بر اقتصاد کشور و تعامل اقتصادی با دیگر کشورها گفت: موضوع پی ام دی بسیار مهم است از این بابت که در سال های گذشته دروغ بزرگی به ایران نسبت داده و مدعی بودند که در پی نظامی کردن برنامه هسته ای هستیم.

جهانگیری افزود: این در حالی است که مسئولان بر این موضوع اصرار داشتند که به جامعه جهانی و ملت صادقانه سخن می گویند که چنین انحرافی در برنامه هسته ای ما نیست و برنامه ما صلح آمیز است ، حتی فراتر از این رهبر معظم انقلاب به عنوان مرجع تقلید فتوا دادند که ما به هیچ عنوان نباید به سمت سلاح هسته ای حرکت کنیم.

وی گفت: با وجود همه این مطالب این نسبت دروغ دادن به کشورمان سبب شد که چهره ایران در فضای بین‌المللی طوری ترسیم شود که به رغم امضاء معاهده ان پی تی از آن تخلف کرده و به سمت فعالیت‌های غیر صلح آمیز حرکت کرده است.

جهانگیری افزود: تصویر غلطی از ایران ارائه و وانمود شده بود که کشورمان به مقررات بین المللی پایبند نیست و با حرکت به سمت سلاح هسته ای با امنیت جهانی مقابله می کند .

وی اضافه کرد : نتیجه این دروغ ، اعمال مجموع فشارها به ملت ایران بود که اوج فشارها اعمال تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران حتی تحریم دارویی و غذایی بود به نحوی که در مواقعی ملت ایران برای دسترسی به برخی داروها نیز با مشکل مواجه بود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: اکنون پس از 14 سال نتیجه گزارش آقای آمانو تصویب قطعنامه ای در شورای حکام بود که نتیجه اش اثبات صداقت دولت و ملت ایران است و مشخص شد که هیچ تخلفی در برنامه هسته ای ایران نبوده است.

جهانگیری افزود: بر این اساس به نظر می رسد تصویب این قطعنامه از این بابت که در فضای بین المللی صداقت ما را اثبات کرد ، پیروزی بزرگی برای ملت ایران است.

وی گفت: البته تدبیر رهبر معظم انقلاب بسیار خوب بود که پس از توافق ژنو فرمودند: «تا زمانی که پی ام دی را نبسته اند شما نیز اقدام دیگری انجام ندهید»؛ به هر حال آمریکایی ها و دیگران فهمیدند که ما جدی هستیم.

جهانگیری افزود: در این چارچوب مرحله به مرحله باید پیش برویم ، ابتدا آنان باید گام‌های عملی بردارند بعد ما باید گام های عملیاتی دیگری برداریم.

وی گفت: در مجموع آثار قطعنامه شورای حکام برای ایران حتماً از آثار خود توافق ژنو اگر بیشتر نباشد کمتر نیست و این حتماً پیروزی بزرگ است باید اقدامات بعدی را هم انجام دهیم و همان‌طور که پیشتر گفته شد ماه آینده ماه لغو تحریم‌ها باید باشد.

جهانگیری در پاسخ به این پرسش که در صورت نقض تعهدات قبل در چارچوب برجام دولت چه برنامه و تدبیری دارد؟ اظهار داشت: به این راحتی نیست که در فضای بین المللی حرفی را بتوان دوباره تکرار کرد زیرا آنان سال‌ها تبلیغ و هزینه کردند تا جا بیندازند که برنامه هسته ای ایران انحرافی بوده و به سمت نظامی رفته است.

وی گفت: چندین سال طول کشید که توانستند این حرف را پیش ببرند، در شورای حکام چندین قطعنامه وضع کنند و به شورای امنیت ببرند و در آنجا نیز قطعنامه هایی صادر کنند پس از آن نیز تحریم‌های یک جانبه کشورهایی مانند آمریکا و اتحادیه اروپا را علیه ما اعمال کردند.

جهانگیری افزود: یک دوره است که می شود به چنین نقطه ای رسید اما اکنون این دوره تمام شده است زیرا همه مراکز رسمی می گویند که برنامه هسته ای ایران انحرافی نداشته است.

وی گفت: اگر بخواهند حرف جدیدی مطرح کنند باید دوباره دوره 10 ـ 15 ساله دیگری بگذرد تا به چنین نقطه‌ای برسد دنیا دیگر متوجه شده است که با ایران نباید به سیاق گذشته رفتار کرد.

جهانگیری با اشاره به رویدادهای منطقه غرب آسیا افزود: در این گرفتاری‌ها نقش ایران درمنطقه کلیدی است و به عنوان عنصری ثبات‌ساز شناخته می شود که می تواند امنیت را دوباره به منطقه بازگرداند.

وی گفت: درک این واقعیت ازجانب کشورهای مهم دنیا این نتیجه را درپی دارد که با چنین کشوری باید با زمان منطق، استدلال و گفتگو تعامل داشت.

جهانگیری افزود: بعید می دانیم که برخی دوباره بخواهند دست به حرکت جدیدی بزنند البته آنان می دانند دولت و ملت ایران آن‌قدر دستش پر است که درمقابل هرحرکتی عکس العمل قاطع‌تر و جدی تر نشان می دهد.

ارسال نظر: