نماینده آشوریان در مجلس در گفتگوی تفصیلی با «نسیم آنلاین»:

ضدانقلاب کورند و امنیت امروز اقلیت‌های دینی در ایران را نمی‌بینند

کدخبر: 2001734

یوناتن بت کلیا نماینده اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی تفصیلی با «نسیم آنلاین» از علل و اهداف اقدامات تفرقه‌انگیز رسانه‌های غربی نسبت به اقلیت‌های دینی در ایران می‌گوید.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » شبکه‌ها و رسانه‌های ضدانقلاب همواره تلاش می‌ کنند تا فرقه‌ها و جریان‌های دست‌ساز خودشان را مانند بهاییت و مسیحیت تبشیری در اولویت خبرسازی‌هایشان قرار بگیرد و زمانی به بحث اقلیت‌های اصیل ایرانی می‌پردازند که بتوانند آن‌ها را در تقابل با نظام جمهوری اسلامی قرار بدهند، چنانکه در روزهای اخیر نیز مطالب مطرح شده از سوی برخی نماینده های اقلیت مجلس شورای اسلامی مستمسکی شد تا برخی خبرسازی های ضد و نقیض رسانه های ضد انقلاب در این باره شکل بگیرد. در این راستا گفتگویی با یوناتن بت کلیا صورت دادیم تا به برخی این موارد بپردازیم. متن زیر مشروح گفتگوی خبرنگار « نسیم آنلاین » با نماینده آشوری ها در مجلس شورای اسلامی است که از نظر می‌گذرد.

*« نسیم آنلاین »: شما به‌عنوان نماینده بخشی از اقلیت‌های ایرانی مدل خبرسازی های رسانه های ضد ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما اقلیت‌ها همیشه عنوان می‌کنیم، که یک "ایرانی" آشوری، زرتشتی، کلیمی و ارمنی هستیم، اولین چیزی که رسانه‌های ضد ایرانی باید بدانند، ببینند و بشنوند و یاد بگیرند این است که وجدان داشته باشند، که البته جای آن خالی است و آن‌ها هیچ‌گونه محملی برای داشتن انصاف و وجدان ندارند. بنده چهار دوره است که در مجلس شورای اسلامی نماینده هستم و حداقل پانزده شانزده نطق در مجلس داشته‌ام و درخواست‌ها و موارد فراوانی را در نطق‌ها مطرح نموده‌ام، یکی از رویدادهایی که 12 سال پیش در نظام جمهوری اسلامی و مجلس ایران اتفاق افتاد، حرکتی بود که مقام معظم رهبری برابری دیه اقلیت‌ها را پس از کش‌وقوس‌های فراوان تأیید کردند و وقتی ما این اقدام را شاهد بودیم، رسانه‌های بیگانه نیامدند حتی یک کلمه عنوان کنند که چنین دیدگاهی به این گستردگی و بزرگی و موردی که شاید سابقه تاریخی داشت در ایران اتفاق افتاده و به خاطر ادیان دیگر، آقا (مقام معظم رهبری) آمدند و انجام دادند.

ما هفته گذشته جشن 12 سالگی برابری دیه را گرفتیم که با حکم حکومتی آقا این برابری به وجود آمد و در رسانه‌های ضد ایرانی اصلاً مطرح نشد. اگر دلشان برای من مسیحی آشوری می‌سوزد، چرا این برنامه‌ها را مطرح نمی‌کنند؟!

اقلیت‌ها شاید در ایران به حدود 200 هزار نفر هم نمی‌رسند، چرا این رسانه‌ها مانوری بر روی این اقدام انجام ندادند و تا به امروز نیامدند یک کلمه بیان کنند که طبق قوانین مملکت ایران یک منطقه‌ای از کشور اگر تا 200 هزار نفر جمعیت داشته باشد، می‌تواند یک نماینده داشته باشد، اما اقلیت‌ها در مجلس 5 نماینده دارند (2 ارمنی،1 آشوری،1 کلیمی و 1 زرتشتی)، رسانه‌های ضد ایرانی کر و کور و لال‌اند که چنین امکانی برای اقلیت‌ها در ایران فراهم‌شده است. ما هر کاری می‌کنیم برای حیثیت مملکتی است که برای ما اهمیت قائل است، یک روز آن‌ها نیامدند از قانون اساسی که همه ملت ایران را برابر می‌داند صحبت بکنند و نیامدند قدمی بردارند که آزادی زبان اقلیت‌ها و تدریس تعلیمات دینی ما در مدارسمان را بیان بکنند، در بسیاری از کشورهای اروپایی این اقدام در مدارس امکان‌پذیر نیست، در آمریکا که مطلقاً امکان ندارد.

این مقدمه‌ای بود که بگوییم این رسانه‌های مدعی حقوق بشر که بویی از انسانیت نبرده‌اند، پس از نطق اخیرم در مجلس، خبرسازی‌ها و حواشی‌ای را ایجاد کردند که جای دارد به آن‌ها پاسخی درخور داده شود.

رسانه‌های ضد ایرانی برای بهره‌برداری از اقلیت‌های داخلی ایران قدم‌هایی را برمی‌دارند و از کارشناسان پناهنده در آمریکا برای پوشش برنامه‌هایی که خوشایند خودشان باشد استفاده می‌کنند و گوش ای از نطق و مصاحبه‌های اخیر من را برمی‌دارند و خبرسازی می‌کنند، چرا آن‌ها در خصوص دیدار مقام معظم رهبری با اقلیت‌ها در ایام ولادت عیسی مسیح که در نطق من بیان شد، کلمه‌ای مطرح نکردند؟ و می‌آیند دقیقاً به‌صورت گزینشی سخنان اقلیت‌ها را مطرح می‌کنند و به سایر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران اشاره‌ای نمی‌کنند.

بنده در کسوت یک روزنامه‌نگار و به‌عنوان کسی که سال‌هاست نشریه دارم، این را می‌گویم که رسانه‌های ضد ایرانی مانند بی‌بی‌سی سال‌هاست با شیوه گزینش و چینش خبر آشنایی دارم، آن‌ها باوجدان خبری و ارائه اخبار بیگانه‌اند و به آن‌ها اعلام می‌کنم از آن‌ها شرمم می‌آید، طبیعت روزنامه‌نگار بودن ایجاب می‌کند که در گزینش، چینش، ارائه و انتقال خبر باید کمال بی‌طرفی حفظ شود که این مهم در تمام شبکه‌های چون بی‌بی‌سی حلقه مفقوده است.

*« نسیم آنلاین »: تکیه رسانه هایی مانند بی بی سی در خصوص سخنان اخیر شما بر روی چه محورهایی بود؟

گزینش و چینش سه مورد از صدها مقوله ارائه‌شده از سوی این‌جانب در مصاحبه‌ها و نطق اخیرم در مجلس، به‌عنوان یک نماینده و دبیر کلی جامعه جهانی آشوری‌ها، در شبکه‌هایی همچون بی‌بی‌سی نشان‌دهنده رفتار ناعادلانه و دور از وجدان خبری است.

من ‌بعد از رصدی که داشته سه محور عمده را در خبرسازی‌های آن‌ها دیدم، ابتدا ماده 881 قانون اساسی، دوم بحث زمین مربوط به کلیسای آشوری و سوم استخدام غیرمسلمانان در کسوت‌های مدیریتی بود که به ترتیب به آن‌ها می‌پردازم.

در این بحثی که صورت پذیرفته، چرا رسانه‌های مانند بی‌بی‌سی از سال 1316 که قانون ماده 881 تصویب و قانون شده است (این قانون است و شرع اسلامی نیست) آن زمان کجا بودن و چرا تا به امروز در خصوص آن مطلبی بیان نکردند، ما نمی‌خواهیم بر روی تعداد اقلیت‌هایی که درگیر این موضوع هستند بحث کنیم، اگرچه تعداد کمی از اقلیت‌ها درگیر آن باشند اما مسئله ما اصل موضوع است، زمانی که این قانون تصویب‌شده است اصلاً جمهوری نبود،1316 به دوره پهلوی برمی‌گردد، بنده به‌جرئت اعلام می‌کنم که اگر در دهه 1360 نماینده‌های ما در بازنگری قانون اساسی اگر حرکتی می‌کردند این قانون ممکن بود تصویب نشود، البته آیات عظامی هم آمدند و بر روی این قانون نظراتی دادند که همان‌طور که مسئله دیده برابر شد، بحث ارث هم برابر شود. من در مطالبی که عنوان کردم گله‌ای از نظام نداشتم، گله من از کمیسیون قضایی مجلس بود که پس از امضای 198 نفر از نمایندگان مجلس در طرحی که تنظیم شد، این طرح در کمیسیون ماند، ما گله‌ای از رهبری، نظام و آیات نظام نداریم، در اینجا کمیسیون قضایی کم گذاشته است.

رسانه‌های ضد ایرانی بدانند که اگر هم مشکلی باشد برای من و خانواده ملت ایران است، ربطی به دیگران ندارد و آن‌ها نمی‌خواهد دخالت بکنند. ما همه مسائلمان را در کشور خودمان حل‌وفصل می‌کنیم، اگر من چنین صحبتی کردم به خاطر آزادی بیانی است که داریم و به مدعیان حقوق بشر و دموکراسی خواستیم پیامی بدهیم که وقتی آن‌ها ادعا می‌کنند حقوق اقلیت‌ها اجرا نمی‌شود، به آن‌ها گفتیم که ببینید که ما مطالباتمان را بیان می‌کنیم و نتایجمان را هم می‌گیریم.

در خصوص مسئله کلیسا هم باید بگوییم که شکایتی انجام‌شده که دارد روالش انجام می‌شود، ما این مطلب را به‌صورت یک گله گفتیم، الآن افراد زمین‌خوار زیادی وجود دارد که واقعاً هیچ ارزشی برایشان مهم نیست و کسی را در نظر نمی‌گیرند و با یک پوشش‌دارند این کار را انجام می‌دهند، از روز 2 شنبه که این مسئله در نطقم مطرح شد شهردار منطقه با من دیداری کردند و زمانی که برای تبریک عید میلاد مسیح به کلیسا آمدند آنجا گفتند که این مسئله را پیگیری می‌کنیم تا حل بشود، این مسئله این نیست که بخواهد در بوق و کرنا شود و رسانه‌های ضد ایرانی حرف بزنند. من تصمیم گرفتم نامه‌ای را برای مدیریت فارسی بنگاه سخن‌پراکنی انگلیس بنویسم و موارد گوناگونی را در آن اشاره می‌کنم که چه اتفاقاتی مقابل چشمانشان افتاده و به آن وقعی ننهادند.

درباره استخدام غیرمسلمانان در کسوت مدیریت ما مواردی را داشتیم که مطرح کردیم، متأسفانه در برخی بانک‌های خصوصی آمده‌اند در متن آگهی‌شان عنوان کرده بودند که متقاضی باید تنها متدین به دین اسلام باشد. خیلی از آگهی‌ها الآن در کنار دین اسلام سایر ادیان را نیز مدنظر قرار می‌دهند، من با دو بانک تماس گرفتم، یکی از آن‌ها گفت که در آگهی اشتباه شده است و معذرت‌خواهی می‌کنیم، دومی عنوان کرد که "همینه که هست."

این‌یک گله‌ای بود که ما مطرح کردیم، ما در خیلی از شرایط اقلیت‌هایی را داریم که در محل‌ها و تخصص‌های استخدام‌شده‌اند، ما اساتید زیادی از دانشگاه داریم که تدریس می‌کنیم، اصلاً شاید خیلی از اقلیت‌ها رغبت نداشته باشند که وارد امور دولتی بشود، اما ناراحتی ما از رسانه‌های ضد ایرانی این است که ای‌کاش آن‌ها بدانند چه برنامه‌هایی برای ادیان ابراهیمی و اقلیت‌های ایرانی وجود دارد و چه رسیدگی‌هایی به آن‌ها می‌شود.

*« نسیم آنلاین »: جایگاه زندگی و حضور اقلیت ها در ایران با سایر کشورها را چگونه می توان قیاس کرد؟

امنیتی که امروز اقلیت‌ها در جمهوری اسلامی ایران در کنار هم دارند در هیچ جای دنیا نیست، چرا آن‌ها لال‌اند، کور و کرند این را نمی‌گویند، همین چند روز پیش شاهد بودیم که یک شیخ را به خاطر شیعه بودن در عربستان اعدام کردند، کدام‌یک از این رسانه‌ها تا به امروز مطلبی منتشر کرده‌اند، این‌همه انسان را در نیجریه قتل و عام کردند، این رسانه‌ها در کدام مطالبشان به آن‌ها پرداختند، آقایانی که دوستدار دموکراسی و حقوق بشر هستند چرا در مقابل حادثه منا سکوت کردند. آن‌ها بشریت را به چند نوع تقسیم می‌کنند و بشر مدنظر آن‌ها با بشر مدنظر ما ظاهراً فرق دارد!

مجلس ایران پس از حوادث تروریستی فرانسه جزء اولین مجالسی بود که این حرکت را محکوم کرد و پارلمان‌ها یک دقیقه سکوت اعلام می‌کنند، اما الآن ده‌ها آشوری اسیر دست داعش هستند که هیچ قدمی برای آن‌ها از سوی اروپایی‌ها برداشته نشده است و نیامده‌اند انسانیتشان را نشان بدهند! این‌ها درد دل‌ها و مواردی است که باید بیان شود.

من پس از بیان این موارد در مصاحبه با شما می‌خواهم ببینم که آن‌ها این مطالب را بازنشر می‌دهند؟ من برخی برنامه‌ها و اقدامات سرانگشتی جمهوری اسلامی برای اقلیت‌ها را عنوان می‌کنم که افکار عمومی متوجه بشوند:

بخشی از کمک‌هایی که هلال‌احمر جمهوری اسلامی پس از آوارگی 150 هزار نفر از آشوریان توسط دست پروردگان همین انگلیسی‌ها، و اروپایی‌ها صورت داده این است، چند رقم خواروبار به حجم 110 تن،23 تن،24 تن فرستاده‌شده،5 تن تن ماهی و 2 هزار پتو، یک رقم 10 هزار تخته پتو و 300 زیرانداز، همین الآن که با شما سخن می‌گویم 17 تن بار در مهاباد به خاطر برف شدید منطقه مانده است که برای آوارگان برود، آیا اروپایی‌ها یک لیوان آب به این مردم داده‌اند، به مردمی که من نماینده آن‌ها هستم، امروز برای مایی دلسوزی ظاهری می‌کنید که در آرامش و امنیت ایران زندگی می‌کنیم و با آزادی مطلق درخواست‌هایم را مطرح می‌کنم.

شهردار تهران سالنی به ارزش 2 میلیارد و 200 میلیون تومان در محل انجمنمان ساخته است، پارک اختصاصی و زمین چمن مصنوعی برایمان درست کرده‌اند، دو قطعه زمین یکی در کرج و دیگری در ارومیه داده‌اند، زمین ارومیه با به ازای 14 میلیون تومان گرفتیم که الآن بالای 2 میلیارد تومان ارزش دارد، زمین کرج نزدیک به 1 میلیارد تومان ارزش دارد، بودجه خاصی برای ما در نظر گرفته‌شده که بتوانیم اقداماتمان را انجام بدهیم، بیش از 600 میلیون تومان را وزارت ورزش برای جشنواره بین‌المللی آشوریان اختصاص داده است، کدام کشور می‌تواند جرئت برگزاری چنین برنامه‌ای داشته باشد، رهبران دینی ما باعزت و احترام به ایران تشریف می‌آوردند، کدام کشور با ماشین تشریفات و پاویون را در اختیار رهبران ما می‌گذارد، آقایان بی‌بی‌سی که جلادهای کشورتان را به منطقه می‌فرستید، چه اقداماتی را برای ما انجام دادید؟ آیا می‌دانید آوارگان ما چه وضعیتی دارند؟ چه بگوییم که قتل و عام حکومت‌های دست‌نشانده بریتانیا مثنوی هفتاد من است.

ارسال نظر: