روحانی در نشست با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات:

اگر برجام نبود امروز نمی‌توانستیم حتی یک بشکه نفت صادر کنیم

کدخبر: 2020852

رئیس‌جمهور گفت: کسانی که دوست دارند در مورد برجام بحث کنند، فراموش کرده اند که اگر برجام نبود امروز نمی توانستیم حتی یک بشکه نفت صادر کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حسن روحانی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سال گذشته برای نخستین بار در تاریخ انقلاب تراز تجاری ایران مثبت شد و صادرات غیرنفتی بر واردات غیرنفتی پیشی گرفت.

روحانی افزود: سال گذشته صادرات غیرنفتی ایران 42 میلیارد دلار و واردات غیرنفتی 41 میلیارد دلار بود.

وی با تاکید بر اینکه این پیشرفت ها در سایه حمایت و حضور مردم، وحدت و یکپارچگی است، خاطرنشان کرد: نباید نظرهای مختلف به جدایی و تفرقه تبدیل و فکر ما به حاشیه سازی مشغول شود.

رئیس جمهور همچنین گفت: نباید اجازه دهیم فضای امید و تلاشی که به وجود آمده از بین برود.

روحانی تصریح کرد: زمان انتخابات رقابت و بحث کنیم اما وقتی انتخابات به پایان رسید دیگر نباید آثارش ادامه یابد تا به انتخابات بعدی برسد.

وی اظهارداشت: فضای امروز پس از برجام باید مورد بهره برداری و استفاده قرار گیرد، در این فضا باید سرمایه داخلی را جذب کنیم؛ حوزه ای که در این فضا بیشتر از حوزه های دیگر باعث تحولات صنعتی، فناوری و علم و دانش شود، آی تی و آی سی تی است.

رییس قوه مجریه با بیان این که هر موضوع و علمو دانشی اگر در انحصار قرار گرفت با مشکل مواجه می شود، گفت: پیشرفت در رقابت سالم بوجود می آید و اگر موضوعی در انحصار دولت یا نهادی باشد دردسر ایجاد می کند، اگر اکنون در دنیا رقابت نبود آیا شما با همین قیمت خدمات ارتباطی به مردم ارائه می کردید؟ رقابت باعث می شود که قیمت را کاهش دهید و کیفیت را بالا ببرید.

روحانی در ادامه سخنان خود به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و یادآور شد: قدم های خوبی در این زمینه برداشته و چارچوب های آن تصویب شده است، باید در این شبکه ارتباطات مردم امن تر باشد.

وی با بیان این که وزارت ارتباطات امین مردم است این مثال را مطرح کرد که شما امکاناتی در اختیار دارید که می توانید مکالمات مردم را گوش کنید اما این کار خیانت در امانت است. البته در این زمینه استثنائاتی همچون شبکه های بزرگ تروریستی و فساد وجود دارد که این موضوع متفاوت است اما اصل بر امنیت ارتباطات است که اسلام و قانون اساسی بر آن تاکید کرده است.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: ما حق نداریم در زندگی خصوصی مردم مداخله کنیم، مهم ترین اصل امانت است و مردم باید به ما اعتماد کنند. نکند خدای نکرده مردم یک شبکه اجتماعی بیگانه را امین بدانند و به آن اعتماد کنند اما به یک شبکه داخلی اعتماد نکنند، نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی بیافتد.

روحانی، دولت الکترونیک را یکی از راه های مبارزه با فساد دانست و گفت: فساد را باید از ریشه بخشکانیم، شفاف تر شدن امور در فضای مجازی یکی از راه های آن است. هر چه ارتباطات مردم با کارگزاران و اداره ها را کمتر کنیم به نفع است.

وی به قراردادهای جدید ایران که در شرایط کنونی با شرکت های خارجی در حال انعقاد است، اشاره کرد و افزود: به همه وزراتخانه ها گفته ایم این ماده را در قراردادها بگنجانند که اگر این شرکت خارجی هر پولی به هر کسی بدهد قرارداد باطل می شود.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: یکی از راه ها برای تسهیل امور مردم تجارت، سرمایه گذاری آسان و حذف مقررات زائد استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در این فناوری ضمن توسعه کشور و رفاه مردم باید اخلاق جامعه، دین مردم و هویت ایرانی مدنظر باشد و راه حل درست را پیش بینی کنیم.

روحانی تاکید کرد: باید از هوشمندانه ترین و کم هزینه ترین راه ها برای پالایش های ضروری استفاده کنیم. ما شبکه امن می خواهیم که سوء استفاده کنندگان، سوءاستفاده نکنند و اسرار مردم حفظ شود.

وی سال 95 سال کار ، تلاش و مدیریت برای اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی تبریک گفت و افزود: ان شاءالله امسال سال مبارک برای همه مردم عزیز ایران باشد. رییس دولت یازدهم ادامه داد: خوشحالم نخستین دیدارم از وزارتخانه ها در سال جدید از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز می شود، این بدان معنا است که ما برای توسعه حتما به این فناوری نیاز داریم و یکی از پایه های توسعه کشور به شمار می رود.

روحانی یادآور شد: شاید بتوان گفت از زمانی که صنعت موتور بخار فصل جدیدی در زندگی بشر ایجاد کرد اما ارتباطات و فناوری اطلاعات تحول بسیار عظیمی بود که با هیچ یک از تحولات گذشته قابل قیاس نیست چرا که پایه اصلی توسعه محسوب می شود.

وی هدف نهایی توسعه را ارتقا کیفی زندگی مردم دانست و گفت: حتی دین و وحی آسمانی هم برای این آمده که کیفیت زندگی ما را هم در زمینه معنوی و هم مادی ارتقا دهد.

وی توضیح داد: ما اگر همه موارد را داشته باشیم اما در اخلاق پیشرفت نکنیم چه فایده ای دارد. اگر در جامعه ای همه چیز پیشرفت کرده باشد اما در آن جامعه دروغ و تهمت باشد آبروی هم ریخته شود و هر کس صبح از خانه بیرون بیایید نداند تا شب چه بر سر آبرویش می آید آن پیشرفت فایده ای ندارد. ما یک زندگی سالم و درست می خواهیم.

رییس جمهوری به نقش فوق العاده ارتباطات گفت: اکنون زندگی به گونه ای شده که ابزارهای ارتباطی جزئی لاینفک از زندگی است.

روحانی با تاکید بر استفاده صحیح از این امکانات و اطلاعات گفت: ابزارهایی که در اختیار بشر بوده همواره امکان سوءاستفاده هم وجود داشته است. بمب ها و سلاح های کشتار جمعی نیز از طریق علم به دست آمده است. اگر از علم سوءاستفاده شده است ، نمی توانیم بگوییم که باید آن را تعطیل کرد همانگونه که در نوشته ای توهین و خلافی انجام شده نمی توان گفت همه قلم ها را باید شکست.

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که چگونه از این ابزارها استفاده و از سوءاستفاده ها جلوگیری کنیم. ممکن است چاقویی دست فردی را بریده باشد، نمی توان همه چاقوها را جمع کرد چرا که زندگی مختل می شود. برخی افراد ابزاری دارند و آن نه گفتن به همه چیز است.

روحانی در ادامه با تاکید بر این که نیاز به حرکت به سمت پیشرفت و توسعه داریم، ادامه داد: امروز در شرایط جدید تسهیلات بیشتر و فضای بهتری برای پیشرفت در اختیار داریم. برجام فضای سالم، ایجاد تسهیلات لازم و برداشت موانع است. فضایی را برای ما ایجاد می کند تا از همه امکانات به نفع کشور و ملت مان استفاده کنیم.

وی با یادآوری این نکته که ایران در بازار انرژی تاثیرگذار بود، گفت: آنها مانع شدند و گفتند نباید ایران در این بازار تاثیر گذار باشد و قدم به قدم ما را حذف کردند.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که دوست دارند در مورد برجام بحث کنند، فراموش کرده اند که اگر برجام نبود امروز نمی توانستیم حتی یک بشکه نفت صادر کنیم.

رییس دولت یازدهم اظهار داشت: در آغاز دولت تدبیر و امید تصویب کرده بودند که فروش یک میلیون بشکه نفت ایران را بیست درصد کاهش دهند و به صفر برسانند. آنها می خواستند قدرت و نقش ایران را در صحنه انرژی به صفر برسانند و ما را از این صحنه به طور کامل حذف کرده بودند.

روحانی ادامه داد: در صادرات نفت خام و میعانات گازی در مجموع به دو میلیون بشکه در روز رسیده ایم که در طول سال 95 این میزان صادرات افزایش خواهد یافت، به نقطه ای خواهیم رسید که حق و سهم ما در بازار انرژی بوده است.

وی با یادآوری تاثیر قدرت و نقش ایران در بازار انرژی بر ضرورت کاهش اتکا به نفت در بودجه کشور تاکید کرد و گفت: البته این کار را گام به گام انجام داده ایم.

رییس جمهوری امروز در نشستی با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در محل این وزارتخانه برگزار شد، عملکرد، وضعیت و برنامه های وزارت ارتباطات را مورد بررسی قرار داد.

ارسال نظر: