یک کارشناس مسائل بین‌اللمل در گفتگو با «نسیم آنلاین» مطرح کرد:

رزمایش‌‌، اقدام عملی برای اثبات عدم ارتباط توان نظامی با برجام

کدخبر: 2022453

رضا حجت اظهار داشت: ایران که بعد از پذیرش برجام به دنبال آن است که به غرب اعلام کند توان موشکی کشور در قالب این توافق نمی‌گنجد، با انجام رزمایش‌های متعدد موضع رسمی خود را فراتر از بیان و به شکلی عملی اعلام می‌کند.

رضا حجت شمامی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین »، با بیان اینکه کاهش توان نظامی و دفاعی ایران از مهمترین اهداف آمریکا است که با لابی آنها با رژیم‌ صهیونیستی و عربستان سعودی هر روز پر رنگ‌تر می‌شود گفت: تلاش آمریکا برای به سرانجام رساندن برجام در راستای نظامی بوده و آنها همواره پیش از مذاکرات، در هنگامی آن و حتی از زمانی که این مذاکرت به نتیجه رسید صحبت از کاهش و تضعیف توان هسته‌ای ایران در راستای نظامی می‌کردند و در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که آمریکا پس از توافق هسته‌ای به راحتی از توان دفاعی بخصوص در زمینه موشکی بگذرد.

حجت با بیان اینکه هر کشوری که از توان نظامی بالا برخوردار باشد، بی شک از بازدارندگی قدرتمندی بهره می‌برد که دشمنانش را از وسوسه جنگ با آن باز می‌دارد گفت: بنابراین در این زمینه هر چه توان نظامی و دفاعی کشوری بیشتر باشد، پشتوانه سیاسی آن نیز افزایش خواهد یافت و متعاقبا در حوزه منطقه‌ای نیز از قدرت بازیگری بیشتری برخوردار می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر توان نظامی و دفاعی به شکل خودکفاء و ملی محور باشد هراس بیشتری در مخالفان و دشمنان ایجاد خواهد کرد گفت: این موضوعی است که ایران از آن برخوردار است و در این زمینه تولید و ساخت موشک‌های کوتاه برد، میان برد و برد بلند نه تنها قدرت بازدارندگی بیشتری را ایجاد کرده بلکه در حوزه منطقه‌ای نیز ایران را در جایگاه برتری قرار می‌دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید براینکه اگر برد موشکی ایران بیش از این افزایش پیدا کرده و تسلیحات ساخت داخل استراتژیک‌تر باشد، نگرانی آمریکا را افزایش می‌دهد اظهار داشت: در شرایطی که نگرانی فعلی آمریکا در منطقه در خصوص رژیم صهیونیسیتی و دیگر متحدانش است با افزایش توان تسلیحات استراتژیک ایران این نگرانی به مرزهای آمریکا نیز خواهد رسید و به همین دلیل است که واشنگتن سعی دارد پتانسیل دفاعی نظامی ایران را محدود کند.

وی اظهار داشت: ایران که بعد از پذیرش برجام، به دنبال آن است که به غرب اعلام کند توان موشکی کشور در قالب این توافق نمی‌گنجد، با انجام رزمایش‌های متعدد موضع رسمی خود را فراتر از بیان و به شکلی دیگر اعلام می‌کند.

حجت با بیان اینکه کشورها از جمله ایران در رزمایش‌های خود در پی بیان چند مسئله هستند گفت: اولا به دنبال به رخ کشیدن توان نظامی، دفاعی خود به کشورهای منطقه بخصوص دشمنان هستند همچنین این رزمایش‌ها این پیام برای متحدان و دوستان نیز فرستاده می‌شود تا آنها بدانند این کشور نه تنها از توان دفاعی نظامی قدرتمندی برخوردار است بلکه در صورت لزوم از آنها حمایت خواهد کرد که این موضوع اتحاد و انسجام را در میان دوستان و متحدان افزایش می‌دهد و دشمنان و مخالفان را با نگرانی جدی مواجه می‌سازد.

وی افزود: علت دیگر انجام رزمایش‌ها اعلام، بیان و نشان دادن تسلیحات جدید و مدرن‌تر نسبت به گذشته است که معمولا در اینگونه مانورها آزمایش می‌شود و همچنین مسئله دیگر اعلام آمادگی به دشمن است که در رزمایش‌ها خودنمایی می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص بازتاب داخلی رزمایش‌ها گفت: رزمایش‌ها این پیام را در حوزه ملی به مردم می‌دهد که آنها در امنیت کامل به سر می‌برند و توان نظامی کشور آنها را از گزند تفکرات هجومی دشمن مصون می‌دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: برگزاری رزمایش‌ها به دلیل اینکه این فکر را در میان مردم القا می‌کند که حکومت توان حمایت از شهروندان و ایجاد امنیت ملی خود را دارد، قاعدتا مشروعیت سیاسی حکومت را هم افزایش می دهد.

ارسال نظر: