در نشست خبری با نخست وزیر ایتالیا مطرح شد؛

روحانی: هنوز فضای روانی تحریم‌های بانکی به جای مانده است

کدخبر: 2022796

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر چه تحریم‌های بانکی برداشته شده و فعالیت بانک‌ها آغاز شده اما بخش روانی که از دوران تحریم به جای مانده هنوز احتیاج به تلاشی برای زدودن آنها داریم.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با نخست وزیر ایتالیا "ماتئو رنتزی" با بیان اینکه ایتالیا دوست قدیمی ایران است که حتی در دوران تحریم مواضع آنها مواضع متعادل تری بوده است گفت: در مذاکرات 5+1 نیز گرچه ایتالیا عضو نبود اما با انتخاب خانم موگرینی ایتالیا سهم و نقش خود را در موفقیت این مذاکرات ایفاء کرد.

روحانی با بیان اینکه بعد از اجرایی شدن برجام و پایان یافتن تحریم‌ها اولین سفر من به اروپا به کشور ایتالیا بود گفت: امروز در کمتر از 3 ماه نخست‌وزیر ایتالیا از کشور ما دیدن می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: هم سفر من به رم و هم سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران هر دو پیام روشنی مبنی بر اراده دو دولت در زمینه توسعه روابط در زمینه اقتصادی علمی و فرهنگی بین دو کشور دارد.

رئیس جمهور افزود: در زمینه صنعت، حمل و نقل، گردشگری، علم و فناوری و همچنین در سایر زمینه‌های اقتصادی تفاهمات و اسناد خوبی در گذشته بین دو کشور امضاء شده و امروز برای اجرایی کردن آنها باید قدم‌های مؤثری برداریم.

وی با اشاره به اینکه در ایتالیا حدود 30 سند و در تهران 6 سند به امضاء رسیده گفت: اجرای کردن این 36 سند می‌تواند مسیر جدیدی را برای روابط اقتصادی دو کشور به ویژه سرمایه‌گذاری و ورود فناوری از ایتالیا به تهران را فراهم کند.

روحانی خاطر نشان کرد: در زمینه روابط بانکی بین دو کشور و همچنین بیمه صادراتی ساچه قدم‌های خوبی تاکنون برداشته شده و ارتباطات برقرار شده اما هنوز در این زمینه نیاز به حرکت سریع‌تری برای حل و فصل برخی از جزئیات داریم.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر چه تحریم‌های بانکی برداشته شده و فعالیت بانک‌ها آغاز شده اما بخش روانی که از دوران تحریم به جای مانده هنوز احتیاج به تلاشی برای زدودن آنها داریم.

وی با بیان اینکه ما خوشحالیم که در دوران پساتحریم ایتالیا در میان کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان یکی از کشورهای پیشران برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران قدم برداشته است گفت: ایران و ایتالیا در زمینه مسائل علمی، دانشگاهی و فناوری روابط خوبی در سال‌های گذشته داشتند و امروز در ایتالیا عده‌ای از دانشجویان اساتید و فعال هستند و ما می‌خواهیم این روابط را در زمینه فرهنگی و هنری هم توسعه دهیم.

روحانی اظهار داشت: ما می‌خواهیم تماس‌ها و همکاری‌هایمان را در زمینه روابط مردم با مردم و گردشگری با توجه به جاذبه‌های فراوان تاریخی که در ایتالیا و ایران وجود دارد افزایش دهیم و انتقال تجربیات ایتالیا در زمینه گردشگری و کاوش آثار باستانی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اسلام هراسی نیز از زمینه‌های بحث امروز دو طرف بود گفت: در گفتگوها مطرح شد که ضرورت دارد دنیا بداند ادیان آسمانی از جمله اسلام هیچ رابطه با ترور و تروریسم ندارد و همه ادیان آسمانی پیام آور صلح و محبت میان انسان‌ها هستند؛ در این زمینه مخصوصاً برای قرابت و نزدیکی بین مسیحیت و اسلام و تنفر هر دو دین از ترور افراط و خشونت قرار شد همکاری‌های دو کشور در این زمینه شروع شود و ادامه داشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه معضلات کشورهای منطقه از جمله افغانستان، یمن، عراق، سوریه، لبنان و لیبی جزء موارد دیگر بحث دو طرف و رایزنی‌ها و هماهنگی‌های بیشتر بین ایران و ایتالیا برای کمک به حل معضلات منطقه بود گفت: علاوه بر اراده دو طرف برای مبارزه با تروریسم مسائل انسانی و مشکلاتی که امروز در زمینه مسائل نوع دوستانه به ویژه در یمن و سوریه وجود دارد، کمک‌های انسانی که باید به این کشورها شود و کمک به آوارگان و نیاز به داروی آنها مورد تاکید دو طرف بود.

وی در پایان تاکید کرد: تردیدی ندارم که سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران و هیئت همراهش آغاز مهمی برای حرکت و توسعه در روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، علمی، فناوری، گردشگری و همچنین رایزنی در زمینه مسائل منطقه‌ای و جهانی خواهد بود.

ارسال نظر: