اجلاس کشورهای حوزه اقیانوس هند (آیورا) در چابهار آغاز بکار کرد

کدخبر: 2033649

نخستین اجلاس کشورهای حوزه اقیانوس هند(آیورا) روز پنجشنبه با حضور جهانگیری، سه وزیر و مهمانان خارجی از چند کشور مختلف در چابهار آغاز بکار کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار در حاشیه برگزاری این اجلاس در گفتگویی گفت: افزون بر 20 کشور عضو اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند در این اجلاس گردهم آمدند تا درباره مسایل اتحادیه به بحث و تبادل نظر بپردازند.

حامد علی مبارکی اظهار داشت: معاون اول رئیس جمهوری، وزرای دفاع، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در این اجلاس حضور دارند.

وی بیان کرد: برگزاری اجلاس آیورا در سیستان و بلوچستان تجارت و ترانزیت را در تنها بندر اقیانوسی ایران (چابهار) جهانی می کند.

وی افزود: اجلاس آیورا فرصتی برای معرفی توانمندیهای دریایی است تا کشورهای عضو برای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی گام بردارند.

وی با بیان اینکه توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان کشورهای عضو، توسعه روابط با سایر مناطق آزاد خارج از کشور، ایجاد دبیرخانه و نمایشگاه دائمی در منطقه آزاد چابهار از جمله اهداف این اجلاس است.

نخستین اجلاس رئیسان مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند«آیورا ـ iora» با همکاری و مشارکت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وزارت امور خارجه، استانداری سیستان و بلوچستان و سازمان منطقه آزاد چابهار روزهای 30 و 31 اردیبهشت امسال در چابهار برگزارمی شود.

شهرستان چابهار با 13هزار و 161 کیلومترمربع وسعت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.

بندر زیبای چابهار در منطقه مکرانِ بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.

چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان قرار دارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: