تحلیل صادق زیباکلام از انتخابات هیات رئیسه خبرگان؛

نمایندگان خبرگان مطالبات مردم را در نظر نگرفته و خطی و جناحی رای دادند

کدخبر: 2035184

صادق زیباکلام از فعالان سیاسی نزدیک به هاشمی رفسنجانی در یادداشتی که در روزنامه امروز آرمان منتشر شده با طرح این مساله که نمایندگان مجلس خبرگان رهبری باید نظر مردم را در انتخاب‌های خود رعایت کنند از انتخاب آیت‌الله جنتی انتقاد کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، صادق زیباکلام استاد دانشگاه و از فعالان سیاسی در یادداشتی در خصوص انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، تلویحا نمایندگان این مجلس را نسبت به انتخاب آیت الله جنتی مورد نکوهش قرار داده و آنان را متهم نموده است که مطالبات مردم را رعایت نکرده اند.

صادق زیباکلام در این یادداشت نوشته است:« پر بیراه نیست اگر ادعا شود فاصله بین خواست مردم با آنچه که برخی سیاسیون تشخیص می‌دهند، به وجود آمده است. گزینش فقهای محترم این سوال را به وجود می‌آورد که مجلس خبرگان، نسبت به توجه به نظرات مردم چقدرمنطبق است؟»

این فعال سیاسی در روزنامه نزدیک به هاشمی رفسنجانی ناخرسندی خود از انتخاب مجلس خبرگان را چنین بروز داده است:« از سوی دیگر، با وجود آنکه اعضای محترم مجلس خبرگان همواره تاکید داشته‌اند که به مسائل سیاسی، خطی و جناحی وارد نمی‌شوند اما درانتخابات هیات رئیسه این پرسش را به گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر مطرح کرد که آیا نمایندگان محترم مجلس خبرگان، جناحی و سیاسی رای داده اند؟ این سوال نیز باقی می‌ماند که آیا انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان توانسته تمایلات و گرایشات مردم ایران را هم لحاظ کند؟

متن کامل این یادداشت بدین شرح است:

انتخابات هیات رئیسه روز گذشته مجلس خبرگان پیام هایی به همراه داشت. اگر یک نگاه کلی به انتخابات مجلس خبرگان ۷ اسفند داشته باشیم، صرف نظر از اینکه کدام جناح سیاسی حائز بیشترین یا کمترین تعداد آرا شده است، باید به این نکته توجه شود که انتخابات مجلس خبرگان نشان داد تعداد قابل توجهی از مردم کشور، تمایل به اعتدال و میانه روی دارند و از جریان‌ها و موضع‌گیری‌های رادیکال، استقبالی نمی‌کنند. انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان نیز نمایانگر آن بود که برخی اعضای مجلس خبرگان به روشی غیر از کنش روزمره سیاسیون معتقدند. پر بیراه نیست اگر ادعا شود فاصله بین خواست مردم با آنچه که برخی سیاسیون تشخیص می‌دهند، به وجود آمده است. گزینش فقهای محترم این سوال را به وجود می‌آورد که مجلس خبرگان، نسبت به توجه به نظرات مردم چقدرمنطبق است؟ اقشار و طبقات تحصیل کرده، جوان و نسل‌های بعد از انقلاب، تمایلی به استمرار روش های گذشته ندارند. با توجه به موضع‌گیری‌ها، وظایف و مسئولیت‌هایی که بر عهده نمایندگان مردم است، مسائل جاری کشور است. بهتر است اقبال عمومی مردم و تمایلات آنها در نگرش مسئولان مد نظر قرارگیرد. بهتر است نمایندگان مردم، وضعیت منطقه، مناسبات جدید و روابطی که دولت منتخب مردم سعی می‌کند با دنیا برقرار سازد به عنوان مولفه مهم در تصمیمات خود لحاظ کنند.

بهتر است نمایندگان، مسائل حساس و کلان کشور را بیش از آنچه اکنون است، مدنظر قرار دهند. به هر حال، انتخابات را چه برای مجلس خبرگان و چه برای مجلس شورای اسلامی و به هر شکلی که تعریف کنیم، از این واقعیت گریزی نیست که هر انتخاباتی، لاجرم باید منعکس‌کننده دیدگاه‌ها و تمایلات رای دهندگان باشد. از سوی دیگر، با وجود آنکه اعضای محترم مجلس خبرگان همواره تاکید داشته‌اند که به مسائل سیاسی، خطی و جناحی وارد نمی‌شوند اما درانتخابات هیات رئیسه این پرسش را به گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر مطرح کرد که آیا نمایندگان محترم مجلس خبرگان، جناحی و سیاسی رای داده اند؟ این سوال نیز باقی می‌ماند که آیا انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان توانسته تمایلات و گرایشات مردم ایران را هم لحاظ کند؟ اینها سوالاتی است که به ذهن هرکنش‌گر سیاسی متبادر می‌شود. پاسخ گویی به این سوالات می‌تواند روشنگر واقعیت‌های موجود در جامعه سیاسی ایران باشد که تا چه اندازه هماهنگی میان تصمیم رای‌دهندگان و رفتار مسئولان وجود دارد.

ارسال نظر: