در جمع مردم آذربایجان غربی مطرح شد؛

روحانی: برای رونق اقتصادی اول باید تنش‌زدایی کنیم

کدخبر: 2036188

رئیس جمهور با بیان اینکه نه مردم در این انتخابات به خشونت و افراطی‌گری بود گفت: نه مردم یعنی در این سرزمین خواهان رشد و ترقی هستیم و نه شعارهای بی‌مهابایی که باعث ایجاد اختلاف با دیگر کشورها شود.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، حسن روحانی رئیس جمهور در جمع مردم آذربایجان غربی با بیان اینکه همواره ما در سرزمین ایران‌مان و به ویژه در خطه‌های مرزی مانند آذربایجان غربی شاهد افتخارآفرینی‌های مردم دلاور این سرزمین بوده‌ایم گفت: آذربایجان غربی که حراست از مرزهای ما با سه کشور همسایه را در طول این 37 سال چه در دوران جنگ تحمیلی 8 ساله و چه امروزی که منطقه ما را نا امنی فرا گرفته است برعهده داشته‌اند و اکنون ایران عزیز ما سراسر امنیت، ثبات و نشاط است.

روحانی با بیان اینکه این روزها مردم عزیز و غیور ایران دو انتخابات بزرگ را همزمان پشت سر گذاشتند گفت: انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی و حضور شکوهمند مردم در این دو انتخابات و به ویژه در منطقه آذربایجان و آذربایجان غربی نشانگر اعتماد مردم به مجریان کشور در انتخابات و وجود رقابت سالم در انتخابات در سرزمین ما می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: اگر اعتماد به مجریان نباشد و اگر رقابت سالم نباشد بی‌تردید انتخابات شکوهمند هم نخواهد بود؛ مردم ما با 62 درصد به طور متوسط در کشور و 66 درصد در آذربایجان غربی پای صندوق انتخابات آمدند؛ این به آن معنی است که کشور و مردم ما گر چه یک صدایی را نمی‌پسندند و صداهای متنوع و گوناگون در این کشور است اما در عین حال حاکمیت واحد ملی سراسر کشور ما را فرا گرفته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم عزیز سرزمین ما در این انتخابات شکوهمند آری‌ها و نه‌هایی را در این انتخابات را شبیه انتخابات سال 92 اعلام کردند گفت: بله به این بود که مردم در این سرزمین دنبال فرهنگ، هویت اسلامی و هویت ملی هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه نه مردم در این انتخابات به خشونت و افراطی‌گری بود گفت: نه مردم یعنی در این سرزمین خواهان رشد و ترقی هستیم و نه شعارهای بی‌مهابایی که باعث ایجاد اختلاف با دیگر کشورها شود؛ باید به گونه‌ای عمل کنیم که دشمنان خود را در سراسر جهان را علیه هم متحد کنیم نه اینکه حتی کشورهایی که سالها با ما سابقه دوستی داشتند و شورای امنیت سازمان ملل در کنار آمریکا دست به تحریم ایران بزنند.

روحانی با تاکید براینکه دنیای سیاست، عرصه امتیاز دادن نیست گفت: دنیای سیاست عرصه امتیاز گرفتن و شرایط مناسب برای مردم، کار مردم، اشتغال مردم و حرکت مردم به سمت تعالی است؛ چرا کاری کنیم که مردم ما از حقوق مسلم خودشان محروم بمانند؟ چرا استانی مثل آذربایجان غربی با این همه عظمت و شکوه با وجود هم مرزی با سه کشور که دروازه ایران به اروپا و غرب هستند و با وجود اینکه این استان عظیم و بزرگ، جوانان تحصیلکرده دانشگاهی ما از پسر و دختر باید نگران کار و اشتغال باشند؟

وی با بیان اینکه در زمان وفور درآمد که نفت 147 دلار فروخته می‌شد سالی بیش از 80 میلیارد دلار صرف کالای وارداتی در کشور شد گفت: برای مردم اشتغال درست نشد و رونق اقتصادی فراهم نشد، مردم ما در این مقطع تاریخی به فکر آن هستند که راه و مسیر برای صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه و جهان گشوده شود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اولین قدمی که دولت یازدهم برداشت این بود که دروازه‌هایی که دشمن به روی ملت ایران بسته بود و راه صادرات و رونق اقتصادی را با تحریم سد کرده بود را با برداشتن تحریم برای فعالیت مردم گشود؛ این قدم به حول و قوه الهی برداشت شده است.

وی خاطر نشان کرد: امروز شرکت‌های مختلف کشورهای مختلف به طور مداوم در رفت و آمد به کشور عزیز ایران هستند و ما در همین ماه‌ها اولیه برداشته شدن تحریم، شاهد اولین قدم‌های سرمایه‌گذاری در کشور هستیم.

روحانی با بیان اینکه ما قدم‌های لازم را برای حرکت اقتصادی در این کشور برای آینده برداشته‌ایم گفت: گرچه نیاز به زمان است اما در همان قدم‌های اولیه شما می‌بینید که کشورهای دیگری که در سال‌های گذشته سهم ما را از نفت و میعانات گازی در دنیا گرفته بودند و ما را تحریم کرده بودند امروز قدم به قدم در حال حرکت به سمت شرایط قبل از تحریم هستند.

وی با بیان اینکه به حول و قوه الهی امسال دارای رشد اقتصادی مناسب خواهیم بود گفت: شما اگر در این کشور به فکر اشتغال جوانانمان به عنوان مهمترین هدف دولت و ملت هستید و اگر شما در انتخابات مجلس شورای اسلامی با رأی‌تان پای صندوق به نمایندگان خواسته‌اید که ملت و دولت و دولت و مجلس و قوای سه گانه همه دست به دست هم بدهند، برای این است که اهداف مردم و اهداف ملی را به ثمر بنشانیم؛ امروز روزی نیست که ما به مسائل حاشیه‌ای بپردازیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: مردم ما نمی‌خواهند این جناح و یا آن جناح به مسائل دسته دوم و سوم بپردازند مسئله اول کشور ما رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است.

وی با اشاره به اینکه ما اول باید تنش زدایی داخلی داشته باشیم گفت: نباید برای مسائلی نه چندان مهم رو در روی هم بایستیم و باید کنار هم باشیم و دست به دست هم بدهیم.

روحانی با تاکید بر انسجام اظهار داشت: برای ما ترک زبان، کرد زبان، عرب زبان، بلوچ و ترکمن تمام اقوامی ایرانی را باید با چشم واحد و به صورت مساوی مثل برادر در کنار هم ببینیم؛ دولت یازدهم اجازه نخواهد داد که در یک کشور اسلامی که همه ایرانی و برادر هستیم فرقی بین کرد و ترک کذاشته شود؛ فارس زبان و ترک زبان و کرد زبان و همه ما شاخه‌های یک درخت تنومند به نام ایران اسلامی هستیم.

وی با بیان اینکه ما اکنون در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته‌ایم گفت: ما امروز توانستیم توطئه‌های که در سال‌های گذشته صهیونیسم و استکبار جهانی بر علیه ما طراحی کرده بود و به خاطر بی‌تدبیری کشور ما را در چاله و چاه تحریم انداخته بودند برطرف کنیم و به حول و قوه الهی کشور را از این پیچ تاریخی عبور دهیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز شما شاهد هستید و می‌بینید که در این کشور به بهترین صورت امنیت و ثبات برقرار است؛ در شرایطی که همه اطراف ما را ناامنی، کشتار، اختلافات، افراطی‌گری و قوم گرایی فرا گرفته است. اینجا ایران سرزمین وحدت و برادری میان همه اقوام است.

وی تاکید کرد: آذربایجان و به ویژه آذربایجان غربی همواره سنبل همزیستی مسالمت آمیز بین مسلمانان و غیر مسلمان و بین شیعه و سنی و بین اقوام مختلف بوده و امروز بهتر از روزهای گذشته خواهد بود.

روحانی اظهار داشت: استان بزرگ آذربایجان غربی با 967 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای عزیز همسایه ترکیه عراق و جمهوری آذربایجان باید به عنوان پایانه اصلی صادرات کشور به کشورهای منطقه باشد؛ من در اینجا اعلام می‌کنم دولت 11 متعهد است روز به روز روابط مرزی و مرزهای آذربایجان غربی را از مرز بازرگان تا پل دشت همه جا، در همه مرزها رونق اقتصادی به پا کند.

وی با بیان اینکه ما به حول و قوه الهی در این جا برای صادرات و صادرات کشاورزی تشویق‌های لازم را انجام خواهیم داد گفت: صندوق توسعه ملی ما 100 میلیارد تومان با بهره 10 درصد برای صادرات در این استان اختصاص داده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: این استان، استانی که دارای یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت با بارندگی متناسب بالای 300 میلی متر و با چهار میلیارد متر مکعب تنظیمی پشت سدها استعداد فراوان برای صادرات انواع محصولات باغی و کشاورزی به کشورهای منطقه دارد و خواهد داشت؛ محصولات زراعی و باغی این استان 6 میلیون و 300 هزار تن به معنای استعداد و قابلیت بزرگ برای احیاء کشاورزی و همچنین صنعت در این استان هست و خواهد بود.

وی اظهار داشت: من در این سفر اعلام می کنم که برای توسعه کشاورزی و برنامه‌های اجرایی مهار آب و فعالیتهای پایین سد و ایستگاه‌های پمپاژ برای سال 95 و 96 ان‌شاء الله در بخش کشاورزی 580 میلیارد تومان اختصاص خواهیم داد.

روحانی در مورد طرح‌هایی که در زمینه کشاورزی در سال 95 و 96 در آذربایجان غربی اجرا خواهد شد اظهار داشت: 12 هزار اشتغال مستقیم و هزاران اشتغال غیرمستقیم به وجود خواهد آمد و 200 هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود؛ همچنین تا پایان امسال 15 هزار هکتار از اراضی آبی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری و مدرن تجهیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آنروز که قبل از انتخابات 24 خرداد 92 به شهر زیبای ارومیه سفر کردم، آن روز با شکوه شما مردم از خادم آینده‌تان استقبال کردید و امروز هم در خیابان‌های ارومیه با استقبال شکوهمند خود مرا را شرمسار محبت خود کردید؛ تمام این مدت حدود یک ساعت و نیم که مسیر فرودگاه تا این ورزشگاه را طی کردم سراسر شاهد محبت و مهر و مهمانوازی مردم آذربایجان غربی بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه آن روز قبل از انتخابات در ارومیه وعده دادم که اگر به عنوان رئیس انخاب شوم اولین مصوبه من راجع به احیای دریاچه ارومیه خواهد بود گفت: مردم عزیز آذربایجان من به وعده‌ام وفا کردم و در اولین جلسه دولت یازدهم بحث دریاچه ارومیه و احیای آن را مطرح کردم و الآن با هواپیما از بالا دریاچه ارومیه این نگین آذربایجان غربی عبور کردم.

وی با بیان اینکه مردم عزیز اگر شرایط سال‌های قبل ادامه می‌یافت امروز دریاجه ارومیه می‌بایست 120 سانتی متر دیگر کاهش پیدا می‌کرد گفت: ما در یک شرایط بحران در دریاچه ارومیه که شرایط بحران برای محیط زیست این استان و مجموعا 14 میلیون جمعیت ایران بود وضعیت را تحویل گرفتیم اما امروز آب این دریاچه به همت همه مردم و مسئولین 10 سانتی متر از مقدار آب 92 بالاتر است و همه تلاش‌ها بر این است که قدم به قدم این دریاچه را که امروز تثبیت کردیم و بالاتر ببریم و قدم به قدم احیای این دریاچه را دنبال خواهیم کرد.

روحانی با بیان اینکه 17 دستگاه اجرایی کشور مسئول احیای دریاچه ارومیه هستند گفت: دانشگاهیان، دستگاه‌های دولتی، سازمان‌های مردم نهاد، کشاورزان، صنایع و مردم شهر و روستا همه کمک کردند تا امروز ما به این باور برسیم که دریاچه ارومیه احیاء و آباد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: آن روز که من به ارومیه آمدم جوانی به من گفت فلانی اگر به داد دریاچه ارومیه نرسید ما می‌خواهیم در دست نوشته‌هایمان برای فرزندانمان بنویسیم که روزگاری در اینجا آب بود و اسمش دریاچه ارومیه بود؛ امروز من به آن جوان اعلام می‌کنم دیگر باید برای آیندگان بنویسید که دریاچه ارومیه به دست مردم آذربایچان احیاء شد. امروز آب دریاچه نسبت به پارسال در همین روز 46 سانتی‌متر افزایش پیدا کرده و این به عنوان آن است که ما دریاچه را احیاء خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم عزیز ما همه توانمان را برای احیای ایران عزیزمان به کار خواهیم برد اظهار داشت: بدانید ایران به همت شما مردم روز به روز نسبت به گذشته آبادتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما به حول و قوه الهی در همین سفر دو طرح بزرگ صنعتی پتروشیمی را افتتاح خواهیم کرد گفت: ده‌ها طرح عمرانی، صنعتی و کشاورزی ان‌شاء‌الله ظرف امروز و فردا افتتاح خواهد شد و کلنگ آغاز فعالیت ده‌ها طرح دیگر زده خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه مسئولین آذربایجان غربی این استان را به عنوان استان امنیتی تلقی نکنید گفت: فکر نکنید در اینجا باید برنامه امنیتی را اجرا کنیم، امنیت این استان و امنیت ایران در سایه توسعه خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما به حمد الله وحدت و اتحاد را در این سرزمین شاهد بوده‌ایم گفت: روز به روز وحدت و اتحاد بیشتر را شاهد خواهیم بود و اگر امروز امنیت داریم به خاطر نیروهای مسلح و به خاطر وحدت کشور زیر سایه ولایت فقیه و رهبری انقلاب است همچنین اگر امروز وحدت و امنیت را مشاهده می‌کنیم به خاطر فرهنگ بلند ملت بزرگ ایران عزیز است.

رئیس جمهور با بیان اینکه شما باید بدانید تمام اقوام، مذاهب و ادیان ایرانی زیر یک پرچم قرار داریم گفت: یادتان هست در فروردین سال 58 پای صندوق آراء رفتیم و 98 و 2 دهم درصد به جمهوری اسلامی رأی دادیم، امروز باید زیر پرچم ایران اسلامی و نظام اسلامی همان 98 و 2 دهم درصد و بلکه بیشتر باشد.

وی خاطر نشان کرد: مبادا کسی به فکر تفرقه و اختلاف باشد، مبادا کسی به فکر شکاف بین مذهب شیعه و سنی و کرد و ترک باشد، همه ما ایرانی مسلمان و فداکار برای سرزمین ایران اسلامی هستیم و خواهیم بود.

ارسال نظر: