سید محمدحسینی پس از دیدار اساتید با رهبری:

خطی در دانشگاه‌ها بی‌بند و باری فرهنگی و سبک زندگی غربی را ترویج می‌کند

کدخبر: 2041403

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: خطی در دانشگاه‌ها بی بند و باری و ترویج فرهنگ غربی و سبک زندگی غربی را ترویج می‌کند و آن دغدغه اصلی که باید دانشجوی مومن و متعهد در دانشگاه تربیت شود که آرمانهای انقلاب را مدنظر قرار دهد، فراموش می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سیدمحمد حسینی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگوی مشروح با فارس در رابطه با سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها، گفت: مقام معظم رهبری همواره بر رسالت اصلی دانشگاه که تولید علم و دانش است تاکید داشتند و بیش از همه مسئولان دغدغه پیشرفت علمی کشور را مدنظر داشتند.

حسینی ادامه داد: توجه رهبر معظم انقلاب به علم دانش و دانشگاه‌ها تا آنجایی بود که ایشان در دولت نهم که ما در وزارت علوم بودیم در دیدار با دانشگاهیان مسئله تدوین نقشه جامع علمی کشور و همچنین در جای دیگری هم بحث جنبش نرم افزاری را مطرح کردند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب همواره به دانشگاهیان، اساتید وزارت علوم و مسئولان معاونت علمی و فناوری تاکید کرده‌اند که باید رشد علمی ما از سرعت کافی برخوردار باشد تا بتوانیم عقب ماندگی‌هایی را که داریم جبران کنیم.

* متاسفانه در دولت یازدهم سرعت رشد علمی کم شده است

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه ما در دهه اخیر شاهد رشد علمی خوبی بوده‌ایم و این مسئله نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته است. اما متاسفانه از آغاز دولت یازدهم درست است که رشد علمی در کشور تداوم دارد اما سرعت آن کم شده است.

وی گفت: این کاهش شتاب و سرعت رشد علمی می‌تواند در درازمدت به زیان ما باشد و در این صورت ما دیگر نمی‌توانیم به اهدافی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند از جمله اینکه باید در آینده به عنوان مرجعیت علمی در بین کشورهای دنیا باشیم، دست پیدا کنیم.

حسینی یادآور شد: سرعت رشد علمی بسیار مهم است و بخشی از تحقق این مهم به اساتید، پژوهشگران و محققان باز می‌گردد که باید همت والایی داشته باشند و از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد. خوشبختانه روز به روز تعداد دانش آموختگان و اساتید ما افزایش پیدا می‌کند و با استفاده از این ظرفیت هم استفاده کرد.

* وزارت علوم در دولت یازدهم کارش را با جنجال‌های سیاسی آغاز کرد

وزیر سابق ارشاد تاکید کرد: یک بخش از این مسئله هم به مسئولان و دست اندرکاران باز می‌گردد که متاسفانه ما در دولت یازدهم شاهد بودیم که وزارت علوم با جنجال‌های سیاسی کارش را آغاز کرد و با یک مباحث حاشیه‌ای و بلاوجهی مانند بورسیه‌ها به کار خودش ادامه داد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت: در ابتدا گزینه‌هایی که برای وزارت علوم معرفی شدند افرادی بودند که کاملا وجهه سیاسی آنها قالب بود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: برخی‌ از گزینه‌هایی که توسط دولت در ابتدا برای وزارت علوم معرفی شدند در فتنه 88 نقش آفرین بودند و به همین دلیل مناقشاتی بین مجلس و دولت ایجاد شد و برخی از آنها هم رد شدند. حتی یکی از این افراد که توانست مورد اعتماد نمایندگان مجلس قرار گیرد بعد از مدتی دوباره استیضاح شد که این مسائل به صورت طبیعی آثار منفی خودش را بر محیط دانشگاه و سرعت رشد علمی خواهد داشت.

* اگر دغدغه مدیریت ارشد دانشگاه مسائل سیاسی باشد به مباحث علمی توجه نمی‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: مسلما وقتی که در مدیریت‌های ارشد وزارت علوم و دانشگاه‌ ما افرادی قرار گیرند که دغدغه اصلی آنها مسئله سیاسی است معلوم است که به مباحث علمی و اساسی توجهی نمی‌شود. به طور مثال وقتی مسئولان بحث ایجاد تشکل‌های همسو با دولت را داشته باشند و اینکه از دانشجویان به عنوان ابزاری در جهت پیشبرد اهداف سیاسی استفاده شود، رشد علمی آسیب می‌بیند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در دولت نهم و دهم وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی اهتمام ویژه‌ای داشتند و تحقیقات کاربردی را به دانشگاه‌ها می‌سپردند، سرمایه گذاری می‌کردند، اساتید هم با یک اشتیاق و نشاط خاص گام برمی‌داشتند به همین دلیل هم کارهای مفیدی انجام شد. ولی متاسفانه امروز یک مقدار این سرمایه گذاری‌ها کمتر شده این ارتباط کمرنگ‌تر شده و در نتیجه نتایج ملموسی را هم دیده نمی‌شود.

* گاهاً افرادی در دانشگاه‌ فعالیت دارند که همه دستاوردهای نظام را زیر سوال می‌برند

حسینی تصریح کرد: در بحث سیاسی همیشه تاکید مقام معظم رهبری بر این بوده است که در دانشگاه‌ها دانشجویان باید با مباحث سیاسی آشنا شوند و دارای بینش باشند و از مسائل کشور و جهان اطلاع کافی و تحلیل درست داشته باشند. نه اینکه سر در لاک خود فرو ببرند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: بنا نبود دانشگاه‌ها مرکز سیاسی بازی شود و محیطی برای میدان دادن به افرادی که اصل نظام را زیر سوال می‌برند و تعبیر مقام معظم رهبری دانشگاه به محل جولان افراد نامطمئن تبدیل شود. ولی گاهاً دیده می‌شود کسانی در دانشگاه‌ به دنبال فعالیت هستند که اهداف غرب را پیگیری می‌کنند و همه دستاوردهای نظام را زیر سوال می‌برند.

* در موارد متعدد می‌بینیم از حضور نیروهای انقلابی به دانشگاه‌ها جلوگیری می‌شود

حسینی با اشاره به حضور موثر نیروهای انقلابی در دانشگاه‌ها اضافه کرد: متاسفانه در موارد متعدد دیده می‌شود که از حضور نیروهای انقلابی به دانشگاهها جلوگیری می‌شود. گاهی اوقات اینها مانع حضور بنده و دوستان ما به دانشگاه شده‌اند و از اینکه در یک فضای سالم مسائل مطرح شود نقد سازنده صورت بگیرد جلوگیری شده است.

وزیر سابق ارشاد تاکید کرد: دانشگاه محل تضارب افکار و اندیشه‌ها است ولی متاسفانه گاهی دیده می‌شود که افراد انقلابی برای حضور در دانشگاه با موانعی روبرو می‌شوند و اینها مشکلاتی است که در دانشگاه وجود داشته و ما تبعات منفی آن را شاهد هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه به اهمیت مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: خطر نفوذ فرهنگی بسیار جدی است و مقام معظم رهبری هم به طور عام در رابطه با خطر نفوذ فرهنگی در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها هشدار دادند.

* بکار بردن واژه ولنگاری فرهنگی توسط رهبری حاکی از نوعی عدم انجام وظیفه مسئولان است

وی ادامه داد: کسانی که در وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد در خصوص مسائل فرهنگی دست اندرکار بودند متاسفانه دقت لازم را انجام ندادند و وظایفی را که در جهت اقدامات ایجابی و حمایت از نیروهای متدین و متعهد که بتوانند کار فرهنگی در دانشگاه‌ انجام بدهند، که برعهده داشتند بخوبی انجام ندادند لذا اخیرا رهبر معظم انقلاب تعبیر ولنگاری فرهنگی را به کار بردند که حاکی از نوعی عدم انجام وظیفه و ماموریتی است که مسئولان مربوطه برعهده دارند.

حسینی یادآور شد: شاید بتوان گفت اینها اصلا اعتقادی به نظارت ندارند به همین دلیل برخی اقدامات را رها کردند و بعد هم مسئولیت را به عهده نمی‌گیرند فرافکنی می‌کنند.

* علیرغم تاکیدات رهبری گاهی شاهد برگزاری کنسرت و اردوی مختلط در دانشگاه هستیم

وی گفت: مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به صراحت اعلام کردند که باید از اردوهای مختلط و از برگزاری کنسرتها پرهیز شود تا به فضای علمی لطمه‌ای وارد نشود اما می‌بینیم باز این اقدامات صورت می‌گیرد حتی مواردی می‌بینیم در صحنه‌های رقص و اینگونه مسائل در دانشگاه‌ها انجام شده است.

*خطی در دانشگاه‌ها بی‌بند و باری و ترویج فرهنگ و سبک زندگی غربی را ترویج می‌کند

این استاد دانشگاه افزود: این مسائل نشان می‌دهد خطی در دانشگاه‌ها بی بند و باری و ترویج فرهنگ غربی و سبک زندگی غربی را ترویج می‌کند و آن دغدغه اصلی که باید دانشجوی مومن و متعهد در دانشگاه تربیت شود که آرمانهای انقلاب را مدنظر قرار دهد، فراموش می‌شود.

حسینی افزود: شاید برخی‌ها فکر می‌کنند با این راه‌ها می‌توانند برای انتخابات یارگیری سیاسی کنند و از دانشجویان و دانشگاه بهره‌برداری سیاسی داشته باشند که این در نهایت به زیان انقلاب است که ما نیروهایی را تربیت کنیم که با آرمانهای انقلاب فاصله داشته باشند.

* تبعیت از رهبری باید در عمل مشخص شود نه در ادعا و شعار

وی افزود: امیدواریم با این صراحت بیان رهبری ضعف‌ها و اشکالاتی که وجود داشته اصلاح شود زیرا اینها همه مدعی هستند که در مسیر انقلاب و تابع رهبری هستیم ولی این تبعیت باید در عمل خودش را انشان بدهد نه در ادعا و شعار، مخصوصا امسال که سال عمل و اقدام است.

این استاد دانشگاه در رابطه با وظیفه مسئولان دانشگاه در قبال جلوگیری از ایجاد مشکلات فرهنگی گفت: فعالیت فرهنگی و سیاسی‌ای که در دانشگاه‌ها قرار است انجام شود با هماهنگی مسئولان دانشگاه‌ها است و همین طور نیست که هر کسی بتواند وارد شود و در دانشگاه‌ها فضاسازی کرده و دیدگاه‌های خودش را القا کند.

* نباید در دانشگاه به افراد مسئله‌دار اجازه داد از امکانات نظام علیه نظام سلامی و انقلاب استفاده کنند

وی گفت: مسئولان دانشگاه بایستی در رابطه با افراد دقت بیشتری داشته باشند کسانی که سوابق مشخصی دارند مانند کسانی که در فتنه 88 فعال بودند و یا بازداشت شده‌اند اگر تریبونی پیدا کنند شروع به عقده گشایی خواهند کرد و سعی می‌کنند کینه‌های خود را دنبال کنند، اساس انقلاب را زیر سوال می‌برند و به تحریف تاریخ معاصر بپردازند.

وزیر سابق ارشاد افزود: نباید به طور طبیعی به این افراد اجازه داد که در دانشگاه‌ها از امکانات نظام علیه نظام اسلامی استفاده کنند و در هیچ جای دنیا هم این چنین مسئله‌ای مرسوم نیست.

حسینی تاکید کرد: بحث‌های علمی باید در جای خودش مورد بحث قرار گیرد، مقام معظم رهبری هم بارها به ‌آزاد اندیشی تاکید کردند، اما اینکه فردی یک طرفه بیاید و جوسازی کند و دانشجویان را علیه مقدسات و ارزش‌ها تحریک کند، زیبنده و درست نیست و نتایج منفی را به همراه دارد.

* اگر در دانشگاه اهداف و آرمان‌های انقلاب تکذیب شود، دانشجو به هویت اسلامی و ایرانی‌اش افتخار نمی‌کند

این استاد دانشگاه تصریح کرد: یکی از نتایج منفی چنین اقداماتی این است که وقتی دستاوردهای نظام، آرمانها، و اهداف انقلاب در دانشگاه مورد تردید قرار بگیرد و یا اهداف و آرمان‌های انقلاب تکذیب شود، باعث خواهد شد دانشجو به هویت اسلامی و ایرانی خودش افتخار نکند.

وی گفت: ما باید دانشجویانی را تربیت کنیم که در خدمت پیشبرد اهداف انقلاب نظام و دلبسته به ایران عزیز باشد ولی وقتی این روحیه ایجاد نشود چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم.

* گاهی در دانشگاه‌ها نخبگان را به خروج از کشور ترغیب می‌کنند

حسینی گفت: گاهی شنیده می‌شود برخی‌ها در دانشگاه‌ها دانشجویان و نخبگان را ترغیب می‌کنند که به کشور دیگری بروند، یعنی سالها برای تربیت یک نیروی نخبه هزینه شده ولی وقتی قرار است از کار وی نتیجه گرفته شود می‌گویند کشور را رها کند و صرفا به منافع فردی خودش بیاندیشد و در خدمت کشور نباشد.

وی افزود: اگر ما در انقلاب و جنگ پیروز شدیم همین دانشجویان و دانش آموختگان فداکاری، ایثار و خدمت کردند تا اینکه ما گام‌های بلندی را برداشتیم. این احساس هویت ملی و دینی می‌تواند در جهت گیری و آینده دانشجویان بسیار موثر باشد.

ارسال نظر: