با حضور محمدجواد ظریف

اجلاس دوره‌ای شانگهای در تاشکند آغاز به کار کرد/ هند و پاکستان برای نخستین بار به عنوان عضو رسمی در این اجلاس حضور دارند

کدخبر: 2042351

نشست سران ۱۰ کشور عضو و غیر عضو سازمان همکاری شانگهای امروز (جمعه) در تاشکند پایتخت ازبکستان برای بررسی و تصویب برنامه کاری چهار ساله و تایید بیانیه مشترک این سازمان با سخنرانی اسلاک کریم اوف رییس جمهوری ازبکستان آغاز شد.

به گزارش « نسیم آنلاین » محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و رییس هیات جمهوری اسلامی ایران که در پایان سفر اروپایی خود برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای وارد تاشکند شده، قرار است در این اجلاس سخنرانی کند. بنا به اعلام خبرنگار اعزامی ایرنا، برنامه دیدار احتمالی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و مذاکرات با برخی مقام های حاضر در این نشست دربرنامه کاری وزیر امور خارجه ایران قرار دارد. سران کشورهای ازبکستان، روسیه، قزاقستان، چین، قرقیزستان و تاجیکستان به عنوان اعضای قدیمی و نخست وزیران هند و پاکستان دو عضو جدید در این نشست شرکت دارند و رییس جمهوری افغانستان نیز به عنوان عضو ناظر حضور خواهد داشت و رییس جمهوری ترکمنستان هم میهمان ویژه اجلاس تاشکند خواهد بود. براساس گزارش های انتشار یافته، بیش از 1000 نفر از مقام های کشورهای عضو رسمی و ناظر سازمان همکاری شانگهای، سازمان های بین المللی و خبرنگاران در نشست دو روزه تاشکند حضور دارند. در این اجلاس که برای نخستین بار هند و پاکستان به عنوان عضو رسمی حضور دارند، سران کشورها در باره برنامه توسعه سازمان همکاری شانگهای مذاکره خواهند کرد تا افق آن را مشخص کنند که یکی از برنامه های گسترش آن پیوستن رسمی جمهوری اسلامی ایران است.

ارسال نظر: