عبدالملکی در نشست خبری "وصله ناجور":

ریشه پدیده حقوق‌های نجومی، نظام اقتصادی دوران سازندگی است

کدخبر: 2048304

ریشه این پدیده را نظام اقتصادی دوران سازندگی دانست و بیان کرد: در آن دوران عده‌ای اجازه تولید بانک اطلاعاتی جامع را نداد

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: صبح امروز (سه شنبه 29 تیر) نشست خبری «وصله ناجور» با موضوع مطالبه مردمی پیرامون شفافیت در اقتصاد با حضور علیرضا زاکانی، محمدسلیمانی، حجت‌الله عبدالملکی، احمد امیرآبادی فراهانی برگزار شد.

حجت‌الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در این نشست خبری با اشاره به دلایل بوجود آمدن مفاسد اقتصادی و پدیده حقوقهای نجومی بیان کرد: یکی از مهمترین دلایل این پدیده نداشتن اطلاعات اقتصادی جامع است. این مسئله باعث شده مفسدان در پشت سنگر بی‌اطلاعی ناظران اقتصادی دست به فساد بزنند که لازم است یک بانک جامع اطلاعاتی، اطلاعات اقتصادی افراد را دسته‌بندی کنند.

عبدالملکی ریشه این پدیده را نظام اقتصادی دوران سازندگی دانست و بیان کرد: در آن دوران عده‌ای اجازه تولید بانک اطلاعاتی جامع را ندادند.

وی محرمانه بودن و عدم افشاء اطلاعات را عامل بعدی ایجاد مفاسد اقتصادی دانست و گفت: اطلاعات به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می‌شوند. در مورد اطلاعات خصوصی و شخصی محرمانه بودن قابل قبول است اما در مورد اطلاعات عمومی قابل قبول نیست و باعث ایجاد فساد می‌شود مثلاً یک کارگزار دولت که از بیت‌المال حقوق دریافت می‌کند طببعی است که اطلاعات اقتصادی این فرد کاملاً شفاف منتشر شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)‌ با اشاره به محرمانه بودن بحث قراردادهای نفتی گفت: بحث قراردادهای نفتی نه تنها برای مردم بلکه برای متخصصین این حوزه هم محرمانه بوده که این عدم افشای اطلاعات باعث اتصال این موضوع به بحث مفاسد اقتصادی شده است.

عبدالملکی با اشاره به اثرات نامطلوب عدم شفافیت و افشای صحیح اطلاعات اقتصادی بیان کرد: عدم شفافیت و افشای صحیح اطلاعات اقتصادی سیستم اقتصادی و بهره‌وری کشور را کاهش می‌دهد و همچنین عدالت توزیعی را خدشه‌دار می‌کند.

ارسال نظر: