بررسی دیدار محمود عباس - رجوی در گفتگوی حسین رویوران با «نسیم آنلاین»:

عربستان روی "پیرپاتال"ها سرمایه‌گذاری کرده/ محمود عباس هیچوقت در کنار ایران نبوده/ تنها خاصیت این دیدار سرازیر شدن پول‌های سعودی به حساب عباس است

کدخبر: 2051344

عربستان سعودی می داند که برخی از مزدوران منطقه به راحتی قابل خرید و فروش هستند و می بیند که این گروه ها سعی می‌کنند در چارچوب راهبرد عربستان کاری انجام بدهند تا اینکه کمک مالی از عربستان دریافت کنند.

حسین رویوران، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با « نسیم آنلاین » با اشاره به دیدار محمود عباس با مریم رجوی گفت: محمود عباس به هیچ عنوان در بین گروه‌هایی که معتقد به مقاومت هستند حضور ندارد، وی معتقد به گفتگوی سیاسی با اسرائیل است و می خواهد بحران فلسطین را از طریق گفتگو و نه از طریق مقاومت، حل و فصل کند. به همین دلیل همپیمانان ایران در فلسطین همواره محمود عباس را از خود مستثنی می‌کردند و لذا محمود عباس به عنوان رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین همواره در جبهه مقابل جریان مقاومت قرار گرفته است. رویوران ادامه داد: در شرایط کنونی عربستان سعودی روی منافقین از یک طرف و روی تشکیلات خودگردان از طرف دیگر سرمایه‌گذاری کرده است. عربستان سعودی می داند که برخی از مزدوران منطقه به راحتی قابل خرید و فروش هستند و می بیند که این گروه ها سعی می‌کنند در چارچوب راهبرد عربستان کاری انجام بدهند تا اینکه کمک مالی از عربستان دریافت کنند. رویوران با اشاره به دیدار و گفتگوی محمود عباس با مریم رجوی گفت: تنها خاصیت دیدار محمود عباس با مریم رجوی این است که عربستان را راضی نگه می دارد و مبالغ مالی از طرف عربستان به حساب‌های شخصی‌اش واریز می شود لذا این اولاً یک تحول به شمار نمی‌آید چون هیچوقت محمود عباس در کنار ایران نبوده که الآن رفتارش تغییر پیدا کرده باشد و همواره در کنار اسرائیل و انصار عربستان قرار داشته و اکنون هم در همین جبهه خودش را بازتعریف می‌کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه گفتگوی خود سرمایه گذاری عربستان روی منافقین را یک سرمایه گذاری بی نتیجه دانست و گفت: باید توجه داشت که آیا منافقین دارای وزنی در ایران هستند؟ این یک سؤال بسیار مهمی است چرا که اولاً منافقین یک تشکلی در خارج هستند که اکثر نیروهای خود را از دهه 60 جذب کرده بودند و الآن همگی تقریباً سنشان بالای 50 سال می‌باشد و نمی توانند نیرویی قابل اتکا برای ضربه زدن به ایران باشند . وی افزود:منافقین در 30 سال گذشته موفق به جذب افراد جوان نشده‌اند لذا این گروه یک تشکل نمایشی است که صرفا می تواند دشمنی با ایران را در سطح دنیا به منطقه کشانده و ترویج کند اما معتقد نیستم که منافقین خطری میدانی برای ایران باشد لذا عربستان سعودی یک نوع سرمایه گذاری بدون نتیجه را دنبال می‌کند که نمی‌تواند معادلات را تغییر بدهد.

رویوران با اشاره به اینکه منافقین با ترور مردم کوچه و بازار نزدیک به 18 هزار نفر در سال 61 را ترور کردند، افزود: در واقع آنها بخاطر جنگی که درداخل کشور ما برعلیه مردم و نمایندگان مردم صورت دادند، سقوط کردند اما به دلیل اتحاد و ائتلاف با صدام حضور شان در مرز ایران یک خطر جدی بوده حالا با توجه به تحولاتی که در عراق اتفاق افتاده منافقین دیگر قادربه آسیب زدن به نظام جمهوری اسلامی نیستند .

وی در پایان با بیان اینکه عربستان به دنبال ساماندهی حملات تروریستی در مرزهای شرقی و غربی کشور ما از جمله کردستان و پاکستان است، گفت: البته محور سرمایه‌گذاری عربستان گروه های تکفیری و گروه های چپ گرایی هستند که در داخل ایران پایگاه اجتماعی ندارند اما می‌توانند ضربه‌های امنیتی به ایران وارد کنند. رویوران افزود: طبیعتا ادامه این سیاست آنها قطعاً تضاد بین ایران و عربستان سعودی را تشدید می‌کند ولی من بعید می‌دانم که این رفتار تا مرز یک جنگ جدی بین دو طرف پیش برود؛ به هر حال ایران هم می‌تواند عین این نقش را بر علیه عربستان سعودی ایفا کند و عربستان سعودی به شدت در این زمینه آسیب‌پذیر است.

ارسال نظر: