یک کارشناس اقتصادی در نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی:

اگر کم بیاوریم، زیر چرخ‌دنده‌های نظام تمامیت‌خواه سرمایه‌داری له می‌شویم

کدخبر: 2055128

رئیسی گفت: بهترین راه برای مبارزه با تفکر سرمایه‌داری، آگاهی بخشی به مردم است، ما در این راه ضعیف عمل کرده‌ایم؛ اگر ما کم بیاوریم و کم بگذاریم زیر چرخ دنده‌های نظام تمامیت خواه سرمایه‌داری، له می‌شویم و چیزی از انقلاب باقی نمی‌ماند.

به گزارش « نسیم آنلاین ،» دومین روز از نشست سی و سوم اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در دانشگاه تهران با سخنرانی دکتر اسماعیل رئیسی با موضوع "عدالت در نظام برنامه ریزی" آغاز شد.

وی در بیان اهمیت عدالت، اظهار داشت: در سپهر معرفت دینی ما حرکت از انبیا الهی آغاز و به حکومت مهدوی ختم می شود. طبق قرآن ماموریت همه پیامبران برپایی "قسط" است.

رئیسی با اشاره به تعبیر "خلیفه الله" برای انسان، ادامه داد: خلیفه الله یعنی جاشین خداوند روی زمین. یعنی انسانی که به دنیا می آید تا پایان عمر باید رویش سرمایه گذاری شود تا تمام استعدادهایی که خداوند در او قرار داده است به شکوفایی رسیده و در نتیجه تعالی وی حاصل شود.

مترجم کتاب "بهای نابرابری" افزود: ماموریت عدالت این است که هر کدام از انسان هایی که در روی زمین زندگی می کنند، همه ویژگی های خداوند را دارند به تناسب، ماموریت عدالت در جامعه اسلامی، تعالی انسان هاست.

این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه صالح بودن مدیران ما شرط لازم است اما کافی نیست، عنوان کرد: اگر مدیران ما سالم باشند و سیستم ناسالم باشد، راه به جایی برده نمی شود. بسیاری از مدیران با فیش های نجومی، دست پرورده های انقلاب بودند که بعد از گذشت چهل سال به اینجا رسیدند. همان هایی بودند که اول انقلاب روی گرفتن حقوق نمایندگی مجلس را هم نداشتند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: آموزه های دینی ما می گوید که در جامعه مهدی موعود "عدالت" برقرار است. یعنی به جای اینکه آن مدینه فاضله را با صفاتی چون نماز و روزه و حجاب و هزار ویژگی خوب دیگر برشماریم، همه ویژگی های خوب را در یک کلمه و آن هم "عدالت" جمع می کنیم. طبق آموزه های دینی ما عدالت، همان چیزی است که انسان و جامعه انسانی را به حد اعلا و تعالی می رساند.

رییسی با اشاره به اینکه در دنیا مخالفت با سرمایه داری بسیار زیاد شده است، تاکید کرد: یک بیمار تا زمانی که نپذیرد بیمار است به پزشک مراجعه نمی کند و تا زمانی که به پزشک مراجعه نکند، درمان نمی شود. بخش بزرگی از نظریه پردازان و تئورسین های کشور ما نه نتها مشکلی با سرمایه داری ندارند، بلکه می گویند سرمایه داری، تنها راه نجات بشر است. فوکو یاما کتاب نوشت و گفت که "لیبرال سرمایه داری" نقطه پایان تاریخ است و دیگر بشر هیچ دستاورد دیگری نخواهد داشت. اکنون به ضرب ده ها و صدها استاد دارد این تئوری ها در جامعه ما گسترش پیدا می کند.

وی با اشاره به آمریکا به عنوان الگوی تمام و کمال نظام لیبرال سرمایه داری، گفت: آمارها و ارقامی که خود آمریکایی ها درباره میزان توزیع ثروت بین جمعیت این کشور، منتشر می کنند؛ گویای کارآمدی این نظام برای بشریت است. طبق این نمودار یک درصد جمعیت آمریکا از بالاترین میزان ثروت و 40 درصد آن را ملاحظه می کنید که چه وضعیت دارند. در این کشور شش نفر وارث والت مارت ثروتی معادل 30 درصد طبقات پایین جامعه را دارند. در چنین جامعه ای آیا می توان از دموکراسی حرف زد؟

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: تئوری پردازان و نظریه پردازان ما این موضوع را می دانند اما حقیقت را به مردم نمی گویند. آنها این تئوری را بازگو و پافشاری می کنند تا هنگامی که کشور ما به این روز افتاد، برای ما قابل توجیه و تحمل پذیرباشد. باید مواظب این تئوری سازی ها بود. واقعا عدالتخواهی امروز در جامعه ما مستلزم این است که مطالعه بالا داشته باشید تا بدانید که چه اتفاقی د جهان و کشورمان در حال وقوع است و چه تئوری های ناکارآمد و ضد بشری را در قالب لیبرال سرمایه داری به ما عرضه می دارند.

مترجم کتاب "بهای نابرابری" ادامه داد: توماس پیکتی در کتاب "سرمایه" معتقد است که باید از ثروتمندان 80 درصد مالیات گرفته شود. وی در پاسخ به این سوال که تا کجا قرار است از ثروتمندان مالیات دریافت شود و آیا می توان حد و مرزی برای اخذ مالیات از سرمایه داران قائل شد؟ پاسخ می دهد ما از ثروتمندان بی حد و مرز مالیات م یگیریم زیرا آنها برای ثروت اندوزی حد و مرزی نمی شناسند. ببینید، این کارشناس می داند چه اتفاقی پشت ظاهر فریبنده لیبرال سرمایه داری است.

آقایان از صندوق رای نترسند و حقیقت سرمایه داری را به مردم بگویند

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم این پیچیدگی ها را متوجه شویم، الفبای عدالتخواهی را متوجه نشده ایم، عنوان کرد: آن آقایانی که از سرمایه داری دفاع و در این راه عمل می کنند باید صاف و پوست کنده بگویند که قرار است چه بر سر مردم بیاورند. باید بگویند که قرار است طبق آمارها، 80 درصد توده مردم تنها صاحب 10 درصد ثروت باشند. باید از صندوق رای نترسند و راستش را بگویند که با لیبرال سرمایه داری چه اتفاقی برای کشور بیفتد. تاکید من در این کارگاه روی جامعه امریکاست زیرا تئورسین های ما الگو و مدل این جامعه را برای ما تجویز می کنند. بیایند و بگویند که با مدل لیبرال سرمایه قرار است آنکه بیشتر زحمت می کشد، بهره کمتر داشته باشد و آنکه آسوده نشسته است، بیشترین ثروت را در اختیار دارد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: هیچکس با سرمایه داری به عنوان حاصل کار و زحمت مشکلی ندارد. سرمایه داری امروز حاصل یک مافیای نانوشته در جهان است. روزی ثروت جهان در دست دولت ها بود اما اکنون ثروت جهان یعنی شرکت ها. امروز بخشی از استکبار جهانی یعنی همین شرکت ها و نه دولت ها؛ پس به همین خاطر است که ما دست روی تفکرات اقتصادی آنها می گذاریم.

وی توضیح داد: اگر امروز در جنبش عدالتخواه دانشجویی وقت می گذارید، بدانید در راه بزرگترین آرمان الهی و انبیا قدم گذاشته اید. امروز بشریت نیازمندان شماست. مردم دنیا نیازمند شما هستند. در جهان 94 درصد ثروت در اختیار 20 درصد جمعیت است. 300 نفر با اسامی مشخص به اندازه 3 میلیارد نفر از مردم انتهای نمودار، ثروت دارند.

عدالتخواهی، بلندترین آرمان الهی است

مترجم کتاب "بهای نابرابری" تایکد کرد: نظریه پردازان ما اینها را به ما نمی گویند. بدانید داریم با چه چیزی می جنگیم. تلاش برای آرمان بلند عدالتخواهی یعنی تلاش برای بزرگترین آرمان الهی. تلاش برای نجات بشریت. تاریخ و بشریت نیازمند همت شماست و عدالتخواهی، آرمان کوچکی نیست.

اگر کم بیاوریم، زیر چرخ دنده های نظام تمامیت خواه سرمایه داری له می شویم

این فعال اجتماعی بیان کرد: بهترین راه برای مبارزه با تفکر سرمایه داری، آگاهی بخشی به مردم است. ما در این راه ضعیف عمل کرده ایم. حتی لایه دانشجوی ما که لایه پیشرو محسوب می شود، به درستی نمی داند که دارد چه اتفاقی می افتد. اگر ما کم بیاوریم و کم بگذاریم زیر چرخ دنده های نظام تمامیت خواه سرمایه داری، له می شویم و چیزی از انقلاب باقی نمی ماند. البته ظاهر باقی می ماند. می دانند که چطور پرچم، ظاهر و پوسته وجود داشته باشد اما از درون و باطن چیزی از انقلاب باقی نمانده باشد. یک بار در سال 88 امتحان کردند و توی دهانش خورد. به این نتیجه رسیدند که چرا در فکر تغییر نظام باشیم، همین نظام می تواند وجود داشته باشد، شعارها و ظاهر حفظ شود اما از درون، این نظام را از آرمان هایش خالی باشد.

رئیسی در پایان با اشاره به ضرورت آگاهی بخشی به جامعه درباره نظام ضرد بشری لیبرال سرمایه داری خاطرنشان کرد: این مفاهیم را در کشور 80 میلیونی ما چند نفر می دانند؟ بخش قابل توجهی از نظریه پردازان کشور ما ایرادی به این سیستم قائل نیستند و آن را کمال مطلوب می دانند. اولین اقدام باید این باشد که به مردم آگاهی بخشی کنیم. نظریه پردازان ما که نمی آیند آمار درصد ثروتمندان و فقرای الگوی اصلی نظام لیبرال سرمایه داری یعنی آمریکا نشان دهند، بلکه آنچه را که خودشان می خواهند و چهره ای مطلوب از آن را نشان می دهند. ناراحتی بیشتر آنجاست که بچه حزب اللهی ها هم از این سیستم و نظریات دفاع می کنند؛ یعنی دقیقا نمی دانند که قضیه از چه قرار است.

گفتنی است، سی و سومین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی(نشست آموزشی مهندس محمدجواد جلال فرد) با شعار «عدالت سخت ترین آرمان» از شنبه 23 تا پنج شنبه 28 ماه جاری در دانشگاه تهران در حال برگزاری است. در این مدت دانشجویان از سراسر کشور از سخنرانی ها، کارگاه ها و میزگرد استادان، سخنرانان و فارغ التحصیلان جنبش بهره می برند. پرفسور درخشان، استاد حسن رحیم پور ازغدی، دکتر اسماعیل رئیسی، حجت الاسلام محمدیان مسئول نهاد نمانیدگی رهبری در دانشگاه ها، حسن عباسی و تعدادی دیگر از چهرها و کارشناسان حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، هنری و… کشور نیز در این نشست حضور دارند.

ارسال نظر: