واکنش نعمت‌زاده به اظهارات اکبر ترکان در برنامه تلویزیونی

کدخبر: 2057081

وزیر صنعت گفت: آقای ترکان، برادر خوب ما حرف‌هایی زده که باید خودش جوابگو باشد و من به عنوان برادرش هیچ گلایه‌ای از او ندارم چرا که من اطمینان دارم ایشان هیچ سوءنظری نداشتند؛ آقای ترکان را خبرنگاران عصبانی کرده‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، میزان نوشت: محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که برآورد شما از میزان سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو چقدر است؟ بیان کرد: تا یکماه دیگر امضای یک یا دو قراداد سایپا با سیتروءن و یک شرکت دیگر را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: چند مذاکره با دو شرکت آلمانی یکی در خودروهای سبک و دیگری در خودروهای تجاری داریم. همچنین همزمان با یک خودروساز کره ای و یک خودروساز اروپایی دیگر در حال مذاکره هستیم.

نعمت زاده با تاکید براینکه بند ۳۰ درصد صادرات در همه قراردادهای خودرویی مورد تاکید است، تصریح کرد: امیدواریم تا پایان امسال ۴ قرارداد به امضا برسد البته باید بگویم که ما اصلا عجله ای نداریم.

وزیرصنعت در واکنش به سخنان اکبر ترکان در یک برنامه تلویزیونی ( اینجا )، گفت: برادر خوب ما حرف هایی زده که باید خودش جوابگو باشد و من به عنوان برادرش هیچ گلایه ای از او ندارم چرا که من اطمینان دارم ایشان هیچ سوء نظری نداشتند.

وی ادامه داد: من رای مثبت به راه اندازی 7 منطقه آزاد داده ام و فکر می کنم آقای ترکان به اشتباه گفته اند که من مخالفت کرده ام.

نعمت زاده با بیان اینکه ما از حامیان مناطق آزاد هستیم گفت: من معتقدم باید کمک کنیم در مناطق آزاد صنعت شکل بگیرد نه فروشگاه، در کنار آن باید معافیت ها و تشویق های ما باید برای جذب سرمایه گذاری صنعتی در مناطق آزاد باشد و نه واردات کالا.

وزیر صنعت در نشست خبری امروز خود در ارتباط با تأمین مالی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط گفت: تا صبح امروز بر اساس آمار بانکی سه هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط به بانکها معرفی شده‌اند و امیدواریم تا پایان سال به تأمین مالی ٧٥٠٠ واحد کوچک و متوسط دست یابیم.

وی افزود: امسال بیش از ٤ هزار طرح صنعتی نیمه تمام تکمیل خواهد شد؛ ضمن اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز دوازده طرح را اعلام کرده که یک طرح اقتصاد دانش بنیان نیز وزارت صنعت مسئولیت دارد.

توقف تولید پژو و پراید

نعمت زاده با بیان بحث خروج پراید و پژو از خط تولید افزود: این یک سیاست بوده که ده سال قبل بنا نهاده شده ولی به دلیل تحریم محقق نشده است، اما اکنون ما مدت زمان تولید خودروهای جدید و طراحی پلت فرم نو را از ده سال به ٨ سال کاهش داده‌ایم.

وی ادامه داد: امیدواریم با روابط منطقی با دنیا و حمایت از تولید داخلی، این اهداف را محقق کنیم.

٤ قرارداد جدید خارجی خودرو تا پایان سال امضا می‌شود

نعمت زاده با اشاره به امضای قرارداد شرکت ایران خودرو با یک خودرو ساز فرانسوی گفت: قرارداد اولیه سایپا با یک شرکت فرانسوی دیگر به امضا رسیده و تا یکماه و نیم آینده نهایی می‌شود؛ ضمن اینکه همزمان با آلمانی‌ها در حوزه خودروهای سبک و تجاری نیز در حال مذاکره هستیم.

وی ادامه داد: با یک شرکت دیگر اروپایی نیز در حال مذاکره هستیم و همزمان با کره‌ای ها نیز مذاکره برای همکاری مشترک ادامه دارد.

وزیر صنعت با اشاره به سخت‌تر شدن پیوستن ایران به wto گفت: تا آخر امسال سه تا چهار قرارداد جدید در حوزه خودرو امضا خواهد شد.

آخرین وضعیت الحاق ایران به wto

این عضو کابینه یازدهم با تشریح آخرین وضعیت الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت گفت: امروز ١٦٠ کشور در سازمان جهانی تجارت حضور دارند که باید با تک تک آنها مذاکره کرد؛ البته ما باید تعرفه‌ها و موانع غیرتعرفه ای را برداریم و مدیریت کنیم تا ورود و خروج کالا آزاد باشد.

وی افزود: اکنون وزیر جهاد می‌تواند بر روی واردات برخی کالاها ممنوعیت ایجاد کرد؛ در حالیکه سازمان مذکور این مورد را نمی‌پذیرد. البته پیشنهادات ما آماده است و به زودی به دبیرخانه سازمان جهانی تجارت ارسال می‌شود.

نعمت زاده گفت: البته به لحاظ سیاسی مشکلی نیست اگرچه پنج تا شش کشور عربی مخالف الحاق به این سازمان هستند. اما شصت کشور اروپایی و غیر اروپایی موافقت خود را اعلام کرده‌اند.

پاسخ به اظهارات ترکان

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آقای ترکان را خبرنگاران عصبانی کرده‌اند و من گله و شکایتی از او ندارم؛ وی کار کارشناسی در مورد مناطق آزاد کرده است و من به عنوان شورای مناطق آزاد به اضافه شدن هفت منطقه جدید رأی مثبت دادم.

به گفته وزیر صنعت؛ برای پیگیری احداث اولین مناطق آزاد، بنده به همراه دیگر همکاران تلاش زیادی کردم و خاطراتم هم نشان می‌دهد که حامی این مناطق هستم.

وی افزود: به عنوان یک شهروند مخالف احداث فروشگاه‌ها در مناطق آزاد هستم و نباید این مناطق پایگاه تولید و صادرات نباشند. واقعاً هم معتقدم باید کمک کرد صنعت در مناطق آزاد پا بگیرد.

نعمت‌زاده در انتها خاطر نشان کرد: باید مدیرانی تولید محور و صادرات گرا در مناطق آزاد را هدایت کنند و به نظر هم می‌رسد که این مناطق باید دست از فروش صرف بردارند.

ارسال نظر: