محمد سلیمانی:

عملا جنازه‌ای از برجام باقی مانده است/ هیات‌های خارجی که به ایران می‌آیند فقط می‌خورند و می‌خوابند

کدخبر: 2064646

کارشناس مسائل سیاسی گفت: عملا جنازه‌ای از برجام مانده و منابع مالی و بانکی هم آزاد نشده، رفت و آمد هیأت‌ها هم به نظر می‌رسد حالت صوری و تکراری پیدا کرده هیأت‌هایی به اینجا می‌آیند و می‌خورند و می‌خوابند که هزینه‌های آن برای ملت ایران است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمد سلیمانی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با رسا ، با اشاره به پیامدهای تنازل از اصول در عرصه سیاست خارجه و دیپلماسی گفت: سیاست های خارجه چند منبع دارد که کاملا آن را شفاف و روشن کرده است.

وی افزود: یکی از این منابع خود قانون اساسی به شمار می رود که مبنای آن بر اساس استقلال آزادی و رأی مردم است، منبع دیگر بیانات حضرت امام بنیانگذار جمهوری اسلامی است که در مقاطع مختلف صحبت کردند که بسیار شفاف و روشن است؛ نه شرقی نه غربی فرموده امام بوده که جزو مبانی اصلی سیاست خارجی است.

نماینده سابق مجلس با بیان این که بیانات مقام معظم رهبری کاملا مشخص بوده و در جهت پیشرفت و استقلال کشور است، اظهار داشت: عزت، حکمت و مصلحت جزو مبانی اصلی اصول انقلاب است از این رو اصول کاملا مشخص و شفاف است.

وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد در این رابطه تنزل ایجاد کند کاری سیاسی بوده و جز خسارت چیزی عاید کشور نمی شود، یکی از مسائل سیاست خارجه ما دوستی با ملت های منطقه است که باید با ملت ها روابط را توسعه دهیم و هر کسی هم که بخواهد در این منطقه آشوب کرده و حضور نظامی پیدا کند ما باید با آن مبارزه کنیم.

سلیمانی با بیان این که تنزل از اصول استوانه استقلال کشور را تکان داده و می لرزاند، ابراز داشت: عزت اسلامی و ایرانی به وسیله این کار خدشه دار می شود، مصلحت جاهایی است که این اصول خدشه دار نشود؛ حکمت، عزت و مصلحت باید با هم دیده شود.

وی عنوان کرد: در مصلحت تنزل وجود ندارد بلکه در مصلحت شیوه و روش کاری برای کوتاه مدت در نظر گرفته می شود، مهم ترین آسیب تنزل در اصول در عرصه سیاست خارجی این است که استقلال کشور را خدشه دار و متزلزل می کند.

کارشناس مسائل سیاسی با ارزیابی عملکرد سیاست خارجی دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت آقای روحانی در حوزه سیاست خارجی چند اشکال اساسی دارد، یکی این است که فقط به برجام چسبیدند یعنی کل امور دیگر سیاست خارجی کنار گذاشته و به آن ها توجه نشد؛ نتیجه این شده که بسیاری از کشورهای اسلامی با ایران قطع رابطه کردند و بسیاری از کشورهای اسلامی نظر سابق که دوست و یار ایران بودند را ندارند که یا نسبت به ایران به تفاوت شدند یا در موضع دیگری قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: این دستاورد دولت یازدهم است، متأسفانه در برجام هم موفقیتی صورت نگرفت درست است امضایی شده اما بیش از 8 ماه از اجرایی شدن برجام و بیش از 14 ماه از اجرایی شدن خود برجام می گذرد و تحولی صورت نگرفته است.

نماینده سابق مجلس با بیان این که آمریکایی ها هرروز برجام را نقض می کنند اما دولت سکوت کرده و عکس العملی نشان نمی دهد، گفت: دولت فعالیتی در این زمینه نشان نمی دهد و حتی همین مسأله را نفی می کرد اما با حضور آقای روحانی در سازمان ملل خود رییس جمهور علنا اعلام کرد که اجرای برجام معطل مانده و گفت که از اجرای برجام گله مند هستیم.

وی افزود: در زمینه مسائل مالی کانادا دستبرد دزدانه ای به منابع مالی ایران انجام داده و چند میلیون دلار از منابع مالی کشور را برداشت اما دولت عکس العمل قابل توجهی نشان نداد، آمریکایی چند میلیارد دلار از سرمایه ملت ایران را برداشتند و دولت حرکتی نکرد البته آقای روحانی این بحث را به صورت گله در سازمان ملل مطرح کرد نه به عنوان یک مطالبه قطعی و اصلی ملت ایران که این پول باید برگردد.

سلیمانی با بیان این که شرایطی ایجاد شده که هرکس در هرجایی می تواند به منابع ایران را دستبرد بزند، اظهار داشت: دولت یازدهم هم متأسفانه به صورت منفعلانه برخورد می کند و حرکت شایسته ملت ایران انجام نمی دهد.

وی ادامه داد: بنابراین عملا جنازه ای از برجام مانده و منابع مالی و بانکی هم آزاد نشده رفت و آمد هیأت ها هم به نظر می رسد حالت صوری و تکراری پیدا کرده هیأت هایی به اینجا می آیند و می خورند و می خوابند که هزینه های آن برای ملت ایران است.

نماینده سابق مجلس با بیان این که هیأت هایی که از ایران هم می روند روزی 300 و 400 دلار حق مأموریت از بیت المال می گیرند و تا کنون نتیجه ای برای کشور نداشته است، ابراز داشت: به گونه ای شده که چه هیأت از خارج به ایران بیاید از بیت المال خرج می شود و چه هیأت از ایران به خارج برود باز هم خرجشان بر عهده بیت المال ایران است که ظلمی مضاعف به شمار می رود.

وی عنوان کرد: این گونه نیست که خرج هیأت های خارجی با خودشان باشد می آیند می خورند و می روند و شعار هم می دهند که تا کنون چیزی از آن بیرون نیامده که اقتصاد کشور آن را لمس کنند، آن ها بیشتر به دنبال فروش کالاهای خود هستند که عمدتا به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

ارسال نظر: