روایت بهادری از نشست کمیسیون عمران

آخوندی: همه موارد مربوط به سانحه قطار بر مدار قانونی پیش رفته و فرایند خود را طی کند

کدخبر: 2076940

نایب رئیس دوم کمیسیون عمران مجلس گفت:‌ آخوندی در جلسه امروز عنوان کرد که همه چیز را بر مدار قانونی پیش ببریم و فرایندها طی شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سیدهادی بهادری نماینده مردم ارومیه و نایب رئیس دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس ، در تشریح نشست عصر امروز کمیسیون متبوعش گفت: جلسه امروز با حضور اعضای کمیسیون و آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

وی افزود: در ابتدای نشست گزارشی از سوی وزارت راه درباره سانحه اخیر برخورد قطار سمنان - مشهد ارائه شد که از سه منظر مدیریتی، فنی و حقوقی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

نایب رئیس دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: جزئیات فنی گزارش مذکور به صورت دقیق بررسی شد که به عنوان مثال سیستم حمل‌ونقل در زمان وقوع حادثه دارای چه نقایصی بوده است که موارد به صورت کامل از سوی مسئولان وزارت راه تشریح شد. همچنین مسئولان این وزارتخانه دیدگاه‌های خود را درباره عوامل بروز این سانحه مطرح کرده‌اند. همچنین به لحاظ مسیری که در این رابطه به لحاظ حقوقی طی شده نیز اشاره شد که شورای عالی سوانح تاکنون چند جلسه هم در این زمینه برگزار کرده است.

بهادری در ادامه افزود: وزیر راه در ادامه جلسه گزارشی را ارائه داد که تاکنون چه اقداماتی برای کشور انجام داده و موارد به کار گرفته شده در برطرف کردن نقاط ضعف سیستم حمل‌ونقل را ارائه داد. در ادامه نمایندگان نیز سؤال خود را از وزیر مطرح کردند و در نهایت به جمع‌بندی نهایی رسیدیم.

وی ادامه داد: شورای عالی سوانح که مرجع قانونی این سانحه است گزارش نهایی خود را در حال آماده کردن است و این موضوع هم در جلسه مطرح شد و مشخص شد که 4 نفر در بروز این حادثه مقصر بودند.

«از طرفی هم برای کمیسیون برخی جنبه‌های موضوع سانحه قطار سمنان - تبریز روشن شد که سیستم ITC از قبل مشکل داشته و دچار اختلال بوده است و اخطار را به طور طبیعی را قبل از بروز حادثه اعلام کرده است و این مشخص می‌کند که این اخطار ناشی از خراب بودن نبوده و به صورت طبیعی آلارم و اخطار داده است.»

وی در ادامه عنوان کرد: در بخش پایانی جلسه نیز درباره علت اینکه چرا ترمز قطار گرفته نشده هم مباحثی مطرح شد و مباحث فنی مربوط به این مسئله مورد بررسی قرار گرفت که اصلاً چرا ترمز قطار نگرفته است و علت اصلی آن بوده که در حین بررسی این موارد برخی نمایندگان برطرف شد و برخی ابهامات باقی ماند. در مجموع تمامی سؤالات نمایندگان در جلسه از آخوندی مطرح شد که تأکید وزیر راه هم بر این بود که همه چیز را بر مدار قانونی پیش ببریم و فرایندها طی شود. اما به صورت جزیی به بحث استیضاح پرداخته نشد.

بهادری در ادامه عنوان کرد: برخی نمایندگان بر این موضوع تأکید داشتند با توجه به اینکه دولت یازدهم رو به پایان است شاید استیضاح وزیر مشکلی را برطرف نکند. دو نفر هم بر درخواست و امضای خود مبنی بر استیضاح آخوندی اصرار و تأکید داشتند. از آنجایی که جو جلسه سنگین و عمومی بود وزیر تقاضایی مبنی بر پس گرفتن امضاهای درخواست‌کنندگان برای استیضاح نداشت و اگر هم چنین تقاضای را مدنظر داشت در چنین جلسه‌ای مطرح نمی‌کرد.

نایب رئیس دوم کمیسیون عمران مجلس در خاتمه تصریح کرد: نظر کمیسیون در رابطه با سانحه قطار سمنان - تبریز به صورت کتبی در قالب گزارش ارائه شده که فردا در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود. اینکه نظر کلی کمیسیون درباره استیضاح یا عدم استیضاح آخوندی چیست را نمی‌توان به صورت واحد اعلام کرد. ولی در مجموع تمامی اعضای کمیسیون خواهان شناسایی دقیق مقصران هستند و می‌خواهیم که آنها مجازات شوند. حال این مقصران هر کسانی که می‌خواهند باشند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این مسئله نباید سیاسی شود.

ارسال نظر: