احمد توکلی:

احمدی نژاد یا هاشمی رفسنجانی نامزد شوند من به سوریه می‌رروم/ ترامپ و اوباما برای ایران فرقی نمی‌کند

کدخبر: 2077903

نماینده پیشین تهران گفت: من در دور نخست از احمدی نژاد حمایت کردم اما دور دوم فهمیدم اشتباه کردم؛ امروز هم اگر احمدی نژاد یا هاشمی رفسنجانی نامزد شوند من به سوریه می‌روم.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، همایش «تحلیل چشم انداز اقتصادی و سیاسی ایران و جهان پس از انتخابات آمریکا» با حضور سید محمدصادق خرازی و احمد توکلی، شامگاه شنبه در سالن همایش های بین المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

احمد توکلی نماینده پیشین تهران و رئیس سابق مرکز پژوهش های مجلس در این همایش با بیان اینکه نیازمند شناخت واقعیت ها هستیم، اظهار کرد: آمریکا مشخصاتی دارد که تأثیراتی برای ما خواهد گذاشت؛ آمریکا تراکتور جهانی سازی است که از نظر ما نظریه مختوم است چراکه منجی ما خواهد آمد و به دست او جهانی سازی صورت خواهد گرفت؛ اما چرا آمریکا به دنبال کنترل دنیا است؟

وی افزود: دولت آمریکا مداوم کسری بودجه دارد و دولت فدرال آمریکا سالانه کسری های بسیار دارد و آمریکایی ها مردمی هستند که همواره بیش از آنکه به دنیا بدهند از دنیا می گیرند و این شکاف با بازار سرمایه پر می شود تا تراز ارزی آمریکا صفر شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم تصریح کرد: اینکه آمریکا در طول نیم قرن اینگونه زندگی می کند به این دلیل است که مصرف کننده است و بیش از دخل، خرج می کند و منبع آن پس انداز دیگر مردم جهان است و تسلط دلار این امکان را فراهم کرد که آمریکا از پول کشورهای دیگر استفاده کند بدون اینکه جنسی به آن ها بفروشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دنیا با بی عدالتی اداره می شود و در جهانی سازی آمریکا هر فرد یک رای ندارد بلکه میزان رای آن بر اساس قدرتش تعیین می شود؛ در آمریکا در شهری منطقه ثروتمندنشین و فقیرنشین با دیوار جدا شده است و ما با نزدیک شدن به آمریکا نیز در حال حرکت در چنین مسیری هستیم.

ترامپ و اوباما برای ایران فرقی نمی کند

توکلی اشاره کرد: استعمار غرب به شکل نوین بزک کرده ادامه خواهد یافت و جهانی سازی تحمیل خواهد شد و اگر راجع به برجام فکر می کنیم باید این واقعیت ها را در نظر بگیریم که نه آن ها با ما خوبند و نه ما با آن ها خوبیم و واقعیت این است که ترامپ و اوباما برای ما فرقی در خصومت آن ها با ما ندارند چراکه آن ها به دنبال نوکری ما هستند؛ عده ای در سیاست خارجه معتقدند که باید تقسیم کار جهانی را بپذیریم و در حالی که ما نمی توانیم این را بپذیریم.

وی اضافه کرد: جابه جایی قدرت در آمریکا در مشی کلی این کشور تاثیری نخواهد داشت.

توکلی در اینجا درباره برجام و قدرت اثرگذاری اش در کشور گفت: نگاه افراطی به برجام ناشی از همان دیدی است که اشاره کردم و اینکه همه مشکلات کشور در خارج حل شود؛ تحریم ها در داخل به شکل کمی و کیفی کالای وارداتی خود را نشان می دهد و در قیمت کالای وارداتی تاثیر دارد؛ نقش تحریم در تجارت گرانی کالای وارداتی است و شاخص کل تورم را متاثر می کند.

وی ادامه داد: دولت رکود را با انتظارات بسیار افزود و این انتظارات بیش از حد یکی از عوامل رکود بود؛ فساد تحریم ها را تشدید می کند و تولید را منکوب می کند و هزینه سرمایه گذاری را منکوب می کند و زمانی که فساد هست نرخ تأمین سرمایه بالا می رود و تولید با کالای چینی به سختی رقابت می کند.

برجام نمی تواند همه مسایل ما را حل کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم اشاره کرد: برجام نمی تواند همه مسایل ما را حل کند چراکه باید از درون حل شود زمانی که با علم و دانش تصمیم گرفتیم و با فساد مبارزه جدی کردیم.

وی گفت: من در دور نخست از احمدی نژاد حمایت کردم اما دور دوم فهمیدم اشتباه کردم؛ امروز هم اگر احمدی نژاد یا هاشمی رفسنجانی نامزد شوند من به سوریه می روم؛ احمدی نژاد در اتلاف منابع کم نظیر بود اما باید انصاف هم داشت که اگر احمدی نژاد در مساله هسته ای خوب عمل نمی کرد امروز دولت یازدهم نمی توانست مذاکره کند.

توکلی ادامه داد: ما در مبارزه با فساد جناح بازی نداریم و همه را در نظر داریم و فرقی میان اصولگرا و اصلاح طلب وجود ندارد.

توکلی در پاسخ به اینکه آیا کشور های ایدئولوژیک می تواند کشور را به درستی اداره کند؛ گفت: قرآن می گوید اگر شما توافقی کردید تا زمانی که طرف مقابل به آن پایبند است باید پایبند بود؛ کدام کشور به صورت ایدئولوژیک اداره نمی شود؛ کشوری هم هست که بخواهد انقلاب خود را صادر کند و آن آمریکاست که حتی با کشتار انقلابش را صادر می کند اما ایران با راه صلح انقلاب خود را صادر می کند.

وی بیان کرد: ضعف های ما ایدئولوژی ما نیست بلکه نظارت ضعیف ماست و اگر انقلابی نباشیم نمی توانیم با حرف های لیبرالی کشور را اداره کنیم؛ در مدل لیبرالی عدالت نیست و وضع ما بد تر می شود؛ به هاشمی گفتم این مدل را اجرا نکن چراکه بد تر می شود اما گوش نکرد؛ ما طرفدار ایران، اسلام و مردم هستیم و کشور با تنازع اداره نمی شود.

این همایش به همت کمیسیون سیاستگذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

ارسال نظر: