جهانگیری در اختتامیه جشنواره ایران ساخت:

ایجاد اشتغال و مهار تورم در سال ۹۵ جزو دستاوردهای کم سابقه تاریخ ایران است

کدخبر: 2081857

معاون اول رئیس جمهور گفت: فکر می‌کنیم در سال جاری علی‌رغم کاهش جهانی قیمت نفت و محدودیت‌هایی که وجود دارد کنترل تورم و ایجاد اشتغال جزو دستاوردهای کم سابقه تاریخ ایران است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در اختتامیه جشنواره "ایران ساخت" که در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد با بیان اینکه موضوع این جشنواره از جهات مختلفی برای کشور اهمیت دارد، گفت: ما کشوری با جمعیت جوان هستیم که جمیعت جوان مطالبات و نیازهایی دارد که کشور باید بتواند این نیازها را پاسخ دهد.

وی آینده کاری و اشتغال جوانان را یکی از نیازهای قشر جوان برشمرد و گفت: در حال حاضر کشور ما از نظر اقتصادی در شرایط خاصی قرار دارد، در سال‌های گذشته با تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های بزرگ روبرو بودیم که اقتصاد کشور با دشواری‌هایی مواجه شد و نتوانستیم متناسب با نیازهایمان رشد کنیم در حالیکه ما برای اینکه بتوانیم توسعه اقتصادی داشته باشیم و اقتصاد کشور بتواند پاسخگوی مطالبات باشد باید فضایی به وجود آوریم که تمام فعالان اقتصادی احساس کنند می‌توانند کار و سرمایه‌گذاری کنند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: بخشی از این فضا متناسب با فعالیت دولت است که دولت باید شرایط مناسبی فراهم کند و انتظار نیست که در زمینه تعاملات و مسائل بین‌المللی مردم و بخش خصوصی وارد شوند که یکی از دستورات اصلی دولت یازدهم نیز همین مسئله بوده است.

جهانگیری گفت: در حال حاضر تا حدودی فضای مساعد برای اقتصاد کشور فراهم شده است.

وی در ادامه ایجاد امنیت و ثبات را از وظایف قطعی حاکمیت برشمرد و گفت: ما در منطقه پرآشوب و پرتنشی هستیم و امنیت را برقرار کرده‌ایم بنابراین شرایط برای سرمایه‌گذاری در ایران فراهم است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه فعالان اقتصادی در فضای تاریک و مبهم نمی‌توانند کار کنند گفت: فعالان اقتصادی در فضایی که تاریک باشد نمی‌توانند کار کنند مگر اینکه رانت وجود داشته باشد.

وی فراهم آوردن فضای فرهنگی را از اولویت‌های دیگر بخش اقتصادی دانست و اظهارداشت: فضای فرهنگی حاکم بر فعالیت‌های اقتصادی باید فضای مناسبی باشد و فعال اقتصادی باید احساس کند در جامعه‌ای که فعالیت می‌کند احترام دارد و ما تلاش کردیم در دولت یازدهم شرایط را برای فعالیت اقتصادی ایجاد کنیم و همزمان سیاست اقتصاد مقاومتی نیز به عنوان مجموعه‌ای که می‌تواند اقتصاد کشور را به سمت شکوفایی پیش ببرد شکل گرفت.

جهانگیری افزود: به طور معمول در زمینه اقتصادی نظرات مختلفی وجود دارد ولی اینکه ما سیاست‌هایی را پیش بگیریم که اجماع اقتصاددان‌ها در آن باشد بسیار مناسب است، اینکه یک عزم همگانی برای عملیاتی کردن سیاست‌ها وجود داشته باشد بسیار مهم است و در حال حاضر کسی در کشور نیست که بگوید من موافق این سیاست‌ها نیستم و این سیاست‌ها به بخش‌هایی از اقتصاد کشور آسیب می‌رساند.

وی گفت: در چنین شرایطی نقش‌آفرینی مردم بسیار مهم است و ما در این زمینه هم برنامه‌هایی را تدوین کردیم که بتوانیم به توسعه برسیم.

جهانگیری ادامه داد: فکر می‌کنم امسال با وجود کاهش قیمت نفت و محدودیت‌هایی که داشتیم، ایجاد اشتغال و مهار تورم جزء دستاوردهای کم سابقه تاریخ اقتصاد ایران بوده است.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: اما باید بدانیم که کدام بخش برای توسعه ایران نقش پیشران را دارند، من هیچگاه در بخش‌های فرهنگی کار نکردم و تجربه کار مدیریتی داشته‌ام ولی در این تجربه به این نتیجه رسیدم که فرهنگ پیش‌برنده توسعه و بخصوص توسعه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه فرهنگ و هنر می‌تواند توسعه همه جانبه کشور را شتاب دهد، تاکید کرد: من زمانی وزیر صنایع بودم و به این نتیجه رسیدم که فرهنگ باید به کمک صنعتی شدن کشور بیاید. در همان زمان با احمد مسجد جامعی وزیر وقت ارشاد شورایی را با عنوان شورای فرهنگ و صنعت ایجاد کردیم.

جهانگیری گفت: ما اگر فقط بخواهیم به مسئله اشتغال کشور بپردازیم اشتغال کشور جز با سرمایه‌گذاری حل نمی‌شود، باید بازار بزرگ 80 میلیونی خودمان را فعال کنیم که بسیاری از کشورهای دنیا علاقمند هستند تا از این بازار بزرگ استفاده کنند.

وی افزود: ما برای اینکه بتوانیم تولید مناسب داشته باشیم باید مطمئن باشیم کالایی که تولید می‌کنیم در داخل کشور خودمان مصرف می‌شود.

جهانگیری با اشاره به نظرسنجی از مردم ایران در رابطه با دلیل مصرف کالای خارجی گفت: دلیل مصرف کالای خارجی چشم‌وهم‌چشمی است. به طوریکه ما تولیدکننده‌ای داشتیم که پارچه تولید می‌کرد ولی نام کشور دیگری را بر روی پارچه می‌زد تا مردم از آن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: اگر نخبگان فرهنگی و هنری کشور به صحنه بیایند حتماً می‌توانند تغییر جدی در نگرش مردم بوجود آورند تا مردم به سمت کالای داخلی گرایش پیدا کنند بخصوص اگر این کالا دانش‌بنیان باشد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اگر وزیری در رأس یک دستگاه گرایش به کالای ساخت داخل داشته باشد، توجه به تولید داخل بیشتر می‌شود.

جهانگیری گفت: در بخش مهندسی ساخت و ساز ایران تحولات بزرگی رخ داده و مردم ایران باید بدانند اگر روزی در کشورشان برای ساخت هر ابزار کوچکی نیازمند نیروی خارجی بودند امروز در بخش نفت و گاز، مهندسان ما سکوهای پیشرفته می‌سازند و بسیاری از پالایشگاه‌های عظیم را می‌توانیم بسازیم. البته طبیعی است که باید از دانش و فناوری دنیا نیز استفاده کنیم.

وی گفت: البته منظور ما این نیست که تولیدکنندگان تنبل شوند و فکر کنند هرکالایی با هر کیفیتی را مردم باید بخرند بلکه باید رقابت وجود داشته باشد و کالای بی‌کیفیت از عرصه رقابت حذف شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان متکی به مغز جوانان کشور است، گفت: در حال حاضر بیش از 3 هزار شرکت دانش‌بنیان شناخته شده که فروش آنان بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان است، بنابراین باید تلاش کنیم تا مصرف تولیدات ایرانی به فرهنگ تبدیل شود.

ارسال نظر: